یزدفردا: مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ ملک روستایی در مهریز دارای اسناد دفترچه ای قدیمی است که باید هر چه سریعتر اسناد تک برگی برای آنها صادر شود.

به گزارش یزدفردا: محمدمهدی اقبال، صبح یکشنبه در جلسه قرارگاه حدنگار شهید سلیمانی شهرستان مهریز با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه، موضوع اتمام کاداستر و مستندسازی و هویت سازی اراضی است، اظهار داشت: در همین راستا قرارگاه حدنگاری شهید سلیمانی تشکیل شد و ابلاغ آن به تمامی استان‌ها نیز صورت گرفت و مقرر شد در فرمانداری‌ها با ریاست فرمانداران و رئیس دادگستری، جلسات این قرارگاه برگزار شود.

وی عنوان کرد: بر اساس این ابلاغ، تمام متولیان امر زمین باید پای کار بیایند و امیدواریم این برنامه در مهریز نیز با جدیت پیگیری شود.

اقبال با بیان اینکه همواره با کمبود اعتبار در حوزه کاداستر مواجه بودیم، تصریح کرد: خوشبختانه این مشکل اکنون برطرف شده و دستگاه‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها بدون دغدغه پای کار بیایند تا در زمینه مستندسازی اراضی اقدام

وی یادآور شد: در شهرستان مهریز در حوزه دستگاهی ضعیف اقدام شده و لازم است دستگاه‌های متولی پای کار بیایند و در حوزه آموزش و پرورش نیز بسیاری از مدارس و املاک و اراضی مستندسازی نشده و مدارسی که به صورت هبه در اختیار مدارس قرار گرفته، مدعی پیدا می‌کند و در آینده می‌تواند مشکلاتی را برای مالکیت این املاک ایجاد کند.

املاک و اراضی موقوفه مهریز هرچه سریع‌تر مستندسازی شود

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد همچنین بر لزوم اقدام جدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اختصاص بودجه به منظور مستندسازی موقوفات تاکید کرد و گفت: در صورتی که مستندسازی انجام نشود، ممکن است مشکلات جدی در این زمینه ایجاد شود.

اقبال از راه و شهرسازی استان یزد نیز خواستار اقدام جدی راه و شهرسازی در این زمینه شد و بیان کرد: آرا ماده ۱۲ توسط راه و شهرسازی ارائه شود تا مشکلی ایجاد نشود.

وی همچنین با اشاره به روستاهای بزرگی که در شهرستان مهریز وجود دارد، عنوان کرد: متأسفانه هیچ سندی در این روستاها صادر نشده و انتظار داریم دهیاران و شوراهای روستا، برای صدور اسناد مالکیت، مالکان را پای کار بیاورد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد همچنین بر تشکیل جلسه‌ای به منظور ارائه آموزش‌های لازم برای جمع آوری مدارک اراضی برای دهیاران و بخشداران تاکید کرد و گفت: باید از اعتباراتی که امسال در نظر گرفته شده، استفاده کنیم و طرح کاداستر را به طور کامل اجرایی کنیم.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش مهریز ۵۰ ملک فاقد سند، اداره اوقاف مهریز ۲ هزار و ۲۰۵ ملک فاقد سند، راه و شهرسازی هزار و ۵۰۰ قطعه زمین فاقد سند دارد و ۳ هزار و ۹۲۹ ملک در روستاهای استان یزد دارای سند دفترچه‌ای قدیمی است.

اقبال با بیان اینکه اراضی زراعی شهرستان مهریز نیز به لحاظ سند مالکیت در شرایط مساعدی نیست بیان کرد: امیدواریم با مساعدت فرماندار مهریز که از فرمانداران نمونه استان است، سند مالکیت و طرح کاداستر این اراضی به سرعت انجام شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا