نامه ی سرگشاده ای دیگر

این بارمدیرکل جدید ورزش استان

جناب آقای سید غلامرضا   کمانه

اهل استعفائید یا استقامت!؟

یزدفردا "رضا بردستانی :هندبالی های دهه ی شصت مرا خوب به خاطر دارند، لاغر اندام با چهره ای گندمی البته کمی آفتاب سوخته تر! اگر به آرشیو هیئت فوتبال مراجعه کنید دروازه بان تیم فوتبال"کارخانه اقبال" – قهرمان جوانان یزد با دو گل خورده در طول مسابقات جوانان یزد-هم بوده ام . بردستانی هستم رضا؛ این درست که نقد می نویسم و فعال فرهنگی هستم اما به خود حق می دهم چند کلامی با مدیر کل جدید ورزش استان گپ و گفتی داشته باشم.
بی مقدمه به سراغ این نگارش نیامده ام. یکصد روز انتظار برای این که یکی از راه برسد و سر و سامانی به اوضاع نا به سامان ورزش این شهر و دیار بدهد کم نیست. در مراسم معارفه و تودیع معمولا همه چیز خوب و بر وفق مراد پیش می رود! مدیر قبلی تمام تلاشش را به کار بسته است! خدمات شایانی انجام داده است! از تجارب او باید استفاده شود!هر جا باشند باید در مسیر خدمت گام بردارند!مدیر جدید نیز مدیر خوبی بوده است که برای این پست انتخاب شده است!بهتر از او فعلا یافت نشده است!با افتخار به این پست گام نهاده تا منشأ تغییرات وسیع باشد!قصد دارد تمام برنامه های مدیر قبلی را ادامه دهد!و اگر غیر بومی باشد: شهر محل خدمت جدید را خوب می شناسد! در باره این شهر و پست مدیریتی آن تحقیق نموده است! یک رابطه ی فامیلی نصفه و نیمه هم با اهالی این شهر احتمالا دارد!!
تصدیق بفرمایید در انواع مراسم معارفه و تودیع از این تعارفات معمول مثل نقل و نبات بر سر حضار فرود می آید.
در شرح احوال شما و در سایت مجازی این گونه می خوانیم:
چهره های ملی دوومیدانی؛ یكی از ورزش های مورد علاقه مردم داراب، ورزش دو و میدانی است، به طوری كه هر جا سخن از این ورزش به میان می آید نام داراب و سیدضیاء كمانه در ذهن ورزش دوستان كشور تداعی می شود؛ سیدضیاء كمانه متولد سال 1308 ه .ق است. او از دوران نوجوانی به شیوه های سنتی به ورزش دوومیدانی روی آورد و در شروع خدمت سربازی زیرنظر مربیان كارآزموده تمرین كرد و توانست در سیصد مسابقه رسمی كشور و خارج از كشور شركت كند و مدال های بیشماری كسب نماید. آخرین پرش ارتفاع او در سال 1334 شمسی به مرز دو متر و پنج سانتی متر در شهر رم بود و در همان سال ركورد 110 متر با مانع در مدت 7/14 ثانیه را از آن خود كرد. سید غلامرضا كمانه همچون پدرش سال های نوجوانی و جوانی خود را در این رشته در مسابقات داخل و خارج از كشور شركت نمود و در آخرین مسابقه خود در شهر جاكارتا در پرش ارتفاع دو متر و ده سانتی متر پرواز كرد.
تا این جای کار بد نیست! کسی سکاندار ورزش یزد شده است که خود از خانواده ورزش قهرمانی و آن هم مادر ورزش ها ، دو میدانی است .
این جمله را آقای عبدالرضا ساور معاون وقت امور پارلمانی و فرهنگی سازمان تربیت بدنی در تاریخ یكشنبه 6 فروردین 1385 هم تأیید می نمایند:
ساور افزود: مهمترین دغدغه ما مساله ارزش در ورزش است كه بتوانیم اشاعه فرهنگ اصیل كشورمان را به جایگاه واقعی خود برسانیم و توفیقی كه در زمینه ورزش در دنیا بدست می‌آید كافی نیست چون اخلاق نیكو و مذهبی فراتر از آن است كه باید رشد و نمو پیدا كند. وی افزود: برنامه سازمان تربیت بدنی در سه دوره كوتاه، میان مدت و دراز مدت دنبال می‌شود كه كارهای زیادی در سطح استانها وجود دارد كه نیاز به افراد مجرب و آگاه به مسایل ورزش است. وی اضافه كرد:سازمان تربیت بدنی برای انتخاب مدیران استان ها حوصله زیادی به خرج داده است تاافرادی انتخاب شوند كه از همه نظر مناسب باشند. ساور گفت: سید غلامرضا كمانه، مدیر كل جدید تربیت بدنی فارس از خانواده ورزش است كه در تربیت بدنی تحصیلات آكادمیك دارد كه در آسیا و ایران نیز دارای مقام در رشته دو و میدانی است ضمن اینكه پدر ایشان نیز از قهرمانان دو ومیدانی آسیا است كه امیدواریم در این پست حساس موفق باشد. در این نشست، حكم مدیركل تربیت بدنی فارس به سید غلامرضا كمانه اهدا شد. كمانه پیش از این سرپرستی اداره كل تربیت بدنی فارس را به عهده داشت.
آن روز بیان شد برای انتخاب مدیران استان ها حوصله ی زیادی به خرج داده اند و این پایان داستان شما نیست!
حوالی شهریور 1386 مدیری که با حوصله ی بسیار انتخاب شده بود !!! به عنوان" مدیر کل جدید تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش" منصوب می شود . در جایی به نقل از شما این جمله خبری می شود :«پست من در تربیت بدنی استان فارس را هنوز کسی تحویل نگرفته است!!!»
به رزومه ی مدیریتی شما کاری ندارم امّا این جابجایی به فاصله ی 15 یا حد اکثر 16 ماه چه دلیلی می تواند داشته باشد؟! شما لیاقت بیش از حد از خود نشان داده اید یا کارنامه ی ورزشی- مدیریتی شما بلای جانتان شده است که مدیران بالادست را مجاب می کند برای آب بر سر آتش ریختن نام ها را بر سر در مجموعه ی مدیریتی خود بنشانند!؟ فتح الله زاده مدیر عامل سه باره ی استقلا تهران نمونه ی بارز این حکایت تأسف بر انگیز است ایشان اگر خوبند چرا برکناری ؟ و اگر خوب نیستند چرا آزمونی دوباره؟!!! داستان روند سیر مدیریتی شما از آن جا وارد مرحله جدید می شود که در آخرین سمتی که به شما محول گردیده است نیز دوامی بیش از 20 ماه نداشته اید و این بار ردای استعفاء را بر تن می کنید! با این تذکر که در اقسام استعفاء یکی آن که خود استعفاء می دهیم و قسم دیگر این که استعفایمان می دهند حال شما جزء کدام نوع بوده اید خود بهتر می دانید!!! :
«سید غلامرضا کمانه مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش از این سمت استعفا داد. وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه استعفای وی توسط معاون پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش تایید شده است، گفت: به دلیل عدم همکاری در پیشبرد برنامه های در نظر گرفته شده برای ورزش دانش آموزی از این سمت استعفاء داده است. کمانه اظهار داشت: باید بیش از این به ورزش دانش آموزی توجه شود اما، متاسفانه با ساختار فعلی نمی توان ورزش دانش آموزی را به سمت جلو پیش برد وی تنها راه توسعه ورزش دانش آموزی را اجرای اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسی و خصوصی سازی آن عنوان کرد و گفت: اگر به راستی می خواهیم ورزش در سطح دانش آموزی به شکوفایی برسیم باید به طور کلی ورزش دانش آموزی را خصوصی کنیم. وی با انتقاد از عدم استقلال در تربیت بدنی آموزش و پرورش اظهار داشت: دست اندرکاران فعال در ورزش دانش آموزی باید استقلال کافی داشته باشند تا بتوانند برنامه های خود را در این حوزه به پیش ببرند. به گفته کمانه، تنها چاره این کار، تغییر ساختار تربیت بدنی آموزش و پرورش است چرا که ورزش آموزش و پرورش نیاز دارد ساختاری همچون سازمان دانش آموزی داشته باشد به طوری که از بدنه وزارت آموزش و پرورش جدا باشد و به عنوان یک موسسه عمومی غیر دولتی در راستای اهداف وزارت آموزش و پرورش حرکت کند. مدیرکل سابق تربیت بدنی آموزش وپرورش اظهار داشت: ساختار فعلی تربیت بدنی آموزش و پرورش یک ساختار اداری محدود است که اجازه هیچ کار بزرگ و بلند مدتی را به ورزش دانش آموزی نمی دهد.»‬
در متن استعفای شما یا به تعبیری لایحه ی دفاعیه ی شما برای این که چرا استعفاء داده اید چند نکته وجود دارد که در ذهن اینجانب سؤالاتی را به وجود آورده است و این شک را بر طرف می سازد که استعفاء داده اید و استعفایتان نداده اند!!!
- عدم همکاری در پیشبرد برنامه های در نظر گرفته شده
- عدم کارایی ساختار فعلی
- توجه نکردن به اجرای اصل 44 برای خصوصی سازی
- عدم استقلال در تربیت بدنی آموزش و پرورش
- انتقاد از ساختار اداری محدود
نکات خوبی است و اما چند سؤال ؟

  1.  سید غلامرضا کمانه که به خاطر موارد مطرح شده ی بالا به نقل از خود ایشان تن به استعفاء می دهند آیا مطمئن به همکاری دستگاه های مرتبط و غیر مرتبط با برنامه های خود در استان یزد هستند؟
  2.  هیچ مطالعه ای بر ساختار حاکم در ورزش یزد داشته اند؟
  3.  به تغییر ساختار تا کجا اعتقاد دارند وقتی بر سر سازمانی مدیریت خواهند نمود که 31 رئیس هیأت آن را منصوب کرده بودند و هر کدام به دلایلی به عنوان چندمین شغل ریاست یک هیأت ورزشی را نیز بر اساس عمل به تکلیف و نه چشمداشت مادی و دنیوی !!! عهده دار هستند؟
  4.  در این استان نیمه صنعتی با ساختار منحصر به خود که نظام خاصی را در ذهن تداعی می نماید هم به دنبال پیاده کردن اصول عملی اصل 44 قانون اساسی خواهند بود ؟
  5.  اگر مواجه با عدم استقلال کاری شدند چه واکنشی انجام خواهند داد؟
  6.  آیا اگر با ساختار محدود اداری و کاری مواجه شدند چه عکس العملی از خود بروز خواهند داد ؟


ورزش استان در طول سالیانی که در ذهن و خاطر من مانده است همیشه و در همه حال به عنوان یک حاشیه که گاهی از اوقات به صورت مقطعی به اوج نیز می رسیده است دچار بیشترین فراز و فرود نیز بوده است و بزرگان ورزش استان به یاد دارند درخشش بدمینتون استان در سالیان متمادی و افول یکباره ی آن ، حضور در لیگ برتر فوتبال و بازگشت به دسته اول با سوء مدیریت بالانشینان این رشته ی پولساز و هیجان برانگیز، قهرمانی در واتر پلو و حال و روز فعلی آن ، درخشش در شنای کشور و بی خبری آزار دهنده ی امروز، ورزش باستانی و سکوت این روزها، هندبال آن روزگار و هندبال این روزگار که هزار یک حرف ناگفته دارد ... و دوچرخه سواری که فعلا تا دست به ترکیب آن نزده اند عالی است !!! و رشته های دیگر ورزش استان به همین شکل
حال اگر رخ به رخ با مدیر جدید تربیت بدنی استان یزد بنشینیم و بگوییم از وضعیت موجود رضایت نداریم، ابهام بر سر این که چرا برخی رؤسای هیأت های ورزش که حتی پایشان به دادگاه هم کشیده شده است هنوز بر سر کارند؟! تردید بر این مهم که چرا فلان رئیس هیأت ورزش استان که دست بر قضا پست مهم تری هم دارد به هیچ وجه حاضر به همکاری با رئیس تربیت بدنی شهرستان نیست و از قدرت خود در حوزه ی کاری دیگرش برای پیشبرد اهداف ورزشی خود سوء استفاده می نماید باید کما فی السابق بر سر پست مدیریتی ورزشی خود باشد؟! خواهان حضور تیم فوتبال این دیار در لیگ برتر هستیم. جایگاه بهتر از این جایگاه را برای ورزش استان انتظار داریم. می خواهیم حد اقل تیم هندبال لیگ برتری امان نیمه بومی باشد! بررسی چرایی عدم تمایل کارخانجات بزرگ استان در امر سرمایه گذاری در ورزش به صورت پیگیر و نه مقطعی صورت پذیرد و... مدیر کل جدید چگونه برخوردی با ما خواهند داشت؟
آقای کمانه که از خاندان قابل احترام سادات نیز هستید من نیز همچون دیگران برایتان آروزی موفقیت و سلامتی می نمایم امّا انتظار نداشته باشید از زیبایی هایی بنویسم که نه می بینم و نه منتظر آن هستم ! تردید در ماندگاری یک مدیر بدترین بلای ممکن برای یک سیستم است و یکی از منتقدین سرسخت جابجایی های باری به هر جهت هستم امّا یک سؤال اساسی ذهن مرا بد جور آزار می دهد
در صورت محقق نشدن برنامه های کاری تان بنا به هر دلیل ؛
اهل استعفایید یا استقامت؟؟؟؟؟؟؟

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا