حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه

نیمه شعبان ، سالروز طلوع خورشید امید و انتظار برای روشن شدن افق حیات بشریت بر عموم پیروان و شیعیان مهدی آل محمد(ص) مبارکباد.

گرچه حب اهل بیت شاخصه اصلی ایمان است اما این محبت وقتی به کمال می رسد که توام با معرفت باشد.باید عرض کنم که همه ما عاشق امام زمان(عج) هستیم.اما عموماً به حسب عشق احساسی است نه عشق معرفتی.

در طول مدت عمر آن حضرت که بیش از هزار سال از دوران غیبت کبری میگذرد – به گونه های مختلف به محضر آن حضرت ابراز علاقه شده است.اما زیباترین علاقه وقتی است که آن انسان کامل را هم در بعد منزلت طبیعی و هم منزلت فرا طبیعی درک کنیم آنگاه عشق ما به آنحضرت از مرحله احساس فراتر می رود و ریشه دار تر می شود.

*معنی صحیح انتظار*

در قاموس حضرت امام (رض) است که ما را ضمن آنکه صد در صد به آن حضرت دلبسته می کند ، مفهوم اصلی و صحیح انتظار را نیز تبیین می کند. چنانچه قاموس آن حضرت(ره) بخش عظیمی از مفاهیم اسلامی را تدوین کرد و در بستر اصلی خود قرار داد به گونه ای که در تاریخ حیات فکری و فرهنگی ملت مسلمان ایران بی سابقه بود. زیرا آن بزرگوار بسیاری از واژه ها را از صفحات کتاب به صفحه زندگی مردم آورد و معانی و مفاهیم حقیقی آنرا روشن کرد که از جمله واژه انتظاراست.

قبلا از انتظار ، نشستن و تماشا کردن وضع موجود به امید اینکه دست الهی از آستین غیبی به در آید و وضع را بهبودی بخشد متصور بود - اما امام (ره) واژه انتظار را به معنای راضی نبودن به وضع موجود و تلاش برای بهبود وضعیت اجتماعی در جهت بستر سازی و آمادگی در امر ظهور تفسیر کرد و چه تفسیر زیبائی که انتظار را از مفهوم سکوت و سکون و تحمل ظلم و دم فروبستن و ماندن و در جا زدن به مفهوم اصلیش که همانا حرکت به سوی زمینه سازی برای تحقق آینده موعود است - یعنی فرهنگ سازی جهانی برای پذیرش حاکمیت نظام واحد قسط و عدل توحیدی ، بدست توانای حجت خدا(عج) تغییر جهت داد.

*معنی صحیح حجت خدا*

بهتر است در بتین معنی حجت الهی – مطلب را از حضرت امام(ره) عرض کنم که کلام امام ، امام کلام است.

آنحضرت در کتاب "بیع" ضمن برشمردن توقیع شریف حضرت حجت (عج) و روایت معروفه...واما الحوادث الواقعه.... می فرماید: (مقصود از اینکه امام معصوم حجت خدا است این نیست که فقط بیان کننده احکام است. چون احکام را امثال زراره و محمد ابن مسلم هم می گفتند و گفتارشان بر همه حجت بود و کسی حق رد آن را نداشت، بلکه منظور از اینکه آن بزرگوار و پدرانش حجت هستند این است که خدای متعال به سبب وجود ایشان و سیره و رفتار و گفتار آن بزرگواران ، صلوات الله علیهم و اجمعین ، در تمام شئون زندگی شان بر بندگان خدا احتجاج می کند. یعنی مثلاً وجود امیرالمومنین(ع)برای تمام فرمانروایان و حکام ستم پیشه حجت است. زیرا سیره آن بزرگوار باب عذر و بهانه را بر همه بسته است و بهانه را برای تعدی و زورگوئی و خروج از حدود الهی و تعدی به اموال و حقوق مردم برویشان بسته است.

انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند.)

ایشان معتقد بودند که گسترش اسلام راستین در جهان و جلوگیری از ظلم در عصر غیبت یک تکلیف شرعی ما است که مردم را از مظاهر ظلم و کفر و نفاق گریزان کنیم و به سوی کانون عدالت رهنمون باشیم - لکن در سطح جهانی نمی توانیم - باید انشاالله خود حضرت بیاید - ولی در سطح منطقه ای میتوانیم کارکنیم. این گونه انتظار است که پویا و حرکت آفرین است و جامعه را به سمت آزادی و رهائی سوق می دهد. لذا حضرت امام(ره) فرمود: ما با خواست خداوند دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در کشورهای اسلامی می شکنیم و باصدور انقلابمان که درحقیقت صدور اسلام راستین وبیان احکام (ناب) محمدی(ص) است به سیطره و ظلم جهانخواران خاتمه می دهیم و به یاری خدا راه را برای ظهور منجی و مصلح کل و امامت مطلقه و حق امام زمان (ارواحنا فداه) هموار می کنیم.

خلاصه - رساترین کلام امام در بخش معنی انتظار در قاموس حضرت امام (ره) این بخش است که فرمود: همه ما انتظار داریم وجود مبارک ایشان را لکن با انتظار تنها نمی شود و با وضعی که بسیاری دارند انتظار نیست (بلکه)ما باید ملاحظه وظیفه شرعی و الهی خود را بکنیم ( و اهداف حکومتی آن حضرت را عملی سازیم و مانع را از سر راه برداریم) و باکی از هیچ امری از امور نداشته باشیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا