فرهنگ و شوک 1500میلیارد تومانی! (6) (رضا بردستانی)

صدای پای زمستان، بودجه ی 90 و 11 استان همچنان در انتظار!

 

رضا بردستانی

16ماه پس از روی کار آمدن دولت دهم و با استناد به پشتوانه ی شعار فرهنگی، 500میلیارد تومان از مجموع 1.500میلیارد تومان بودجه ی مضاعف فرهنگی، در بیم و امید افزایش و ابلاغ به سر می برد. 20 استان برای سومین بار طعم سفرهای استانی را که حالا به عدد 80 رسیده است؛(با احتساب مازندران که طی چند روز آتی این سفر را تجربه خواهد نمود) چشیده اند و یازده استان(با احتساب البرز ِ جدیدالتأسیس)کم و بیش در انتظار تشکیل کارگروه هایی هستند که شاکله ی فرهنگیِ قوی تری دارند و با چک و چانه زدن های کاملا مسالمت آمیز! سعی خواهند نمود تا عدد در نظر گرفته شده را ارتقاء دهند. این اتفاق در بیست استانی که سومین سفر استانی را در سابقه ی ذهنی خود ثبت و ضبط نموده اند کم و بیش دیده شده است، به این معنا که بودجه ی اسمی با بودجه ی رسمیِ تعلق یافته، چندین میلیارد تومانی فاصله ی مثبت داشته است.
تا این جا همه چیز خوب و آرام پیش می رود. بودجه ی فرهنگی که پایه و مبنای حرکت های فرهنگیِ چهار سال آینده می باشد دچار چالش هایی جدی شده است به نحوی که در برخی استان ها به تقسیم آن انتقادات جدی وارد شده است و گاه بودجه ی فرهنگی تصویب شده محملی شده است تا بخش اجرایی قدرت و توان خود را با شدیدترین شکل ممکن به رخ مدیران فرهنگی بکشد! این چند کلام که شنیده هایی است تأیید نشده اگرچه خوشایند نیست اما فرصتی است که در لایحه ی بودجه ی کشور در سال 1390،به درستی ، ساماندهی و آسیب شناسی شود.
نقش غیر قابل انکارِ استانداری ها و استانداران در اختصاص ِ این بودجه ی میلیاردی، اثراتی بلند مدت و منطقه ای را بر جای خواهد نهاد به این صورت که استاندارانی که نگاه و بینش فرهنگی تری دارند مهربانانه تر به زیرگروه های فرهنگی التفات خواند نمود و در صورت برخوردار نبودن و نگاه کم رنگ تر این تخصیص، اثراتی کم رنگ تر برجای خواهد نهاد! که صد البته اختلاف دیدگاه امری است کاملا طبیعی و آمیخته با آموزه های فردی و اجتماعی که جای بحث و بیانش جای دیگری است.
صدای پای زمستان می آید و با هر تخفیفی طی دو ماه آینده ریاست محترم جمهوری باید لایحه ی بودجه ی چند صدهزار میلیارد تومانی را تقدیم مجلس نماید و مجلس باید در مدت زمانی کوتاه با تصویب ِ بودجه ی پیشنهادی دولت آن را جهت ابلاغ به بخش های ارتزاق کننده از این بودجه مهیا نماید. این موارد در حالی است که بودجه ی 1.500میلیارد تومانی 1389 به طور کامل عملیاتی نشده است. سالیان سال است که ابلاغیه ی بودجه به ماه های پایانی سال موکول می شود و دستگاه ها در چم و خم چگونگی جذب رقم های هنگفت در چاله هایی افتاده اند که نیازها نادیده انگاشته شده است و بودجه در مواردی هرز رفته است و دچار سندسازی های اداری شده است.
11 استان با هر بینش و دیدگاهی بیش از دو ماه توان و زمان را از ریاست محترم جمهوری خواهند گرفت تا شامل سومین دور از سفر های استانی شوند. بحث های بودجه و اصلاحات آن نیز چیزی حدود یک ماه زمان را مصادره خواهد نمود. به این دو نکته باید عملیاتی شدن طرح هدفمند سازی یارانه ها را نیز افزود به شرط آن که قرار و مدار را بر این بگذاریم که احمدی نژاد تا تعطیلات نوروز به هیچ سفر خارجی نرود! طرح های ملی در دستور کار افتتاح شخص اول قوه مجریه قرار نگیرد! با یک حساب سر انگشتی و با لحاظ نمودن ایام الله دهه فجر و ایام سوگواری محرم و صفر و روزهایی که پیش نیامده تا پیش بینی نماییم فشرده ترین ایام را پیش روی تصویب کننده ی نهایی بودجه های لحاظ شده ی فرهنگی قرار خواهد داد.
ابتکار عمل و تغییر و تحول در نحوه ی تخصیص بودجه در دستان مرد اول قوه ی مجریه است. او می تواند با اندیشیدن راهکاری خردمندانه برای همیشه، زمستان پر از پولِ دولتمردان را چهار فصل نماید. ابهامات اهالی فرهنگ با استحکام تمام برجای خود استوار است که دستگاه های برخوردار از این بودجه های الحاقی، تحت عنوان بودجه های فرهنگی کدامند ؟ درست یا نادرست در برخی موارد خبرهای ناخوشایندی به گوش می رسد که بودجه ی فرهنگی در بستری که باید تخصیص نیافته و هزینه نشده است. این بودجه در پروسه ای پنج ساله تعریف شده است و اگر مبنای رفتاری مدل سال اول واقع شود چهار سل آینده، چالش های جدی تری را پیش روی فرهنگ محوران و مدیران بخش های مختلف فرهنگی قرار خواهد داد.
به گواه تصمیم سازان و بیان صریح دست اندر کاران، دستگاه های برخوردار از بودجه ی کلان فرهنگی و در یک کلام پاسخگوی امور فرهنگی این مرز و بوم این دستگاه ها هستند:
« "ستار هدایت‌خواه " سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تربیت‌بدنی و حوزه ورزش جزو نهاد فرهنگی محسوب می‌شود، اضافه کرد: به دلیل این که ورزش اهداف فرهنگی را دنبال می‌کند، آن را زیرمجموعه حوزه فرهنگ قرار داده‌ایم. ورزش جلوی خیلی از انحرافات فرهنگی را می‌گیرد و به پٌر کردن اوقات فراغت جوانان کمک می‌کند، به همین دلیل معمولاً بودجه سازمان تربیت‌بدنی در کمیسیون فرهنگی هم بررسی می‌شود. وی ادامه داد: مجموعه چیزی که به عنوان فرهنگ از گذشته در کمیسیون فرهنگی نام برده می‌شد شامل 1- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی2- سازمان صدا و سیما 3- سازمان اوقات و امور خیریه 4- سازمان حج و زیارت 5- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 6- مجمع تقریب مذاهب اسلامی 7- مجمع جهانی اهل بیت 8- حوزه‌های علمیه 9- سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات حوزه هنری 10- تشکل‌های غیردولتی فرهنگی 11- سازمان میراث فرهنگی و 12- سازمان تربیت‌بدنی است. در گزارش‌ها از این سازمان‌ها به عنوان حوزه فرهنگ یاد می‌شود.»
سخنی کوتاه با کسانی که در جلسات حضور می یابند، تصمیم می سازند و طرح ارائه می دهند. شاید اینک خاصیت جوابگویی در لحن و رنگ و رخساره ی عزیزتان هویدا نباشد اما گذر زمان، اجرای تصمیماتی که گاه کارشناسی نشده و مورد بحث و تبادل نظر قرار نگرفته را مورد کنکاش قرار خواهد داد به نحوی از انحاء تیغ تیز انتقاد و پاسخ خواهی را متوجه امضاء های پای صورتجلسات خواهد نمود! بیرون آمدن از لایه های درونی خویش و نگاهی فراتر از اندیشه های مقطعی داشتن، بیشترین و بزرگترین فایده اش رو سفید بودن و سربلند بودن است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی زمان زیادی است دست بر پاشنه ی آشیل دشمن انسجام و اتحاد اجتماع نهاده اند. ایشان در سخنرانی ها، دیدارها و مناسبت های مختلف حساسیت و دل نگرانی خویش را از آسیب های ریز و درشت فرهنگی که به جبهه نرم متصف گردیده است بیان و ابراز نموده اند. حوزه ی نیازهای اجتماعی به فرهنگ و فعالیت های فرهنگی کاملا تعریف شده و مشخص است و وجود برخی اختلاف نظر ها با وجود دستگاه های بزرگ و فرااستانی در تعریف فرآیندهای مورد نظر کمی نگران کننده و غیر منطقی می نماید. تمام این 1.500میلیارد تومان و صدها و بلکه هزاران میلیاردتومان بودجه در راه اعتلاء و ترمیم بخش های مختلف اجتماع که دچار آسیب های جدی فرهنگی شده اند تنها می تواند نگرانی ها را رفع نماید و سرمایه گذاری در این بخش خود داستانی دیگر دارد که دولتمردان محترم قطعا در جای جای بودجه های عمرانی به این مهم نگاه دقیق و عمیق داشته اند.
پایان بخش این نوشتار با این سر فصل در نظر گرفته شده به این مهم اشاره دارد که 11 استان یزد- بوشهر- سمنان- سیستان و بلوچستان- قم- گیلان- کرمانشاه- لرستان- مرکزی- کردستان و البرز در انتظار سومین دور سفرهای استانی به سر می برند . با تمام قابلیت ها و موارد برشماری شده در فرصت اندک تا پایان سال جاری امید می رود مدیران ارشد اجرایی استان و در راس آن مهندس فلاح زاده ، تمام هم و غم خویش را بر آن دارند تا در جذب حداکثری بودجه ی فرهنگی مورد نظر، مشکلات، کمبودها، موانع و آسیب های فرهنگی جامعه ی دینمدار و ولایت محور استان یزد را به شیواترین شکل ممکن مرتفع سازند که از این مدیران جز این نیز انتظار نمی رود. با احترام فراوان به تمامی مدیران اجرایی استان قویا انتظار و نگرانی خویش را از تخصیص، تقصیم و در اختیار قرار دادن این بودجه ابراز می داریم و چشم انتظار روزهای ناآمده به این امید چشم می دوزیم که نیکوترین تصمیمات اتخاذ شودالبته درصدی از اشتباه و جابجایی را در این موردبه حکم استانداردهای موجود در تصمیم گیری می پذیریم .

.................... ادامه دارد................................

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا