مسجد زردك، قديميترين مسجد تاريخي در شهرستان اردكان

مسجد زردک قديمي ترين مسجد تاريخي در شهرستان اردکان است که قدمت آن به دوره پنجم هجري قمري باز مي گردد و اين مسجد از نظر معماري بسيار ارزشمند و زيبا است. 

مسجد زردگ به «گنج گلين» معروف است، چراکه در طول 10 قرن در برابر حوادث طبيعي مقاومت کرده و گنبد زيباي گلين آن آسيبي نديده است.

در اطراف اين بناي ارزشمند تاريخي درختان پسته ديده مي شود که گنبد گلين مسجد در ميان درختان پسته نظر هر بيننده اي را به خود جلب مي کند و اين گنبد زيبا بر روي چهار ستون استوار است و در دو طرف محراب 7 لايه گچ ديده مي شود که نشان از قدمت مسجد دارد.

حياط اين مسجد قديمي در حد فاصل ايوان و شبستان قرار دارد و براي نماسازي ديواره هاي حياط از يک نوع ساروج که با ماسه نرم، آهگ و رنگ قرمز رناس ساخته شده است.

در ضلع شرقي مسجد دالاني به طول 9 متر و عرض 3 متر وجود دارد که به «خانقاه» معروف است و اين محل براي مسافراني بوده که از اردکان عبور مي کردند و در وقفنامه جامع الخيرات آمده «هر مسافر اجازه داشت که به مدت سه روز در آن بيتوته نمايد و خادم مسجد از موقوفات مربوط وي را پذيرايي کند.»

در شهرستان اردکان حدود 13 مسجد قديمي و باستاني شناسايي و نقشه برداري شده است و در فهرست آثار ملي کشور نيز به ثبت رسيده است، مسجد جامع اردکان، مسجد زين الدين، مسجد هلاکو، مسجد عليا، مسجد زيرده، مسجد حاج محمد و مسجد جامع ترک آباد اردکان از جمله اين مسجد ها است.

لازم به ذکر است که مسجد زردگ نيز در در سال 78 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

منبع:ايسنا

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا