یزدفردا"فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه تاکید کرد، مسکو به حمایت از دمشق برای غلبه بر موانع موجود و حمایت بیشتر از ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد.

به گزارش یزدفردا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، الکساندر لاورنتیو، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به سوریه در نشست مشترکی که هیئت‌های هماهنگی سوریه و روسیه امروز (پنج‌شنبه) در چارچوب پنجمین نشست کنفرانس بین‌المللی بازگشت پناهجویان و مهاجران سوری در شهر دمشق داشتند، اظهار کرد: نیروهای مسلح سوریه بی‌وقفه با تروریسم مبارزه می‌کنند و مسکو به حمایت خود از دمشق برای عبور از موانع موجود ادامه می‌دهد.

 

لاورنتیو با تاکید بر اینکه سوریه اولین کشوری است که در سال ۲۰۱۱ میلادی آمریکا را به چالش کشید و در مقابله با تروریسم موفق شد، گفت: ارتش سوریه حمایت‌های بیشتری را از طرف روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم دریافت خواهد کرد.

 

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به سوریه در ادامه گفت: غرب واقعیت‌ها را نمی‌پذیرد و نمی‌خواهد از رویاهای امپریالیستی خود دست بکشد، در حال حاضر ساختار جهانی که در آن یک کشور منافع خود را به سایر کشورها تحمیل کند، در حال فروپاشی است.

 

همچنین وی در این نشست از جامعه جهانی خواست اقدامات مناسبی را برای بهبود شرایط انسانی سوریه و کمک به اجرای طرح‌های اصلاح در پیش بگیرد و این اهداف را تنها راه‌حل فوری برای مشکلات پناهجویان سوری دانست.

 

معاون وزیر دفاع روسیه نیز در این نشست گفت: شرایط اقتصادی دشوار سوریه ناشی از فشارهای تحریم‌های غیرقانونی کشورهای غربی است.

 

اولیک کورشنین، رئیس هیئت هماهنگی روسیه و فرمانده مرکز دفاع ملی این کشور تاکید کرد: دو هیئت هماهنگی از چهار سال قبل برای کمک به مردم سوریه در عبور از مشکلات اصلی‌شان فعالیت دارند و روسیه به کمک‌های خود به این کشور برای مقابله با چالش‌ها ادامه خواهد داد.

 

این مسؤول روس در ادامه گفت: روسیه با سوریه تمام تلاش خود را برای بازسازی مکان‌های تاریخی ویران شده توسط تروریست‌ها انجام می‌دهد.

 

وی افزود: اقدامات رهبری سوریه شرایط مناسبی را برای بازگشت مهاجران فراهم می‌کند.

 

حسین مخلوف، وزیر اداره محلی و محیط زیست سوریه و رئیس هیئت هماهنگی این کشور نیز در این نشست اعلام کرد: از سال ۲۰۱۸ میلادی شرایط برای بازگشت بیش از پنج میلیون مهاجر و پناهجو به خانه‌هایشان انجام شد و با وجود تشدید تحریم‌های غرب علیه سوریه، بازسازی‌ها، بهبود شرایط اقتصادی و افزایش تولید و هر اقدامی که به بهبود وضعیت معیشتی مردم سوریه کمک کند، ادامه دارند.

 

مخلوف در ادامه گفت: اشغالگران آمریکایی بدون اینکه به هیچ‌یک از قوانین بین‌المللی و ارزش‌های انسانی اهمیتی بدهند، به سرقت برنامه‌ریزی شده منابع سوریه از جمله نفت، گندم و پنبه ادامه داده و از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب ادامه می‌دهند. اشغالگران ترکیه‌ای نیز همچنان آب آشامیدنی ساکنان شهر حسکه را قطع کرده‌اند و بخش زیادی از سهیمه آب سوریه در رود فرات را برداشت می‌کنند که این اقدام تاثیر منفی بر امنیت غذایی، محیط زیست و زندگی مردم در سوریه گذاشته است.

 

وی افزود: در حال حاضر تمرکز بر بازسازی شهر معرة النعمان برای بازگشت ساکنان آن و فراهم کردن خدمات اصلی در این شهر است.

 

همچنین این مسؤول سوری تاکید کرد: حکم‌های عفو مهمترین مساله در بازگشت پناهجویان هستند و تعداد زیادی از شهروندان سوری از آنها استفاده کردند و مجموع سوری‌هایی که تاکنون شامل این حکم شده‌اند، ۳۱۲ هزار و ۹۹ تن است که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند.

 

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست تاکید کرد: دمشق به تلاش‌های خود برای ایجاد شرایط مناسبی جهت بازگشت مهاجران و آوارگان ادامه می‌دهد و همکاری‌های روسیه در این زمینه عامل کمک‌کننده‌ای در بازگشت تعداد زیادی از آنها بوده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا