یزدفردا: محققان شرکت تعاونی دانش بنیان فناوران صنعت رباتیک با طراحی و پیاده سازی پروژه هایی در حوزه مکاترونیک موفق به طراحی و ساخت 4 نوع ربات شدند که در سومین جشنواره علم تا عمل ارائه شد.
یکی از اعضای این شرکت تعاونی در خصوص ساخت روبات های ارائه شده درسومین جشنواره علم تا عمل اظهار داشت : ربات مین یاب توانایی حرکت در مناطق کوهستانی و بیابانی را دارد و به منظور شناسایی و خنثی سازی مین ها در میادین مین ساخته شد . ماموریت این ربات شناسایی مین های زیر سطحی، جا به جایی مین زیر سطحی، علامت گذاری مین های زیر سطحی و باز کردن مسیر عبوریست که توسط تله های انفجاری مسدود شده می باشد.
كارگرادامه داد : ربات امدادگر با ماموریت امداد رسانی یکی دیگر از رباتهای ساخته شده که این ربات به منظور استفاده در عملیات امدادی در مواقع بحران است و به راحتی می تواند درون خرابه ها و آوارها، حرکت و مصدومان ناشی از حوادث طبیعی چون زلزله را پیدا کند و علایم حیاتی مصدومان را گزارش کند .همچنین این ربات قادر است  مکانهایی که امکان ریزش مجدد آوار وجود دارد را شناسایی کند.
وی از ربات پرنده عمود پروازبه عنوان یکی دیگر از رباتهای طراحی شده در این جشنواره نام برد وافزود :این ربات در کلاس 40 سانتیمتری با 4 ملخ و در کلاس 50 سانتیمتری با 6 ملخ طراحی شده و قادر به تصویر برداری های هوایی است.
وی تصریح کرد: ربات پرنده در کلاس 4 ملخه دارای 4 موتور و بازوی 48 سانتیمتری و مجهز ب به G PS و قطب نما و در کلاس 6 ملخه مجهز به 6 موتور و 56 سانتیمتر بازو است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان یزد ،كارگر عرضه ربات انسان نما را از دیگر دستاوردهای پژوهشگران این شرکت دانش بنیان دانست وخاطر نشان کرد : این پروژه از سال 91 با ساخت طراحی ربات انسان نما سایز انسان بالغ کلید خورد و در نهایت این محققان ربات انسان نما را با قابلیت های ویژه عرضه کردند.این ربات در لیگ انسان نما مسابقات ایران اوپن (Iran O pen) 2012 مقام چهارم و در لیگ رباتهای فنی رشته انسان نما ایران اوپن 2011 مقام دوم را کسب کرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا