یزدفردا: بزرگترین معدن اورانیوم کشور با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ناریگان بافق به بهره برداری رسید.

به گزارش یزدفردا: محمد اسلامی از این معدن به عنوان بزرگترین معدن اورانیوم مولیبدن کشور یاد کرد و گفت: از اورانیوم این معدن برای خالص سازی و ساخت سوخت استفاده و به اصفهان ارسال می‌شود. مولیبدن نیز در صورت فرآوری در صنایع آلیاژی و متالوژی استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور افزود: ظرفیت سازی برای توسعه برق هسته‌ای و توسعه کاربرد پرتو اصلی‌ترین بخش برنامه امروز است که چرخه سوخت هسته‌ای کشور را بتواند تامین کند و یک سرمایه گذاری برای دستیابی به انرژی پاک به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: چرخه فناوری آن در همین منطقه ایجاد می‌شود و زیریساخت‌های آن نیز به طول کامل فراهم شده است.

معاون انرژی اتمی کشور هم اظهار داشت: با توجه به بزرگتر بودن آنومالی سه، این آنومالی در اولویت اکتشافات تفصیلی قرار گرفت و با حفر ۲۸۱ حلقه گمانه اکتشافی به طول بیش از هفت هزار متر مدلسازی و تخمین ذخیره شد.

احمدی ادامه داد: نتایج حاصل از تخمین ذخایر اکتشافی از وجود ۶۵۰ تن فلز اورانیوم و چهار هزار و ۶۰۰ تن فلز مولیبدن رده ذخایر قطعی و احتمالی خبر می‌دهد.

وی خاطرنشان ساخت: فعالیت‌های اکتشافی انجام گرفته در این معدن مربوط به سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۲ بوده که ماحصل آن شناسایی شش آنومالی اورانیوم است.

احمدی گفت: با توسعه طرح‌های فرآوری این معدن برای بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌شود. برای تجهیز و بهره برداری از این معدن بیش از پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.


  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا