حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه

ابرکوه-ماه مبارک رمضان  ماه نیایش شکوه و جلال کبریایی و عظمت حضرت حق است و هم نمایش  ایمان ، فضیلت و اخلاق و معنویت برای خلق.

ماه مبارکی که کلاس درس انسان سازی و معنویت گرایی است و ثمره  عملیه اش الهی شدن مردم است تا با دلی پاک و قلبی مصفی رو به خدا و پشت به شیطان کند و طعم شیرین معنویت را در زندگی با صیام و قیام و دعا و نیایش بچشند.

روزه دار لحظا ت غروب و به وقت افطار گویا سخنان رسول خدا (ص) را با چشم دل میبیند و احساس میکند که شیطان در غل و زنجیر است و نسبت به او حالت انزجار و نفرت دارد و درهای آسمان و رحمت را به روی خود گشاده میبیند و در قبال ربنا  لبیک الهی ضمیر و قلبش را روشن میکند.

به همین دلیل است که شما روزه داران عزیز به راحتی به تمنیات نفس و مشتهیات دنیا پشت میکنید و حاضر نیستید لذت ترک لذتهای کاذب مادی را به هر قیمتی از دست بدهید.

در این راه قلب و دل جوانان ما رنگ الهی به خود گرفته و در وجود خود احساس معنویت و باطن گرایی دارند و احساس میکنند خدا بیش از همه آنان را دوست دارد و آنان نیز با حالت توبه حال معنوی پیدا میکنند و دوستی متقابل خود را به خدا ابراز میدارند. پس بیاییم در این ماه خدا از فرصت استفاده کرده و با خدا آشتی کنیم که خدای بزرگ و رئوف و مهربان مشتاقانه از ما هرچه گنه کاریم، استقبال میکند زیرا به بندگان خود بویژه جوانان روزه دار علاقه دارد.

اما بدانیم که لازمه خدا گرایی  شیطان گریزی است چون خداوند در جای جای قرآن فرموده که شیطان دشمن آشکار شما است پس دشمن را به خانه دل راه ندهیم تا خانه دنیا و آخرتمان در امان باشد

و اما از درسهای ماه مبارک عرض کنم: که رمضان ماه روزه است و طبق آیه 183 سوره شریفه بقره، روزه سرچشمه تقواست.

لذا باید خروجی رمضان و روزه کسب تقوا و گناه گریزی و حق گرایی و باطل ستیزی باشد.

رمضان ،مکتب سعادت و درس برابر فقیر و غنی و زن و مرد ، روستایی و شهری در برابر اراده الهی برای نیل به مقام بندگی است.

روزه نوعی تمرین برای مبارزه با نفس و جهاد اکبر است و اراده انسان را در مقابله با وسوسه های نفسانی و شیطانی قوی میکند. رمضان فرصتی برای پیدا کردن هویت گمشده معنوی ما است تا بتوانیم خود واقعی را پیدا کنیم تا گرد هویتهای موهوم و شیطانی و مدپرستی و بی هویتی نگردیم.

مرحوم علامه مجلسی  در بحار جلد 3 کلام نغزی را از رسول خدا نقل میکند که فرمود: لو یعلم العبد  ما فی شهر رمضان لود ان یکون الرمضان سنه

اگر انسان میفهمید که ماه رمضان چه برکات و آثار و درسهایی دارد  آرزو میکرد که کاش طول سال رمضان بود.

رمضان برای فراگیری درس ایمان است و ایمان نیز امری اکتسابی است ، یعنی گنجی است که جز با رنج بدست نمی آید و روزه و عبادت نماد رنج است که به دنبالش گنج است.

باز هم از مرحوم علامه مجلسی بگویم که در جلد 93 بحار به نقل از امام صادق (ع) روزه ای را کارساز میداند که همه اعضاء و جوارح انسان روزه دار باشد. (اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و ...) روزه رمز بهداشت و سلامت جسم و روان است  چنانچه در نبوی شریف آمده: صوموا تصحوا. باشد که با همین توصیه رسول خدا (ص) به لطف خدا از درسها و آموزه های آن بهره مند گردیم: یعنی دانیم که مساوات اجتماعی درس روزه است – همدردی با گرسنگان و پرداخت زکات فطره و اقدام زدودن غبار فقر از چهره جامعه ، به یاد رنج محرومین و گرسنگان و برهنگان و اسیران زندانی بودن و به فکر دفع فساد از امور مسلمین بودن، تلاش برای رسیدن به مدارج انسانی با کسب تقوا و پالایش کردن نفس از آلایشها و رذائل اخلاقی و عملی و گریز از حضیض دنیا و دنائت به مقام عقبی و عزت و آخرت ،رهایی از بندگی نفس اماره و شیطان  از درس های عملی ماه مبارک است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا