اعضای خانه مطبوعات استان يزد در جلسه شوراي شهر حاضر نشدند ؟!



انعکاس مطبوعات دریزدفردا "هفته نامه بشارت نو :هم صدايي صنفي مطبوعات در تحريم جلسه شوراي شهر يزد
هيچ كس نرفت!

اعضاء شوراي مركزي خانه مطبوعات استان يزد در جلسه شوراي شهر حاضر نشدند

اعضاء شوراي مركزي خانه مطبوعات استان يزد به دليل اهانت برخي اعضا شوراي شهر به مطبوعات و عدم پاسخگويي رئيس شورا به درخواست مطبوعات محلي يزد، دعوت شوراي شهر را جهت حضور در جلسه‌ اين شورا نپديرفته و در نشستي كه بدين منظور تشكيل شده بود حضور نيافتند.

دويست و نود و پنجمين جلسه شوراي اسلامي شهر يزد در حالي كه قرار بود با موضوع «ميزباني اعضا هيات مديره خانه مطبوعات استان يزد» برگزار شود و در اين زمينه دعوتنامه‌‌اي نيز با امضا سخنگوي شوراي شهر يزد به خانه مطبوعات ارسال شده بود، با توجه به نارضايتي اهالي مطبوعات يزد از برخورد شهردار و شوراي شهر و بي‌اعتنايي آنها به درخواست حضور رئيس شوراي شهر در محل خانه مطبوعات بدون حضور اعضا خانه مطبوعات در شورا پايان يافت.

«جلسه مشترك اعضا هيات رئيسه خانه مطبوعات با اعضاء شوراي شهر به مدت 60 دقيقه» يكي از موضوعات دستور جلسه دويست و هشتاد و پنجمين جلسه شوراي شهر در شامگاه يك شنبه اول آذرماه بود كه به دليل رفتار ناشايست برخي از اعضا شورا با خبرنگاران، اعضاء خانه مطبوعات از حضور در اين جلسه مشترك خودداري كردند.

در جلسه مذكور تنها دو خبرنگار حضور داشتند كه آنها هم صرفا جهت تهيه خبر به شورا مراجعه كرده بودند هر چند حضور اين دو خبرنگار نيز با دشواريهايي روبرو شد به طوري كه آنها نيز براي دقايقي پشت درهاي بسته شورا منتظر ماندند و پس از سوال و جواب نگهباني و روابط عمومي شورا و كسب اجازه از رئيس شورا به داخل جلسه راه يافتند. در حالي كه به جز وظيفه خبرنگاري، آنها به عنوان شهروند نيز مي‌توانستند در جلسه علني شورا حاضر شوند.

گفتني است در پي برخي برخوردهاي ناشايست صورت گرفته توسط يكي از اعضا شوراي شهر (رئيس كميسيون فرهنگي شورا) با مدير مسوول يكي از مطبوعات محلي نامه‌اي از سوي خانه مطبوعات با پشتيباني مديران مسوول مطبوعات محلي يزد به شوراي شهر نوشته شد و در آن از فقيه خراساني رئيس شورا خواسته شده بود تا جهت ارائه توضيحاتي در اين زمينه در محل خانه مطبوعات حاضر شود اما اين درخواست تاكنون از سوي رئيس شوراي شهر مورد بي‌توجهي قرار گرفته است.

بي‌اعتنايي به اين خواست اهالي مطبوعات يزد موجب شد تا واكنش متقابل آنها را در پي داشته باشد. چرا كه نه تنها رييس شوراي شهر يزد حاضر به تماس با رئيس خانه مطبوعات يزد و يا انتشار نامه‌اي در حد دلجويي از مطبوعات نشده است بلكه حتي اين موضوع در نحوه دعوت هم لحاظ نشده و سخنگوي شوراي شهر براي دعوت از مطبوعات به ميدان آمده است بدون آنكه به موضوع گله مندي قبلي و چگونگي حل آن پرداخته شود..

خبراقدام رييس و برخي اعضاي شوراي شهر يزد در جلوگيري از حضورخبرنگار بشارت‌نو در جلسه علني قبلي اين شورا در شماره 195 بشارت‌نو نيز انعكاس يافت و باعث دلگيري بيشتر اهالي مطبوعات يزد از شوراي شهر شد.

نمايندگان مردم چه چيز را از موكلان خود پنهان مي‌كنند

اگر اعضاي شورا و شهردار منتخبشان، خود را برآمده از مردم مي‌دانند، نبايد از اينكه افكار عمومي موكلين آنها از عملكرد تصميمشان آگاه ميشوند واهمه‌اي داشته باشند.

خبرنگاران و اصحاب مطبوعات نيز به عنوان واسطه اين روشنگري و نماينده افكار عمومي ، نقش اصلي را در روشنگري و قرار دادن عملكرد مسوولان در اتاق شيشه‌اي ايفا ميكنند و از اين رو پرده پوشي نمايندگان مردم در شوراي شهر را نمي توان عملي مردم دارانه دانست.

آيا اعضاي شورا از انعكاس بي‌پرده و شفاف مباحث خود و شهرداران منتخبشان در جلسه نگران هستند و موكلان خود را محرم نمي‌دانند؟ چرا خبرنگاري را كه به عنوان نماينده افكار عمومي است بر خلاف قوانين و مقررات موجود و بدون اينكه جلسه غيرعلني شده باشد (كه البته جلسه غير علني هم تابع مقررات و ضوابط خاصي است) از اصلي ترين وظيفه خود محروم ميكنند؟

شايد شورا نشينان گمان مي‌كنند جلسه شورا جلسه شخصي و خانوادگي آنهاست ونكات خانگي در آن مطرح ميشود كه گوش مردم محرم ان رازها نيست در حالي كه جلسه علني محل برخورد آرا و از همه مهم تر بازگويي مسائل و مشكلات به مردم مي‌باشد.

گروهي نيز از اينكه خبرنگار بر خلاف ميل آنها چيزي را كه نخواسته بودند از مذاكراتشان فاش شود منتشر كرده بود به نوعي در صدد تلافي برآمدند. آنها هم بايد بدانند خبرنگار به ملك شخصي آنها نرفته و ميرزابنويس آنها نيست كه هر چه آنها امر ‌كنند بنويسد و هر چه نهي كنند ننويسد. بلكه خبرنگار بر حسب وظيفه در جلسات حاضر مي‌شود تا به عنوان چشم بيناي جامعه آنچه را مي‌گذرد به اطلاع افكار عمومي برساند.

اميدواريم مردم به عنوان موكلان اين اعضا و مسوولان قانوني جمهوري اسلامي از جمله فرمانداري و استانداري نسبت به اين برخورد غير قانوني اقدام لازم را به عمل آورند.

اما سوالي كه در اينجا از شهردار منتخب شورا و شوراي منتخب مردم داريم اين است كه چه چيزي باعث مي‌شود تا آنها از حضور خبرنگار در جلسه علني خود هراس داشته باشند؟ آقايان به موكلان خود پاسخ دهند كه در جلسات چه مي‌خواهند مطرح كنند كه از حضور خبرنگار واهمه داشتند؟

اين اقدام آنها يا از سر بي‌اطلاعي‌شان از قوانين و مقررات جمهوري اسلامي است و يا به دليل نگراني‌شان از چيزي است كه مي‌خواهند از ديد مردم پنهان كنند؟

در حالي كه طبق قانون حضور خبرنگار در هيچ جلسه علني نبايد با مشكل مواجه شود و بر اساس قانون مطبوعات هيچ مقامي حق ندارد براي درج يا عدم انتشار مطلبي بر مطبوعات فشار وارد آورد.

البته اگر قانونگذاران محلي اندكي قانونگرا بوده و از قانون ملي باخبر باشند.

حادثه مشابه در تفت

اما گويا از شهرداري و شوراي شهر تفت نيز خبر رسيده است كه شهرداري تفت نيز برخورد مشابهي را با خبرنگار نشريه گلنار در اين شهرستان كرده است. حداقل مي‌توان گفت گويا آنها هم به مانند برخي همكاران خود در يزد آنقدر مشغول كارهاي روزمره هستند كه فرصت آشنايي با قانون را ندارند. توجه شهردار و اعضا محترم شوراي شهر را به مطالب نقل شده در همين گزارش و به طور كلي قانون مطبوعات و نيز قانون شوراها و مجموعه قوانين جمهوري اسلامي جلب مي‌نماييم و برايشان در سنگر خدمت رساني به مردم، مردمي بودن را آرزومنديم. چرا كه معمار كبير انقلاب اسلامي و مقام معظم رهبري همواره بر توجه به مردم در انقلاب و نظام تاكيد داشته‌اند. مسوولان زيادي در اين نظام بر مسند نشسته و رفته‌اند اما تنها كساني در ياد و خاطره مردم مانده‌اند كه به مانند امام خميني (ره) همواره از مردم و با مردم بوده‌اند نه آنان كه خود را تافته جدا بافته دانسته‌اند.خبرنگاران نيزچشم وگوش مردم وجامعه هستندٍ

به نقل از نشریه بشارت نو شماره ۱۹۷ مورخ ۱۲ آذرماه ۱۳۸۸

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا