سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان یزد

حکایت دیرینه ی یار در خانه و گرد جهان گردیدن


رضا بردستانی
نویسنده وپژوهشگر
مسعود میر جلیلی«دبیر خانه مطبوعات» و «خبرنگار فعال و خوشفکر یزدی» در یزدفردا، طی مطلبی کوتاه تحت عنوان «تعیین مدیر کل جدید میراث فرهنگ یزددغدغه فعالین گردشگری استان یزد»بخشی از دغدغه های اصحاب فرهنگ و میراث را در نوشتاری کوتاه بیان می کند. بدون توجه به این مقوله که این نحوه ی نگارش از خبر محض بودن فاصله دارد و نگاه ها را به خود معطوف می سازد، باید اذعان نمود پوشش های خبری، گاه حد و مرز های خود را پشت سر گذاشته به یک مقاله ی صرف تحقیق، اجتماعی بدل می شوند که مایه دلگرمی و امیدواری است که جامعه ی خبری استان به مسائل مهم شهر نگاهی تخصّصی و آرامانگرا محور دارند.
با این مقدمه ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای  عظیمی نیا، فرماندار سابق یزد، خوشحالی خود را از سپرده شدن سکان بخشی از مدیریت سیاسی ـ اجتماعی شهر یزد به یک مدیر موفق و فرهنگی کتمان ننموده و برای ایشان نیز آرزوی سال های خوب و سر شار از موفقیت می نماییم. حد اقل فایده ی این انتصاب وجود یک مدیر کاملا فرهنگی در بخش کلان مدیریتی شهر یزد است که با توجه به ساختار شوراهای اسلامی شهر و نفوذ این شوراها در تصمیمات اتخاذ شده توسط مجموعه شهرداری ها برای خودمان با یک حساب سرانگشتی، این گونه ترسیم می نماییم که فرماندار جدید قطعا با مصوباتی که شاکله ی سنتی و فرهنگی شهر را دچار تغییر و تحول مخرب نماید؛ مقابله خواهد نمود و نگرش فرهنگی و میراثی داشتن فرماندار جدید (  مهندس سیفی) که از حسن داستان با حوزه ی شهر داری و شهر سازی بیگانه هم نیستند؛ خود راهگشا و ترسیم کننده ی چشم انداز آینده ی این شهر عزیز و دوست داشتنی خواهد بود.
این نکته که وجود سیفی را در مجموعه ی فرمانداری شهر یزد مغتنم می داریم، یک سوی داستان است و نگرانی های درونی فعالین فرهنگی از بابت مدیریت آینده این سازمان مهم و تأثیر گذار، به قوّت خود باقی است. اگر نگاهی موشکافانه و فنی به سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری داشته باشیم، بدون کوچک ترین مقاومتی می پذیریم که داشتن برخی از ویژگی های خاص در این حوزه بسیار حائز اهمیت و در یک کلام حیاتی است:
چه خوب است مدیر آینده ی سازمان برخی از این ویژگی ها را داشته باشد :

  • • تحصیل کرده بودن مدیر جدید سازمان و داشتن تحصیلات تکمیلی بسیار مهم است، امّا چه خوب است در یکی از رشته های مرتبط باشد، مانند: باستان شناسی، گردشگری، تاریخ یا جامعه شناسی .
  • • دانستن زبان انگلیسی در این پست مدیریتی قابل گذشت نیست؛ چرا که مدیر سازمان میراث فرهنگی هر استان در جوامع بین المللی، سفیر فرهنگی و نماد اجتماعی همان شهری است که می خواهد در باره ی آن لب به سخن بگشاید و چه نیکوتر که به بیش از یک زبان بین المللی تسلط داشته باشد.
  • • عنصر تجربه در ابعاد کلان یکی از پارامتر های ویژه و منحصر به فرد مدیریتی است. تجربه کسب نمی شود، مگر در سایه ی همکاری داشتن با سازمانی که ابعاد کاری بسیار وسیع دارد و اگر مدیر آینده ی این سازمان، از افراد به اصطلاح استخوان خرد کرده ی فعال در بخش میراث فرهنگی و گردشگری باشد، قطعا احتیاجی به صرف زمان و هزینه برای کار آزموده شدن ندارد واز سویی دیگر تبعات مخرب آزمون خطا های مدیریتی نیز کمترین اثر را به همراه خواهند داشت.
  • • یزدی بودن رکن اساسی این پست سازمانی است؛ چرا که این قسمت از بدنه ی مدیریتی استان یک یزدی کاربلد و دلسوز را انتظار می کشد. اگر چه در بخش هایی از مدیریت استان شاهد حضور مدیران غیر یزدی موفق نیز هستیم، اما انتظار ما و دیگر فعالین در این بخش حضور یک مدیر یزدی در رأس سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری است.
  • • طی نمودن سلسله مراتب سازمانی ازعوامل مؤثردر این مسیر است. کسی که سلسله مراتب شغلی در سازمان مربوطه را طی نموده باشد، قطع به یقین احاطه ی بیشتری براوضاع و احوال سازمان تحت امر خود خواهد داشت.ساده تر این که چنین شخصی باید دارای کارنامه ی مشخص و قابل دفاع باشد(البته اظهار امیدواری می نماییم مدیر بعدی از دیگر ارگان مأمور به خدمت نشوند).
  • • مورد وثوق بخش های کلان مدیریتی و سیاست گذار بودن ، گذشته ای صاف و شفاف داشتن، مدافع ارزش های فرهنگی شهر خود بودن، داشتن برنامه ی میان مدّت و بلند مدّت، به خصوص در بخش های زیر بنایی که نتیجه و پیآمد آن ایجاد نشاط و آرامش در بخش های مورد توجّه گردشگران داخلی و خارجی باشد.
  • • دست به قلم بودن. یکی از ضعف هایی که در بسیاری از مدیران کنونی دیده می شود این است که متاسفانه آن چنان خود را در چنبره ی برنامه های اجرایی و جلسات جورواجور گرفتار نموده اند که گاه از زندگی خصوصی خود نیز باز می مانند، چه رسد به این که فرصت مطالعه و تحقیق و نگارش نیز داشته باشند . اگرچه برخی از بخش های مدیریتی اگر دچار این نقیصه باشد، تأثیر مخربی بر جای نمی گذارد، اما «سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان یزد» قطعا از این مقوله مستثناست و باید مدیر منتخب این سازمان ارتباطی نزدیک با مطاله، تحقیق و نگارش ، جامعه پژوهشی استان و از همه مهمتر رابطه ای خوب و تعریف شده با جامعه ی دانشگاهی داشته باشد.همچنین تعامل داشتن با خبرنگاران و اصحاب رسانه که انشاءالله در تمامی رده های مدیریتی استان رعایت خواهد شد، می تواند تاثیرات مثبت و ماندگاری داشته باشد. حال در نظر داشته باشید مدیر آینده ی سازمان میراث فرهنگی استان یزد، چهره ای شناخته شده از نقطه نظر تحقیقی و مطالعاتی در داخل و خارج کشور باشد ناگفته پیداست این انتخاب تأثیر مستقیم بر تیپ شخصیتی مدیریت استان خواهد گذاشت.
  • • ارتباط داشتن با مجامع بین المللی شناخته شده در عرصه تحقیقات بین المللی، بیشترین و بهترین بازتاب ها را در زمینه ی جذب کمک های بین المللی ترمیمی، جذب تورهای گردشگری که متشکل از فعالین این بخش باشد ، جذب سمینار های گردشگری بین المللی که خود نقطه ی آغاز جذب توریست ویژه و راهیابی این دسته از توریست های خاص را به دنبال خواهد داشت.
  • • نگاه ویژه به جمع آوری آثار مکتوب داشتن ، حساسیت ویژه و قابل توجه به حفظ و حراست از آثار باستانی در معرض خطر نابودی و یا سرقت(در این بخش گاهی آنچنان سهل انگاری می شود که هر دلسوز و دل نگرانی را دچار شبهه ی تعمّد و تعلل داشتن می نماید). اصرار به انجام تحقیقات استاندارد و پرهیز از ارائه ی پروژه های انبوه نویسی شده (که جایگاهی بهتر از گوشه کنار انبار های مملو از گرد و خاک ندارد)، عدم ارائه و یا قبول پروژه های ناکارآمد و غیر کاربردی که از این دست تولیدات به وفور دیده می شود.

کوتاه سخن این که از مجموعه ی تصمیم گیر و تصمیم ساز یزد، مجموعه مشاورین محترمی که این گونه تصمیم گیری ها را ساماندهی می نمایند و در رأس همه بالاترین مقام سیاسی و اجرایی استان یزد ، برادر بزرگوار « مهندس فلاح زاده استاندار محترم یزد» این انتظار می رود که بهترین و حکیمانه ترین تصمیم در این حوزه اتخاذ گردد .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا