نگاه یکسان به مدیریت چندگانه و موازی

حاشیه ای بر حضور«مهندس علایی» در کتابخانه حجت الاسلام وزیری(ره)

 رضا بردستانی

نویسنده و پژوهشگر

یزدفردا "اگرچه هنوز دوران مدیریت مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان به گردش لیل نهار یکساله ی شمسی نیانجامیده است ولی می توان با دست مایه قرار دادن حضور جناب آقای«مهندس علایی»در کتابخانه وزیری یزد - که به حق شناسنامه ی قابل ارائه گرایش مردم دارالعباده و دارالعلم یزد به دانش فرهنگ است - برخی ناگفته ها را بر زبان جاری ساخت بدون توجّه به این مهم که شاید گزیده شویم یا گزیده شوند!!!
با گذشت سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اگرچه سرعت پیشرفت و میزان حضور ایران در مجامع علمی جهان به طرز شگفت انگیزی رشد و ترقّی داشته است امّا باید بپذیریم برخی آزمون و خطاها در حوزه ی مدیریت های کلان و میانی بخش اعظمی از منابع مالی و انسانی ما را دچار اتلاف و نادیده انگاری نموده است . واژه ی نا مأنوس بازنشستگی اگرچه در یک بخش باعث رونق و رفت و آمدهای شیوه و طرز فکر مدیریتی می شود امّا در جاهای دیگر خط سیر رو به رشد برخی از سیاست های بلند مدّت را دچار خدشه و ناهماهنگی می نماید. ما اگر در این بخش نگاهر کیفیت محور و شناور داشته باشیم شاید به سادگی برخی از مدیرانمان را از دست ندهیم در نقطه ی مدیریت های دراز مدّت خواسته یا ناخواسته جانشینانی برای خود تربیت نمی کنند تا با اتمام طول مدبت خدمتشان راه رفته دوباره پیموده نشود.
حرکت ِ بر طبق عادت که ما بخشی از مدیرانمان را پس از تغییرات سیاسی به دست و دیده ی فراموشی بسپاریم حرکتی است که سیاست گذاران کلان مدیریتی باید چاره ای اندیشیده و برای رفع معضل مدیریت های «چهارساله!!!»چاره ای به کار گیرند.
این مقدمه ی کوتاه که خود رنگ و بوی گلایه می دهدخواهید دید که با اقدام مدبرانه ی مدیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد نه تنها تلخی انتقاد و کنایه را ندارد که شادی زائدالوصفی را نشان می دهد که بر همین اساس دست به خلق نوشتاری کرده ایم که بوی تأیید و سپاسگذاری می دهد.
تا همین چند سال قبل بخش اعظمی از کتابخانه های سراسر کشور در ید اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و با روی کار آمدن نهاد کتابخانه های عمومی بخشی از این اختیار حد اقل در بخش نیروی انسانی و تأمین کتاب به این نهاد واگذار گردید حال چگونه مالکیت و مدیریت در این بخش بین فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی تقسیم شده است بماند که ساختمان ها و در مجموع تمام اقدامات عمرانی این بخش را هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده دارد و یا به نوعی تأمین مکان و اعتبار می نماید.
حضور بخش خصوص در لایه های مختلف فرهنگی و هنری خبری است که بد جور به مذاقمان می چسبد امّا گویی بخش خصوصی با یک حساب سر انگشتی و به اصطلاح دو دو تا چهار تا هنوز خود را برای ورود به این بخش راضی ننموده است. صد البته کتابخانه سازی و کتابخانه داری که جای خود دارد اما داستان به این جا ختم نمی شود .
حضور باور های دینی و اسلامی و نیز انسانی، گرایش به دانش اندوزی و کسب علم، اندوختن خیر و نیکی برای دنیای باز پسین، احترام و اعتقاد مردمان خوب ایران زمین به وقف این بخش را دچار بیشترین منفعت ابزاری و مالی نموده است(وقف ساختمان برای کتابخانه و نیز تأمین کتاب برای کتابخانه). نکته در همین مکان نهفته است حال که نهادی عریض و طویل در حد و قواره ی نیم وزارت خانه را مسئول کنترل و مدیریت کتابخانه های سراسر کشور نموده ایم چرا برخی از انواع کتابخانه از این دایره به کلی بیرون بمانند.
سلیقه های فردی و سازمانی، محدودیت های بنیادین و دیگر معضلات پیش رو برخی کتابخانه ها را عملا از چرخه ی علم و دانش کشور بیرون رانده است به نحوی که سرعت شکل گیری و تکامل این گونه کتابخانه ها با سرعت ادامه ی مسیر آن علی القاعده به هیچ وجه ممکن قابل قیاس نیستند.
ضمن یادآوری روزهای خوب مدیریت «دکتر قانع» که سی و دو سال خاضعانه و خالصانه خویش را موظف به برآورده نمودن خواست به حق اهل علم و فرهنگ این مرز و بوم نمود به «جناب آقای مهندس علایی» مدیر وقت نهاد کتابخانه های عمومی استان ضمن ادای احترام یادآور می شویم که هیچ گاه این حرکت شما از دید اهل علم و فضل پوشیده نخواهد ماند.استفاده از تجربیات ارزشمند حاج آقا انتظاری مدیریت محترم کتابخانه وزیری و نیز بهره گیری از کاربلدی های پژوهشگر خوب و صبور دیارمان جناب آقای «حسین مسرّت»در بهینه سازی دیگر کتابخانه های عمومی استان قطع به یقین از دلایلی بوده است که «مهندس علایی» ِ عزیز را مجاب نموده است تا کاری را به انجام برساند که از دید دیگران پنهان مانده بود.
جناب آقای «مهندس علایی» مدیر محترم نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد ضمن تشکر و قدردانی از این حرکت ارزشمندتان انتظار داریم در بهبود سطح کمی و کیفی کتابخانه وزیری که گنجینه ای ارزشمند و بی بدیل برای یزد، ایران و جهان اسلام می باشد بیش از پیش بکوشید. هر چند اعتقاد داریم با مدیریت تحول گرای شما دیگر کتابخانه های از این نوع نیز مورد حمایت و التفات شما مدیر محترم قرار خواهد گرفت.
مردمی که حافظه ای قوی و منصف دارند اگر به تاریخ ده ماهه ی مدیریت شما مراجعه نمایند اعتراف خواهند نمود شما در این مدّت بی وقفه، خستگی ناپذیر و به صورت پیگیر و شبانه روزی تمام هم و غم خویش را در راه رشد، ارتقاء و به جنب و جوش وا داشتن مجموعه ی تحت امر خویش همّت گمارده اید . امیدواریم در ادامه راه نیز چونان ده ماهه ی گذشته استوار و با تدبیر به حل و فصل معضلاتی که در سر راه بهبود کتابخانه های استان قرار دارد بپردازید .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا