کارشناس مسئول حفاظت و کنترل دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقه‌ای یزد، عملکرد 11 ماهه گروه مطالعات کیفیت توان این دفتر را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، سیداحمدرضا ملک‌نیا با بیان این‌که گسترش روزافزون بارهای غیرخطی در شبکه موجب خارج‌شدن شکل موج جریان و ولتاژ شبکه از حالت سینوسی می شود، خاطرنشان کرد: این موضوع ایستگاه‌های فوق توزیع دارای بانک‌های خازنی را با مشکلاتی مانند ترکیدن و کاهش عمر سلول‌های خازنی و سوختن فیوز مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، دفتر فنی انتقال به عنوان متولی شناسایی و ارائه‌دهنده راهکار مشکلات و پایش شبکه، دستگاه سنجش کیفیت توان را در کلیه ایستگاه‌های فوق‌توزیع نصب کرده و پایش کیفیت توان برق را به مدت یازده ماه انجام داده است.

ملک‌نیا با بیان اینکه در برخی از اتصالات شینه (باسپار) ‌ها، شرایط کیفیت توان استاندارد نیست، تصریح کرد: این شرایط در مقایسه با بسیاری از شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور وضعیت مناسب‌تری داشته که دلیل این امر بالا بودن تولید و سطح اتصال کوتاه در شبکه برق استان و نصب جبران کننده توان رادیو اکتیو (SVC) در اغلب پست‌های صنایع فولادی بزرگ است.

وی افزود: مطالعات بر روی سوختن برخی از یونیت‌های خازنی و دلیل این امر و همچنین محاسبه فرکانس  رزنانس پست‌های استان به طور کامل انجام‌شده است و نتیجه مثبت این مطالعات، حل‌شدن مشکل سوختن یونیت‌های خازنی به طور کامل بود.

گفتنی است، قیمت یک یونیت خازنی از هزینه کل مطالعات کیفیت توان انجام شده در شرکت برق منطقه‌ای یزد در سال 99،  بالاتر است.

.

  • نویسنده : روابط عمومی شرکت برق منطقه ای یزد
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا