یزدفردا به نقل از بهارنو: ميرحسين موسوي معتقد است که بايد ساز و کارهاي لازم را طراحي کنيم تا آموزش و پرورش از اين وضعيت خلاصي يابد و تا زماني که معلمان در برنامه ريزي آموزش و پرورش مشارکت نداشته باشند، بديهي است هيچ تحولي رخ نمي دهد، لذا توسعه ي مشارکت معلملن در تعليم و تربيت از تاکيدهاي مهندس موسوي است.

به گزارش «بهارنو» دکتر علي اصغر فاني رييس کميته تعليم و تربيت شوراي عالي انقلاب فرهنگي، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس و مسئول ستاد فرهنگيان ميرحسين موسوي ضمن بيان اين مطلب در جمع فرهنگيان يزدي ، با تشريح ديدگاه هاي فرهنگي ميرحسين موسوي اظهار داشت: ايشان با نمودارهاي آماري که در اختيار داشت در ديدار با فرهنگيان، سهم آموزش و پرورش از درآمد ناخالص داخلي را بسيار ناچيز مي دانست و معتقد بود اين سهم بايد افزايش يابد.

وي که روز پنجشنبه 17 ارديبهشت ماه در تالار شهر يزد سخن می گفت، بر اساس ديدگاه ميرحسين موسوي خاطرنشان کرد: نسبت حقوق معلمان به مهندسان در کشور ما 40 درصد است ، در حالي که مهندسان، ساختمان و پل و ... مي سازند اما معلمان انسان ساز هستند و اهميت کارشان بالاتر از مهندسان است و کار با بچه ها و تربيت آنان بسيار پيچيده تر است.



موسوي مملکت 40 ميليوني را تنها با يک ميليارد دلار در سال اداره کرد

سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش با ذکر خاطره هايي از ميرحسين موسوي در سال هاي 60 تا 64 اذعان داشت: موسوي معتقد بود ما در کشور بايد احزابي داشته باشيم که عملکرد ما در آموزش و پرورش را رصد کنند و اشکال هاي ما را بگيرند، ايشان معتقد است معلمي که نتواند حرفش را بزند، چگونه انتظار داريم دانش آموز پرسشگر تربيت کند.

وي با توضيحاتي پيرامون شبهاتي که مطرح مي شود با اشاره به اين که درآمد نفت در زمان نخست وزيري موسوي 7ميليارد در سال بود که 3 ميليارد صرف جنگ و 3 ميليارد صرف تهيه کالاها مي شد و مملکت 40 ميليوني تنها با يک ميليارد دلار اداره مي شد و وضعيت نسبتا خوبي داشتيم اظهار داشت: اين روزها مي خوانيم که در سه سال گذشته 270 ميليارد دلار تا 304 ميليارد دلار درآمد نفتي داشتيم ولي آثار محسوسي در بهبود اوضاع مشاهده نمي شود.

وي حضور فعال ميرحسين موسوي را در گروه علوم سياسي دانشگاه تربيت مدرس و تدريس بررسي مسايل سياسي ايران ، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رياست فرهنگستان هنر و مجمع تشخيص مصلحت نظام نشان از به روز بودن و آگاهي وي از وضعيت مديريتي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي کشور دانست و تاکيد کرد: ايشان واقعا نسبت به بقيه ي کانديداها سر است و با اعتقادي که به خرد جمعي دارند در نشستي اين باور را مطرح مي کردند که هفت اصل قانون اساسي در رابطه با شوراهاست و ما بايد از پتانسيل شوراها براي رفع مشکلات آموزش و پرورش کمک بگيريم.



دانش آموزان بايد به کنترل دروني برسند نه اين که آن ها را بپاييم

اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با انتقاد از بي ثباتي در مديريت و دستورالعمل ها و بي برنامگي سه چهار سال اخير ابراز اميدواري کرد با انتخاب ميرحسين موسوي ، ايشان با صلابت و برنامه، تحول در آموزش و پرورش را شروع کند.

وي همچنين در بخش ديگري از سخنانش به تشريح انواع کارکردهاي آموزش و پرورش پرداخت و انتقال فرهنگ، جامعه پذيري، رشد فردي، انسجام اجتماعي، نوآوري و تغيير، تامين و تربيت منابع انساني،سرمايه گذاري و نظارت اجتماعي را از جمله اين کارکردها معرفي کرد.

دکتر فاني سرمايه ي کشورها را متشکل از سه جزء سرمايه ي انساني، سرمايه ي فيزيکي و سرمايه ي طبيعي دانست و ب اشاره به اين که بانک جهاني کشوري را توسعه يافته مي داند که سهم منابع انساني اش بيشتر باشد گفت: سهم سرمايه ي انساني در کشور ژاپن 80 درصد، در کشورهاي در حال توسعه 56 درصد، در کشورهاي توليد کننده ي مواد خام 36 درصد و متاسفانه سهم سرمايه ي انساني در کشور ما 34 درصد است يعني از کشورهاي توليدکننده ي مواد خام هم عقب تر هستيم.

وي همچنين با اشاره به کارکرد نظارت اجتماعي تاکيد کرد: آموزش و پرورش بايد دانش آموزان را به گونه اي تربيت کند که به کنترل دروني برسند و خودکنترل شوند نه اين که ديگران آن ها را بپايند و بر آن ها نظارت کنند.



اوليا: آيا در آموزش و پرورش به اهداف سند چشم انداز دست يافته ايم؟

علي اکبر اوليا نماينده ي مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي نيز که در اين نشست حضور يافته بود طي سخنان کوتاهي با تبريک هفته ي معلم به فرهنگيان، با اشاره به خطير بودن و اهميت نقش و مسئوليت معلمان و سپاس از مسئولان آموزش و پرورش به خاطر اجراي برنامه هاي ويژه ي اين هفته، خودماني و خالص بودن اين نشست فرهنگيان را که به صورت خودجوش شکل گرفته ستود و آن را گنجينه اي دانست که مي تواند نقش هدايتي موثري را داشته باشد.

وي دولتي بودن آموزش و پرورش را يکي از معضلات جامعه دانست و بر ضرورت قدرداني از فرصت هاي استثنايي و تلاش در جهت اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور و دستيابي به رتبه ي نخست در منطقه تاکيد کرد و گفت: بايد ديد آيا ما به اهداف سند چشم انداز 20 ساله دست يافته ايم ، انسان هايي که در اين مجموعه آموزش مي بينند مي توانند در آينده پاسخگوي نيازهاي جامعه باشند و اين فعاليت ها کارآيي خود را دارد و آموزش هاي ما حداقل ارزش افزوده را در جامعه ايجاد مي کند يا نه.



وزيري: با حضور گسترده در انتخابات اسباب اصلاح وضع موجود را فراهم آوريم

خانم وزيري عضو شوراي شهر يزد ديگر سخنران اين همايش بود، وي با قدرداني از معلمان، جايگاه تعليم و تربيت را از شئون الهي دانست که آن را به پيامبرانش موهبت کرده و تعليم و تربيت سنت حسنه ي بشريت است.

اين عضو شوراي شهر يزد با اشاره به نقش جهل زدايي معلمان ، تاکيد کرد: ما معلملن نبايد با ويران کردن و غفلت و بي توجهي نسبتي داشته باشيم، همواره فصل زندگي مان بهاري بوده ، پس زمستان در قاموسمان نمي گنجد و ايراني توسعه يافته در پناه قانون، عدالت و آزادي آرزوي همه ي فرهنگيان فرهيخته و دل سوخته ي اين کشور است.

وي افزود: به اعتقاد ما فرهنگيان براي ايجاد تغييرات مشروع و مقبول ، مطلوب ترين راه اين است که ثروت خود را در راه تعليم و تربيت صرف کنيم و اين اتفاق نمي افتد مگر اين که سرنوشت کشورمان را به دست کسي بسپاريم که او را توانا به مديريت علمي کشور و برخوردار از شجاعت و اخلاص که از خصلت هاي لازم براي حکمراني خوب است مي دانيم.

وزيري ابراز اميدواري کرد با استفاده از فرصت انتخابات پيش رو با حضور گسترده در دهمين انتخابات رياست جمهوري اسباب اصلاح وضع موجود را فراهم آوريم.

در بخش ديگري از اين نشست که با حضور جمعي از فرهنگيان شاغل و بازنشسته شکل گرفته بود ، دهقان يکي از فرهنگيان شاعر به شعرخواني پرداخت و مورد تشويق حاضران قرار گرفت.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا