یزدفردا "قبل از جام جهاني 2006 آلمان بود که طرفداراني که در کمپ تيم ملي حضور داشتند ناگهان دکتر احمدي نژاد را در حالي که محمد دادکان رئيس وقت فدراسيون فوتبال و علي آبادي رئيس کنوني سازمان تربيت بدني او را همراهي مي کردند، در لباس تيم ملي فوتبال ايران مشاهده کردند . احمدي نژاد در آن ديدار که طبق معمول به صورت سرزده و بدون تشريفات بود پس از صحبت هايي روحيه بخش که با اعضاي تيم ملي داشت توپ را روي نقطه پنالتي کاشته و با فراخواندن ابراهيم ميرزاپور درون دروازه ضرباتي را به سمت دروازه او شليک نمودند که مي شود گفت با توپ هايي که وارد دروازه ميرزاپور شد فصل نويني از ارتباط دولتمردان ايران با ورزش رقم خورد .
بعد از آن هر کجا ورزشکاران ايران در ميادين درخشيدند همواره مورد پشتيباني و عنايت احمدي نژاد قرار گرفتند و ديدارهاي او با قهرمانان ورزشي و نيز حضورش در مسابقات و اردوهاي تيم هاي ملي در مقام يک رئيس جمهور در تاريخ ايران سابقه نداشته است و اين به علت اهميت فراواني است که او براي مقوله ورزش قائل است که البته تحليل و واکاوي اين مسئله چندان دشوار نيست زيرا اگر ما ورزش را موضوعي بدانيم که آحاد جامعه ايراني از پير و جوان و زن و مرد به آن توجه ويژه دارند و مورد علاقه آنها مي باشد ، احمدي نژاد که همواره خود را بر خاسته از مردم و فرزند ملت مي داند نمي تواند نسبت به اين موضوع بي تفاوت باشد چه اينکه او خود نيز به علت ارتباط "رو در رو" و "چهره به چهره" با مردم به خصوص جوانان، به خوبي اين مسئله را درک کرده است که ورزش نه يک امر سطحي بلکه يک ضرورت مطلق است .
در اين ميان نگاه و ديدگاه خاص احمدي نژاد به ورزش را نمي توان ناديده گرفت. احمدي نژاد در ديدارش با بازيکنان تيم ملي فوتبال قبل از جام جهاني آلمان اظهار داشت : « بايد قله هاي افتخار را فتح کنيد . با يکديگر رفتار صميمي داشته باشيد و با توکل به خداي متعال پيش برويد . نمادي از ايران هستيد پس مانند تمام جوانان ايران مستحکم و با اراده در ميادين حاضر شويد. ايراني ها نشان داده اند براي رسيدن به اهداف خود همواره با يکديگر اتحاد دارند و اين ويژگي نسل جوان ايراني است . »
به خوبي مي توان فهميد که تاکيد دکتر احمدي نژاد بيشتر در راستاي افزايش خودباوري ورزشکاران و قهرمانان ما و همچنين استفاده از ورزش به عنوان نمادي براي اتحاد و همدلي و تقويت "وحدت ملي" ايرانيان است .
با اين وصف مشخص مي شود رئيس جمهوري اسلامي ايران با نگاهي فراگير، ورزش را نگريسته و از ورزش بانوان که نيمي از جامعه ورزش ما را تشکيل مي دهد نيز غافل نشده است و با اذعان به اين نکته که استعداد بانوان ايراني در ورزش کمتر از آقايان نيست لزوم توجه بيشتر به آنها را همواره خواستار شده است و بر اساس همين باور بود که در اقدامي تاريخي و ارزشي دستور داد که نخستين خودرو توليد شده ساخت کشور به خانم "هلن سپاهي" عضو تيم ملي کاراته بانوان ايران اهدا شود .
رئيس جمهور در جشن رونمايي خودروي کاملاً ايراني "مينياتور" با اشاره به موفقيت هاي جوانان ايراني گفت : « در مسابقاتي که به دليل برخي ناجوانمردي ها و مسائل غير ورزشي اجازه ندادند عضو تيم ملي کاراته ايران با حجاب اسلامي مسابقه دهد براي بنده به غصه اي بزرگ تبديل شد . از آقاي بذرپاش مدير عامل شرکت سايپا مي خواهم تا اولين خودروي توليد شده کارخانه به اين ورزشکار اختصاص يابد . » احمدي نژاد با اين اقدام هوشمندانه علاوه بر اينکه توجه خاص خود را به ورزشکاران زن نشان داد ثابت کرد که حفظ ارزش هاي اسلامي مانند حجاب در هر شرايطي واجب بوده و برد و باخت هاي ظاهري در ميادين ورزشي نبايد مجوزي براي عدول از ارزش هاي اسلامي و ملي ما باشد .
رئيس جمهوري علاوه بر بانوان به ورزش جانبازان و معلولين هم توجه ويژه اي نشان داده و با حضور در افتتاحيه بازي هاي المپيک پکن بيان داشت: « ديدار با قهرمانان ، انسان هاي بزرگ ، با اراده و مصمم که با همت خودشان بسيج شده اند تا در يک هماورد بزرگ، نام ايران را بر بلنداي آسمان طنين انداز کنند يک افتخار بزرگ است . در اينجا شما در يک ميدان بزرگ ثابت مي کنيد که انسان يعني توانايي و توانستن ، اراده انسان در اين جهان بر همه چيز غلبه خواهد کرد. »
اگر بخواهيم به همه جوانب حضور و بروز موثر دکتر احمدي نژاد در عرصه پرهياهو و به شدت متغير ورزش بپردازيم مسلماً اين مجال و مقال کوتاه کافي نخواهد بود بنابراين در ادامه به جملات و سخناني از ايشان اشاره مي کنيم که به خوبي مي تواند ماهيت ورزش مطلوب ما را نشان دهد . دقت در اين جملات نشان مي دهد که ديدگاه رييس جمهوري به عنوان يک دولتمرد اسلامي و ايراني و انقلابي با ديدگاه رايج ورزش حرفه اي جهان به کلي متفاوت بوده و نگاه ابزارگونه به انسان در تفکر احمدي نژاد و مکتب ما جايي ندارد؛ همان نگاهي که ورزشکار را کالايي يکبار مصرف نگريسته و در صورت باخت و مصدوميت و بازنشستگي به راحتي او را فراموش مي کنند .
احمدي نژاد مي گويد :
« ورزش اهميت خود را از جوانمردي ، اخلاق ، روابط انساني ، بزرگواري و بزرگمردي مي گيرد . اصلاً مسابقات ورزشي پايه گذاري شده است تا همدلي و برادري بين ملتها را باعث شود و اگر اينها را از ورزش بگيريم ديگر چيزي از آن باقي نخواهد ماند .
....ورزش نه تنها در سلامت جسم و فکر بلکه در همه ابعاد زندگي تاثير تعيين کننده دارد .
...اگر ورزشکاري قله اي را فتح کند حيطه اثر او فقط يک شادي کوتاه مدت نيست بلکه روحيه و اراده را در همه اقشار ملت منتشر مي سازد .
...خانواده ورزش بايد اتحاد خود را حفظ کند چرا که از ناهمدلي در خانواده ورزش آسيب هاي فراواني ديده ايم .
...به نظر من جواني که به دور از خانواده با زحمت و برنامه ريزي چندين ساعت تلاش مي کند قهرمان است .
...در همه زمينه ها هر شکست مقدمه يک پيروزي است و بايد در همه عرصه ها نگاه ما به آينده باشد»
کوتاه سخن اينکه با اهتمام بي نظيري که مسئولان مملکت و در رأس آن دکتر محمود احمدي نژاد به ورزش دارند شايسته است که مسئولان ورزش ما از اين فرصت بي نظير به خوبي استفاده کرده و با طراحي ساختاري که متناسب با فرهنگ اسلامي و ملي ما باشد در جهت سربلندي نام ايران در عالم تلاش کنند .

-----------------------------------------------------
* کارشناس ورزشي و دانشجوي دکتري تربيت بدني

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا