یزدفردا: استاندار یزد به تشریح وضعیت و مهمترین برنامه‌های پیشرفت و آبادانی استان پرداخت.

به گزارش یزدفردا: مهران فاطمی در برنامه تلویزیونی «چه سفر‌ها کرده‌ایم» شبکه دو سیما گفت: به برکت انقلاب اسلامی در طول ۴۴ سال گذشته، دستاورد‌های بسیار زیاد عمرانی در سراسر کشور به ویژه در استان یزد رقم خورده است.

وی با اشاره به مشکل کم آبی استان به دلیل خشکسالی‌های متوالی افزود: استان یزد در زمان‌های اوج مصرف در تابستان بالغ بر هزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب در حوزه شهری و بالغ بر ۹۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب در حوزه روستایی دارد و از این لحاظ مردم در مضیقه قرار دارند.

استاندار با بیان اینکه در حالت استاندارد EC آب مصرفی باید زیر هزار باشد، تصریح کرد: این شاخص در مناطق مختلف استان یزد بین هزار و ۴۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ قرار دارد. نیاز آب شرب و بهداشت استان یزد ۱۴۰ میلیون مترمکعب است که این آب، از طریق تلفیق «آب خط انتقالی از سمت کوهرنگ به میزان ۶۵ میلیون مترمکعب» با «آب چاه‌های استان» تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه تاب آوری آبی استان یزد در فصل زمستان ۲۴ ساعت و در فصل تابستان ۱۸ ساعت است، اظهار داشت: این موضوع بدان معناست که در صورت قطعی آب تا ۲۴ ساعت در زمستان و ۱۸ ساعت در تابستان، مجبور به جیره بندی آب خواهیم شد. خوشبختانه در پرتو اتفاقات انجام شده در طول یک سال گذشته، تاب آوری آبی استان در فصل زمستان به ۴۰ ساعت و در فصل تابستان به ۳۰ ساعت رسیده است.

فاطمی یکی از اقدامات انجام شده در راستای افزایش تاب آوری آبی استان یزد را ساخت قریب به ۱۱۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در مناطق مختلف استان عنوان کرد و ادامه داد: با تاکید شخص رئیس جمهور و معاون اول ایشان مقرر شد خط انتقال آب اجرا شده توسط چادرملو، گل گهر سیرجان و مس سرچشمه از محل خلیج فارس، با اتصالی به اصلی‌ترین مخزن آب یزد متصل شود.

وی اجرای خط پدافندی آب یزد را از دیگر اقدامات مورد پیگیری استان در طول یک سال اخیر عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: با وجود پیش بینی زمان ۱۸ ماهه برای اجرای طرح مذکور، اما این خط با تلاش جهادی و شبانه روزی تنها در مدت قریب به چهار ماه و با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی معادن اجرا شد.

استاندار با اشاره به اینکه خط پدافندی یزد در حال حاضر قابلیت انتقال ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب به اصلی‌ترین مخزن ذخیره آب یزد را دارد، گفت: در جریان سفر رئیس جمهور به استان یزد هم عملیات اجرایی طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران آغاز شد. دولت تا سقف ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه ۱۵۰ سال استان یزد برای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی در نظر گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شاهد تحولی بزرگ در حوزه مسکن در سراسر کشور و به ویژه استان یزد هستیم، خاطرنشان کرد: با توجه به بوم استان و سبک زندگی یزدی، پیشنهاد تغییر رویکرد از «آپارتمان سازی» به «ویلایی سازی» ارائه و در دستور کار قرار گرفت.

فاطمی از تایید ۵۷ هزار متقاضی از بین ۱۲۱ هزار ثبت نام کننده ادامه داد: با توجه به عدم محدودیت زمین در استان یزد، قطعات ۲۰۰ تا ۲۵۰ مترمربعی در شهر‌ها و تا ۵۰۰ متر در روستا‌ها (طبق مصوبه شورای عالی مسکن) برای متقاضیان واجد شرایط، تامین شد.

وی با اشاره به افتتاح ۴۱۴ واحد مسکونی در سفر اخیر رئیس جمهور به استان تصریح کرد: ۶ هزار واحد آپارتمانی طرح اقدام ملی مسکن استان با پیشرفت زیر ۱۵ درصد، که از دولت قبل به این دولت منتقل شد، با جدیت در حال پیگیری و اجرا هستند.

استاندار همه واحد‌های نهضت ملی مسکن در استان را ویلایی و متناسب با معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن به صورت نیمه ساز یعنی انجام سفت کاری و نصب درب و پنجره تحویل مردم می‌شود و توکاری و نازک کاری را خود مردم به صورت تدریجی انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه استان یزد به لحاظ نسبت نخبگان به جمعیت رتبه اول کشوری را دارد، گفت: بر این اساس باید طرح‌ها و اقدامات مناسبی برای ماندگاری نخبگان در استان اجرا و عملیاتی شود که یکی از این طرح ها، طرح بورس تحصیلی صنعت بود.

فاطمی با اشاره به گنجاندن ۵۰ واحد مهارتی در دفترچه کنکور سراسری امسال افزود: براساس این طرح، متقاضیان پس از مصاحبه و گزینش توسط صنعت، دارای قرارداد شده، حقوق می‌گیرند و واحد‌های مهارتی را در صنعت می‌گذرانند. در قالب این طرح، پسران دوران سربازی را تحت عنوان سرباز فناور سپری می‌کنند و پس از آن، متناسب با تعهد داده شده، در واحد مربوطه مشغول به کار می‌شوند.

وی تأکید کرد که طرح مذکور توسط وزارت علوم تایید و مقرر شد از سال آینده در تمامی دانشگاه‌های کشور اجرا شود.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا