شروع این هفته نشریات، با آمیخته‌ای از مطالب و موضوعات گوناگون سیاسی و اقتصادی همراه بود. در این میان یک رویداد یعنی المپیک ۲۰۱۲ لندن، صفحه نخست برخی از این نشریات را تنوع خاص بخشیده بود.

همچنین موضوع تغییر قانون انتخابات ریاست‌جمهوری و تشکیل فراکسیون نظام پارلمانی در مجلس، موضوع جالب توجه نشریات امروز است.

به گزارش «تابناک»، دستور ویژه احمدی‌نژاد بر ذخیره‌سازی کالاهای اساسی، مطلب اقتصادی امروز برخی از روزنامه‌های صبح است؛ روزنامه ملت ما با نقل گفت‌وگوی حسن رادمرد با مهر در این باره نوشته است: ذخیره‌سازی استراتژیک کالاهای اساسی دست‌کم برای سه ماه در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: تولیدکنندگان نیز متناسب با نیاز بازار در حال تولید کالا هستند.

رادمرد همچنین در این مصاحبه افزده است: وارد کنندگان کالاهای اساسی برای دریافت ارز با نرخ مرجع، مانع و مشکلی ندارند و با دستور وزیر صنعت و معدن و تجارت و همکاری بانک مرکزی، منابع در حال تخصیص یافتن است.

روزنامه شرق نیز این مطلب را به عنوان مطلب نخست امروز خود مورد توجه قرار داده است؛ البته شرق این موضوع را مستقیم در ارتباط با مورد واردات ۲۴ میلیون دلاری کالاهای اساسی قرار داده و نوشته است: با دستور رئیس‌جمهور برای ذخیره‌سازی کالاهای اساسی، روند اجرایی مصوبه ۲۴ میلیارد دلاری واردات و تخصیص ارز دولتی به کالاهای اولویت‌دار تسریع می‌شود.

شرق در مطلب خود با اشاره به تلاش وزارت صنعت و معدن و تجارت برای کاهش التهاب بازار ادامه داد: تلاش غضنفری اما هنوز به نتیجه نرسیده است و قیمت‌ها در برخی از گروه‌های کالایی همچنان مصرف کنندگان را نگران می‌کند.

روزنامه خراسان نیز در صفحه نخست امروز خود، با تیتر درشت این موضوع را بازتاب داده است.

اما سرانجام، المپیک هم دیشب سی‌‌امین دوره خود را در لندن آغاز کرد؛ موضوعی که صفحه نخست روزنامه‌های امروز در میان انبوه مسائل سیاسی و اقتصادی، از آن غافل نمانده‌اند.

روزنامه اعتماد عکس نخست خود را به این موضوع اختصاص داده است. این مطلب همچنین با اشاره به آغاز راه برای ورزشکاران ایران نوشته است: حضور هشت زن در کاروان المپیکی ایران، یک رکورد محسوب می‌شود و امروز ۹ ورزشکار کشور در چهار رشته در بزرگترین رویداد ورزشی جهان حضور خواهند یافت.

روزنامه جهان صنعت نیز از جمله روزنامه‌هایی است که به این موضوع در صفحه نخست خود پرداخته و در یک مقدمه جالب اشاره کرده است: کسی تصور نمی‌کرد که پس از گذشت ۱۲۳ سال از شروع اولین دور بازی‌ها در آتن، المپیک به جایی برسد که فرا‌تر از یک رویداد ورزشی به پدیده‌ای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در بستر کره خاک تبدیل شود!

در ادامه این مطلب همچنین آمده است: پیامدهای اقتصادی، بازی‌های المپیک را به جنگی میان ابرقدرت‌های مالی بدل کرده که در آن به رقابت کوکاکولا و پپسی کولا بر سر تبلیغات اشاره نموده است.

اما پیامدهای تک نرخی شدن ارز هنوز هم خبرساز است. جهان صنعت در مطلب دیگری در این باره، وعده تک نرخی شدن ارز را از زبان شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد بیان کرده و آورده است: وزیر اقتصاد و دارایی بر رفع مشکلات موجود و در ‌‌نهایت تک نرخی شدن ارز تأکید کرد که نظام ارزی کشور باید شناور باشد. وی گفته است که سیاست‌های دولت، همواره به دنبال تک نرخی شدن ارز است.

روزنامه تهران امروز نیز در صفحه نخست خود، مطلبی را به این موضوع اختصاص داده و نوشته است: هر زمان که بازار ارز با شرایط خاص روبه‌رو می‌شود، دیوار ارز مسافرتی از همه کوتاهتر است؛ این مطلب، نخستین پیامد حذف ارز مسافرتی را، بالا رفتن قیمت دلار در بازار و به دنبال آن افزایش سکه و طلا در بازار دانسته است.

ولی نکته‌ای که این مطلب، سعی در پررنگ ساختن آن کرده، این است که مشکل اصلی، ارز مسافرتی و خروج ارز از کشور نیست، بلکه رانت درسته شده به دلیل فاصله نرخ ارز مرجع و بازار آزاد است.

این روزنامه همچنین در ستون دیدگاه خود مطلبی راجع به حذف ارز مسافرتی به قلم غلامحسین بزرگ‌منش نقل کرده است.

خلاصه آن که روز گذشته، نماز جمعه در شهرهای گوناگون کشور، در پایان شاهد راهپیمایی نمازگزاران در محکومیت فجایع میانمار بود.

در این باره روزنامه رسالت، تیتر نخست امروز خود را به همین موضوع اختصاص داده و در مطلبی با همین نام آورده است که نمازگزاران روزه‌دار کشور، با در اختیار داشتن دست‌نوشته‌هایی در محکومیت این جنایات، خواستار توقف کشتار مسلمانان در میانمار و اقدام عاجل سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه شدند.

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، آرمان و اطلاعات نیز از جمله نشریاتی هستند که این مطلب را در صفحه نخست خود بازتاب داده‌اند. روزنامه اطلاعات زیر تیتر نخست خود نوشته است: در تهران راهپیمایان با شعار «کشتار وحشیانه مسلمان، اعلام جنگ است به دین و قرآن» از مسلمانان میانمار حمایت کردند.

هر دوی این روزنامه‌ها، یعنی ابتکار و آفتاب، موضوع تلاش مجلس برای احیای نظام پارلمانی را مدنظر قرار داده‌اند؛ این مطلب نیز نقلی است از مصاحبه عضو کمیسیون برنامه و بودجه با ایلنا، در رابطه با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری.

حسن‌پور در این مصاحبه گفته است: در مجلس شورای اسلامی، فراکسیون بررسی نظام پارلمانی تشکیل خواهد شد تا بحث‌های کار‌شناسی برای تشکیل نظام پارلمانی در دستور کار قرار گیرد.

وی گفته است که موارد و اساسنامه تشکیل فراکسیون پارلمانی تدوین شده و به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا