دررسانه ها:
جزئیاتی جدید درباره اینترنت چمدانی




ساشا مینراث مسئول طرح اینترنت چمدانی از اهداف پشت پرده و پنهان این طرح پرده برداشت.

به گزارش ایران دیپلماتیک، اینترنت چمدانی شبیه به یک چمدان معمولی است ولی با چمدان تفاوت فراوانی دارد. داخل آن یک لپ تاپ، یک آنتن کوچک بدون سیم، فلاش دیسک و چندین سی دی وجود دارد. با مجموعه این ابزارها می توان در هر نقطه ای یک شبکه اینترنت درسایه و مستقل برقرار کرد.

اینترنت چمدانی طرحی است که توسط سازمان سیا و در پوشش وزارت امورخارجه آمریکا و توسط گروهی از کارشناسان در بنیاد پژوهشی نیو امریکن عملی شده است.

ساشا مینراث مسئول طرح اینترنت چمدانی در گفت و گویی با رادیوی سازمان جاسوسی سیا(رادیو فردا) به افشای نکات تازه ای درباره این پروژه پرداخت. وی گفت: این یک طرح بدون محدودیت است به این معنا که هر کسی که بتواند اطلاعات و فن آوری های آن را پیاده کند از همان لحظه قادر خواهد بود از آن استفاده کند. ما به عنوان بنیاد پژوهشی نیوامریکن در انتقال و یا کار بست این فن آوری در هیچ نقطه ای از جهان دخالت نداشته ایم.

وی افزود: این ابزار می تواند کمک موثری باشد برای مناطقی که اصلا شبکه های ارتباطی اینترنت ندارند و یا در مسیر انتقال به دمکراسی قرار دارند.

مسئول طرح اینترنت چمدانی در ادامه با بیان مشکلات استفاده از این طرح گفت: البته حمل یک چمدان کار دشواری نیست ولی قاعدتا در کشورهایی که حمل این وسایل خطرناک و غیرقانونی است مسلما نمی توان به راحتی آن را حمل کرد و از مرز عبور کرد. در عین حال هر وسیله ای که دارای حافظه کافی باشد، مثلا سی دی، کارت های حافظه ( یو اس بی ) می توانند این نرم افزار را منتقل کنند و یا این نرم افزار می تواند روی اینترنت قرار گرفته و افراد آن را پیاده کنند.

 بنابراین اگر بردن ابزارهایی نظیر این و یامثلا تلفن های موبایل با حافظه قوی به هر کشوری امکان پذیر باشد این فن آوری را به سادگی می توان به آنجا منتقل کرد. دقیقا به همین منظور طوی ساخته شده که حمل آن با اکثر وسایل ارتباطی امکان پذیر باشد. به این وسیله ما می خواهیم خطری را که ممکن است به خاطر حمل این تکنولوژی متوجه افراد شود، کاهش دهیم.

وی درباره احتمال ردیابی استفاده کنندگان از اینترنت چمدانی هم گفت: همواره راهها و یا امکانهایی برای ردیابی و یافتن افراد وجود دارد. این فن آوری نیز یک راه حل جادویی برای گریز از تعقیب و ردیابی افراد نیست ولی می توان گفت که ردیابی افرادی که از این فن آوری استفاده می کنند بسیار دشوارتر از ردیابی روشهایی ارتباطی معمول است. دلیل آن این است که امروزه تقریبا تمامی روشهای سانسور و کنترل شبکه اینترنت براساس ساختار و شناسایی برنامه های کامپیوتری کار می کنند.

وی افزود:هدف ما این است که امکان پنهان کاری و ناشناس ماندن تک تک کامپیوترهایی را که به یک چنین شبکه مستقلی وصل می شوند را افزایش دهیم. بنابراین اگر ترافیک تبادل اطلاعات متراکم شده و نقاط متعددی از این تراکم بوجود بیاید، نفود در آن و شناسایی افراد و یا کشف رمزهای ارتباطاتی بسیار دشوار خواهد شد . وقتی که اطلاعات از شبکه های مستقل و پراکنده جمع آوری شده و برای تجزیه و تحلیل به یک سیستم مرکزیتی از ارتباطات وارد می شود تشخیص اینکه ارسال کننده پیامها کدام حوزه از شبکه های مستقل بوده و یا ارسال کننده پیام کدام کاربر مشخص بوده بسیار دشوار می شود.

وی گفت:به احتمال زیاد طی شش تا هشت ماه آینده ما اولین نسخه ساده تر این نرم افزار را عرضه خواهیم کرد که می تواند توسط افرادی که دانش اینفورماتیک آنها در سطح معمول است مورد استفاده قرار بگیرد. البته توصیه من این است که فعلا مردم برای دستیابی به این نرم افزار خود را به خطر نیاندازند. ما قرار است این نرم افزارها را در نقاط مختلف آمریکا به کار بسته و درعمل نقاط ضعف آن را بررسی کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا