رضا سلطان زاده
 مدير مسئول آیینه یزد



روز يكشنبه 12 /6/ 91 به دعوت مسئول دفتر محمدصالح جوكار نماينده مردم يزد و صدوق جلسه‌اي به عنوان «هم انديشي با اصحاب رسانه استان» تشكيل گرديد.

در آغاز نماينده شهرستان يزد و صدوق با تشريح برنامه‌هاي كاري خود در چهار سال آينده از مديران نشريات و نمايندگان و خبرگزاري‌ها درخواست همكاري و همراهي و هم‌انديشي نمود و قرار شد در دوران نمايندگي پيرامون موضوع محيط زيست، انتقال آب به يزد و توزيع و تعديل و تخصيص نماينده در شهرها و مناطق استان، توجه و عنايت به موضوع عمران شهري و سامان دهي مسائل و مشكلات شهر يزد كه متاسفانه 70% ساخت و سازها بدون مجوز صورت مي‌گيرد، بررسي علل افزايش سن ازدواج و آمار طلاق در يزد و اقدام در جهت كمتر شدن اين ناهنجاري‌ها، پي‌گيري موضوع خانمان سوز اعتياد و در نهايت ارتقاي فرهنگ عمومي تلاش نمايد و از جمله اعلام نمود: قرار است مدرسه‌اي براي تحصيل فرزندان اتباع بيگانه در نظر گرفته شود و به مهاجرت اتباع بيگانه و مشكلاتي كه به اصطلاح اين مهمان‌هاي ناخوانده دارند توجه بيشتري مبذول گردد. هدف اين باشد تا نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي پيش از اينكه عملي انجام دهند كه با مديران اجرايي تقابل ايجاد شود با تعامل و همراهي و همفكري معضلات استان را برطرف كنند. بحث محيط زيست جدي‌تر از گذشته مورد نظر باشد و همگان تلاش نمايند تا آب براي يزد تشنه تامين گردد،« موضوعي كه از آغاز پيروزي انقلاب يكي از دغدغه‌هاي عموم مردم يزد، مسئولان و از همه مهمتر از خواسته‌هاي شهيد آيت ا... صدوقي و مرحوم آيت ا... روح‌ا...خاتمي و شادروان حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي صدوقي و تمام نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي در طول سه دهه اخير بوده است.» در آن جلسه نگارنده اين سطور چند مطلب به طور خلاصه به استحضار محمدصالح جوكار و حاضران در جلسه رساند كه تفصيل آن در اين سطور به اطلاع خوانندگان مي‌رسد باشد كه مورد عنايت و توجه مسئولان اجرايي و ذي ربط در استان قرار بگيرد.

آيت ا... سيد محمود طالقاني ذيل آيه شريفه 4 و 5 سوره «لايلاف» مي‌نويسند:

«پروردگاري كه در حريم اين خانه آن ائتلاف را فراهم آورد و در پي آن از گرسنگي شان رهايند و از ترسشان به امنيت رسانيد. براي همين بود كه همان خداي يكتا را بپرستند و سپس براي هدايت گمراهان ديگر قيام نمايند و آنها را از بندهاي عبوديت خلق برهانند و به عبادت او بخوانند. از مفهموم اين آيه چنين برمي‌آيد كه پس از نجات از گرسنگي و تامين امنيت، مي‌توان مردم را به توحيد و پرستش خداوند دعوت نمود. مگر مردم با گرسنگي و نبودن آزادي و آسايش مي‌توانند به خود آيند تا از بندگي خدايان زمين برهند و به خداي زمين و آسمان روي آرند»1

بنابراين وظيفه عالمان، خطيبان و طلاب علوم ديني، سخنوران و مبلغان مذهبي، ‌معلمان و استادان دانشگاه، مسئولان اجرايي، شاعران و هنرمندان، ‌نويسندگان، نمايندگان مجلس، برنامه‌ريزان و استادان اقتصاد، روزنامه نگاران و در نهايت دولتمردان اين است كه در موقعيت‌هاي مناسب براي رفاه و آسايش مردم بگويند و بنويسند و برنامه ريزي كنند تا در حد توان مشكل گراني به ويژه آن چه كه در اثر سوء مديريت عده‌اي از دست‌اندركاران بر مردم تحميل شده است برطرف گردد.

بخشي از گراني كه در اثر دشمني استكبار و تحريم‌هاي ظالمانه ابرقدرت‌ها و زورگويان به وجود آمده است، مردم صبور و متدين و ايرانيان وطن دوست و علاقه مند به اين آب و خاك تحمل مي‌كنند مشروط بر اينكه بدانند به طريق صحيح برنامه‌ريزي مي‌شود، مفسدان اقتصادي به سزاي اعمال خود مي‌رسند و پول‌هايي كه سلاطين گوشت و سيگار و آهن و موز و لوازم آرايش و.. ..... و يا گروهي از واردكنندگان زراندوز و بي‌رحم جمع‌آوري نموده‌اند به خزانه بيت‌المال برگردانده مي‌شود. وزيري كه خبر از قيمت مرغ و گوشت و تخم‌مرغ ندارد، نماينده‌اي كه قيمت تخم‌مرغ را معادل يك دهم قيمت روز آن اعلام مي‌كند نمي‌تواند در رفع مشكلات و گراني كمرشكن مردم كوشا باشد آن طور كه نمايندگان مجلس، تعدادي از ائمه جمعه و فعالان سياسي اظهار مي‌دارند. سؤ مديريت در اين زمينه سبب چنين وضعيتي گرديده و آنگونه عيان است كه حاجت به بيان بيشتر نيست.

پيشنهاد ديگري كه مدير مسئول آيينه يزد در آن جلسه بيان نمود: اينكه نماينده يزد با مقامات قضايي استان تماس حاصل نموده جلسه‌اي تشكيل دهد آمار طلاق، اعتياد، ‌زندانيان، فساد، جرم و جنايت و آمار بالاي ناامني‌ها و سرقت‌هايي كه حتي در روز روشن انجام مي‌شود يا زندانيان در انتظار اعدام را بپرسد تا بهتر بتواند براي انجام وظيفه‌اي كه شرع و قانون به عهده وي گذاشته است نظارت و برنامه‌ريزي مناسب‌داشته باشد. به نظر نويسنده آن وقت مي‌تواند با مسئولان ارشد روحاني و اجرايي استان نشستي داشته باشد و با يادآوري اين موضوع كه با وجود خشكسالي‌هاي متوالي و اينكه مردم حدود 500 روستا با بي‌آبي مواجه هستند يا بايد براي3 هزار خانواده زند‌اني يزدي كه نسبت به زندانيان سال 1358 يزد كه آمار آن در 33 سال اخير حدود يكصد و پنجاه برابر افزايش نشان مي‌دهد يا لازم است به وضع زندگي كودكان كار و زنان بي‌سرپرست يزدي رسيدگي گردد يا براي مدرسه‌هايي كه نمازخانه ندارند اتاق و سالني احداث شود يا چه بسا مجموعه‌هاي آپارتماني كه در آنها مسجد نيست و هر چه زودتر بايد دراين باره فكري كرد آن وقت راحت‌تر مي‌توان طرف مقابل را محترمانه و دلسوزانه قانع كرد كه در حال حاضر كارهاي فوري‌تر و ضروري‌تر از ساخت «مصلي» در مركز دارالعباده وجود دارد.

مديرمسئول آيينه يزد به نماينده پيشنهاد داد ترتيبي اتخاذ گردد تا درد دل‌ها و اظهارات و نظريات مردم كه از طريق نشريات و رسانه‌هاي استان انعكاس مي‌يابد جمع‌آوري و به سمع و نظر وي برسد تا آگاهانه‌تر بتواند تصميماتي به نفع مردم اتخاذ نمايد.

نكته‌ديگري كه لازم است نماينده يزد بداند اينكه توسط بعضي از ورود نشريه‌اي كه منتقد مي‌باشد به بعضي از ادارات و استانداري جلوگيري مي‌شود گرچه با رعايت ادب و با مدرك و دليل مواردي كه به نظر نويسنده‌اش مفيد به حال جامعه و مردم تشخيص ‌داده مي‌شود به رشته تحرير در آمده باشد.

در شوراي اداري و يا جلساتي كه استاندار يا معاونان استانداري براي مصاحبه با خبرنگاران تشكيل مي‌دهند، معمولاً از دعوت مسئول نشريه انتقاد كننده خودداري مي‌گردد، آن هم به ظاهر به اين بهانه كه فلان نشريه حاضر به درج خبرهاي استانداري نيست.

مظهر عدالت و پيشواي متقيان حضرت علي (ع) آن معصوم بزرگوار (ع) در نامه‌اي به فرماندهان سپاهش مرقوم مي‌فرمايد:

«بر فرمانگذار است كه به سبب نعمتهاي فراوان كه به او رسيده و برتري بزرگي كه مخصوص او گرديده است بر توده مردم، حال دگرگون نسازد و بر اوست كه به پاس نعمتها كه خداي نصيب او فرموده است به بندگان حق، بيشتر نزديك گردد و نسبت به برادران خويش بر عطوفت بيفزايد.

بدانيد كه حق شما بر من آن است كه رازي از شما پوشيده ندارم مگر در امر جنگ و كاري بدون مشورت شما انجام ندهم مگر در كار حكم و اينكه در اداي حق شما در جايي كه بايد درنگ روا ندارم و تا آن حق به شما نرسد از كوشش باز نايستم و حق شماست كه در نظرم يكسان باشيد وقتي چنين كردم بر خداي واجب آيد كه بر شما نعمت فرستد و برشما واجب آيد كه اطاعت من كنيد.»2

همانطور كه بارها در اين ستون نگاشته شد خداي ناكرده هدف مقايسه هيچ حكومتي با فرمانروايي حضرت علي(ع) نيست تنها نقل گوشه‌اي از تاريخ اسلام است تا تذكري براي حاكمان و فرمانروايان باشد كه به خواست پروردگار مي‌خواهند در آن مسير حركت كنند و بر اساس دستورات عاليه اسلام گام بردارند.

مترجم ذيل ترجمه اين نامه آورده است: «سمت فرمانروايي كه به تو داده‌اند براي انجام دادن كار مطلوب و شايسته است به سود جامعه، بنابراين سمت و حمايل و نشان نداده‌اند كه نخوت بفروشي و خود را از ديگران ممتاز بداني. اين نكته مكرر در فرموده‌هاي مولاي متقيان (ع) تاكيد شده است كه شغل اجتماعي وظيفه است نه طعمه و براي خدمت به مردم است نه خدمت به خود ضمناً وقتي اطاعت من بر شما واجب است كه در اداي حقوق مردم درنگ نكنم و دوستدار مردم باشم و براي سعادت آنان بكوشم وگرنه اطاعت من بر شما بايسته نيست.»

در ادبيات فارسي ضرب‌المثلي است كه مي‌گويند: «حرمت امامزاده را متولي نگاه مي‌دارد.» 3

بزرگان و مسئولان عالي رتبه نظام در موقعيت‌هاي مختلف دولتمردان را به همگامي، وحدت، همدلي و رعايت قانون سفارش و توصيه مي‌نمايند.

ضمناً «هر نماينده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهارنظر نمايد و مجلس شوراي اسلامي حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشور را دارد» 4

با اين وصف مردم حق دارند از نماينده شهر و ديار خود بپرسند وقتي بعضي از دولتمران در قوه مجريه به حكم قوه قضاييه در مورد بركناري يكي از مسئولان گردن نمي‌نهند و به گونه‌اي برخورد مي‌كنند كه مردم و جامعه آنان را مطيع قانون ندانند چه واكنشي نشان مي‌دهد؟

بدان اميد كه حداقل در سه ماه آينده نماينده يزد و صدوق به سئوالات مطرح شده پاسخ گويد و اقداماتي را كه در موارد مذكور انجام داده به اطلاع اصحاب رسانه و در نهايت مردم استان برساند.


پي نوشت‌ها :

1- «تفسير پرتوي از قرآن« قسمت دوم از جلد آخر»، انتشارات شركت انتشار، چاپ 1348، صفحه 269-270

2- «نهج البلاغه»، ترجمه دكتر اسد ا... مبشري، چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامي سال 1366، نامه 50، صفحه 195

3- «امثال و حكم»، علامه دهخدا، جلد دوم، صفحه 693

4- قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، اصل 84 و 76

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا