طبس در دو راهی وصل و جدایی/ شایعات ادامه دارد

یزد - خبرگزاری مهر: طبس که اکنون از شهرستانهای استان یزد به شمار می رود مدتی است که ساز جدایی از این استان را می نوازد و مسئولان این شهرستان نیز هر کدام با سلیقه خود این ساز را کوک کرده و در مورد الحاق طبس به استانی دیگر و انتزاع آن از یزد نظریه پردازی می کنند حال آنکه دولت هنوز هیچ مصوبه ای در این زمینه ابلاغ نکرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، از زمانی که استان خراسان تجزیه و به استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی تبدیل شد طبس نیز به استان یزد ملحق شد و اندک اندک مسیر توسعه را در پیش گرفت.

طبسی ها از همان زمان اندیشه الحاق به خراسان رضوی را در سر می پروراندند که البته این امر مورد تایید هیچیک از مراجع ذی صلاح به لحاظ موقعیت جغرافیایی و فاصله طبس تا مرکز استان خراسان رضوی قرار نگرفت.

پس از آن بود که شایعه انتزاع طبس از یزد و الحاق آن به خراسان جنوبی قوت گرفت و با سخنان مسئولان این شهرستان از تریبونهای مختلف این شایعه می رود تا به اصلی ترین موضوع این شهرستان تبدیل شود.

در این میان مردم که خواستار الحاق به خراسان رضوی هستند با امضای طومارهایی اعلام کرده اند که اگر قرار باشد به خراسان رضوی ملحق نشوند ترحیج می دهند از شهرستانهای استان یزد باشند و الحاق به خراسان جنوبی را بر نمی تابند.

مسئولان نیز در این میان از پای ننشسته اند و هر یک با نظریه های کارشناسانه و غیرکارشناسانه به این دغدغه ها دامن می‌زنند.

بحث الحاق و انتزاع طبس این روزها نقل همه مجالس و محافل خبری و غیرخبری طبس شده و از تریبون نمازجمعه گرفته تا جلسات مختلف فرمانداری و بخشداری و ... به این مسئله مزین می شود.

فرماندار طبس در آخرین سخنان خود درباره وضعیت طبس گفته است که الحاق طبس به خراسان جنوبی به نفع مردم است

آخرین صحبتهای فرماندار طبس در این زمینه در همایش روابط عمومیهای ادارات این شهرستان مطرح شد که در این جلسه اعلام کرد: الحاق به خراسان جنوبی به نفع مردم است اما اینکه این الحاق چرا و چگونه به نفع مردم طبس تمام می شود هنوز برای مردم مشخص نیست.

عزیز بهزادی به تشریح طرح الحاق شهرستان طبس به استان خراسان جنوبی پرداخت و گفت: موضوع انتزاع از استان یزد مسیری قانونی دارد که در حال انجام است اما متاسفانه برخی از مسئولان که حتی خودشان صورتجلسه ‌هایی در این زمینه امضا کرده‌ اند با مردم صادقانه برخورد نکرده و از این طرح اظهار بی ‌اطلاعی می ‌کنند.

بهزادی تصریح کرد: برخی مسئولان شهرستان با مردم سیاسی‌ کاری کرده و از این موضوع اظهار بی ‌اطلاعی می‌ کنند که من در جلسه ‌ای عمومی اسناد و مدارک این صورت ‌جلسه را ارائه کرده و حتی آن را تکثیر کرده و در اختیار همه قرار خواهم داد.

وی افزود: البته در این پیشنهاد نامی از خراسان جنوبی نیامده و فقط بیان شده هر چه دولت تشخیص دهد که باید گفت نظر دولت الحاق طبس به نزدیکترین مرکز استان است و سؤال ما این است که نزدیکترین مرکز استان یعنی کجا؟ یعنی کره ماه؟ کره مریخ؟ اصفهان؟ چهارمحال و بختیاری؟ سمنان؟ نزدیکتر از خراسان جنوبی که استانی را نداریم.

استان یزد انتزاع طبس را پذیرفته است

فرماندار شهرستان طبس با اشاره به طرح موضوع الحاق طبس به خراسان رضوی ادامه داد: الحاق شهرستان طبس به استان خراسان رضوی عملی نیست اما استانداری یزد نیز با ذکر دلایل مختلف و در نظر گرفتن تمامی ابعاد به وزارت کشور اعلام کرده که شهرستان طبس را نمی ‌خواهد و در واقع انتزاع طبس را پذیرفته است.

وی گفت: در پی پذیرش انتزاع طبس از استان یزد وزارت کشور اعلام کرده که با توجه به جدایی طبس از یزد در این دوره دیگر نماینده ‌ای به استان یزد افزوده نخواهد شد که این موضوع نیز از سوی استانداری یزد پذیرفته شده است.

عزیز بهزادی عنوان کرد: حداقل پنج مرتبه بر روی طرح انتزاع شهرستان طبس از استان یزد در اداره کل تقسیمات کشوری بررسی و کارشناسی شده و هم‌ اکنون این طرح در هیئت دولت است.

بهتر است برخی مسئولان به جای پخش شایعات بی منطق، صادقانه با مردم صحبت کنند و واقعیتها را برای آنها بازگو کنند

بهزادی از افرادی که درباره موضوعات سیاسی طبس دارای ابهام یا سئوالی هستند خواست تا با گرفتن وقت قبلی به وی مراجعه کرده و در جریان ریز مسائل قرار گیرند.


اما نماینده مردم طبس در مجلس نیز در این میان از پای ننشسته و به صراحت اعلام کرده که الحاق طبس به خراسان جنوبی شایعه ای بیش نیست.

محمدکریم عابدی، نماینده مردم طبس در مجلس نیز در این زمینه با انتشار اطلاعیه ای علام کرده است: به تازگی گروه قلیلی با شایعه‌ پراکنی بر الحاق شهرستان طبس به استان خراسان جنوبی پافشاری کرده و بر طبل نارضایتی مردم می‌ کوبند.

وی افزود: این گروه قلیل هر روز با موضوعی جدید و بدون مدرک مستند و فقط بر پایه شنیده ‌ها شایعات را گسترش می‌ دهند و مردم شریف و متدین شهرستان طبس نیز بر روی این مباحث تأمل کرده و نگران می ‌شوند حال آنکه این گروه قلیل به دنبال منافع آینده و حفظ و تداوم منافع و اقدامات گذشته خود هستند.

عابدی ادامه داد: خواست حداکثری و پیگیریهای مردم صبور، ولایی و قانونمدار شهرستان طبس در طول 10 سال اخیر و مکاتبات و مذاکرات متعدد نماینده مردم شهرستان طبس در مجلس شورای اسلامی در سه سال گذشته لغو مصوبه سال 1380 و بازگشت شهرستان طبس به استان خراسان رضوی بوده است.

وی عنوان کرد: در سفر اول رئیس جمهور به استان یزد و شهرستان طبس صدای "رضوی، رضوی" مردم طبس از یکسو و صدای "یزد، یزد" برخی دیگر از مردم از سوی دیگر برای رئیس جمهور بیانگر برخی اختلافات در این زمینه بود که بر همین اساس رئیس جمهور دستور بررسی بیشتر و دقیق ‌تر این موضوع را صادر کرد ‌که بر اساس بررسیها و تحقیقات میدانی، همواره بر خیل اکثریت طرفداران استان خراسان رضوی بیش از پیش افزوده شده است.

عابدی: چهار نظریه برای تعیین وضعیت طبس طرح شده است

وی ادامه داد: در سه سال اخیر، تقدم امور نماینده مردم طبس در مجلس بر چهار اصل لغو مصوبه سال 1380 و بازگشت شهرستان طبس به استان خراسان رضوی، ارتقای فرمانداری شهرستان طبس به فرمانداری ویژه، اختصاص کرسی مستقل نمایندگی مجلس برای طبس و تهیه طرح و نقشه تشکیل استان گلشن به مرکزیت طبس و به همراه چند شهرستان و منطقه همجوار بوده است.

عابدی یادآور شد: در خانه ملت بر تحقق شرایط و قانونمداری خواسته‌ های بر حق مردم شهرستان طبس تاکید کردیم و دوباره اعلام می کنم که از تصمیمات دولت دهم (از جمله فرمانداری ویژه که تصویب و در مرحله ابلاغ هیئت دولت است) حمایت کرده و در زمینه تقسیمات کشوری هم از آنچه که مورد نظر اکثریت مردم باشد دفاع کرده و پیگیر آن خواهد بود.

از تصمیمات دولت دهم در مورد طبس حمایت می کنم و از هر آنچه در زمینه تقسیمات کشوری مدنظر دولت و مردم باشد دفاع و پیگیری می کنم

وی افزود: تمام مدارک، مستندات و مطالب مؤید این است که شایعات الحاق شهرستان طبس به استان خراسان جنوبی هیچ پایه و اساسی ندارد.

علاوه بر این، به ‌تازگی محمدکریم عابدی نماینده مردم شهرستانهای طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ‌ای خطاب به مصطفی محمدنجار وزیر کشور سه درخواست اصلی مردم شهرستان طبس را لغو مصوبه سال 1380 و بازگشت شهرستان طبس به استان خراسان رضوی، تبدیل فرمانداری طبس به فرمانداری ویژه و اختصاص یک کرسی مستقل نمایندگی مجلس برای شهرستان طبس اعلام داشته است.

در این میان عده ای نیز بر طبل استان شدن طبس می کوبند و معتقدند طبس باید به استانی مستقل تبدیل شود که به نظر نمی رسد این نظریه اکنون محلی از طرح داشته باشد زیرا تبدیل شهرستان به استان نیازمند برخورداری از شرایط خاص و طی مراحل ویژه است که تاکنون برای طبس طی نشده است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا