به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون وکلای دادگستری استان یزد، هیات مدیره کانون وکلای استان در اعتراض به تضعیف نهاد وکالت در رسانه ملی بیانیه‌ای منتشر نمود.

یزدفردا: متن کامل بیانیه به شرح ذیل است: 

قسمت اول

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو که به موضوع بررسی شمول مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر اصلاح مواد یک و هفت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بر کانون‌های وکلا و سردفتران می‌پرداخت، عملاً نشان داد که سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های این رسانه ملی، میلی به تضعیف نهاد وکالت دارد و نه بیان واقعیت‌ها و‌ تنویر افکار عمومی.

پوشیده نیست که برخی برنامه‌سازان این رسانه در ساخت فیلم و سریال‌ها و شخصیت‌سازی منفی از وکیل دادگستری، سال‌هاست که تلاش نمودند چهره وکیل را به عنوان فردی دلال و اهل زد‌و‌بند معرفی کنند و برنامه اخیر نشان داد که رویکرد گذشته این رسانه یک اتفاق نبوده است و وکیل‌ستیزی به یک خط‌مشی در این رسانه تبدیل شده است.

تناقض محتوای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی با برنامه‌های خبری-تحلیلی اخیر و سابق صداوسیما حکایت از این دارد که این رسانه باری به هر طریق سعی در تخریب و تضعیف نهاد وکالت دارد؛ چرا که از یک سو درفیلم‌ها وکلا را افرادی فاقد سواد و تخصص حقوقی و بی‌اخلاق که در‌پی نفوذ و دلالی هستند، شخصیت‌سازی می‌کنند و از سوی دیگر در برنامه خبری تحلیلی خود در‌پی آن هستند تا با کمیت‌پروری، معیارهای کیفی گزینش و پذیرش وکیل را نادیده انگارند که نتیجه این رویکرد افزایش بی‌رویه و بدون نیاز‌سنجی جذب وکیل و حدوث آسیب‌های بیشتر است.

کانون وکلای دادگستری استان یزد در راستای روشنگری افکار عمومی در زمینه آنچه در برنامه‌های رسانه ملی، بی‌انصافی در حق نهاد وکالت ارزیابی می‌کند، نکات ذیل را ضروری ذکر می‌داند:

۱- نهاد وکالت به عنوان یک نهاد مستقل با رسالت صنفی و مدنی با بیش از یک قرن سابقه در نظام حقوقی و قضایی کشور و به عنوان بال دوم فرشته عدالت و همزیست با دستگاه قضایی، بار عظیم دفاع از حقوق مردم در محاکم و ارائه خدمات صنفی و اجتماعی برای عموم را بدون اینکه ریالی بر بودجه دولت تحمیل نماید، در این سال‌های متمادی به عهده داشته است. خدمات اجتماعی و مدنی این نهاد چه در زمینه وکالت تسخیری و معاضدتی رایگان برای افراد نیازمند و چه در حوزه همکاری با نهادهای عمومی از افتخارات این نهاد می‌باشد. در اهمیت این نهاد همین بس که از بین همه نهادهای مشابه دیگر در قانون اساسی و در اصل ۳۵ به آن تصریح و جایگاه آن را هم شأن دستگاه قضا قرار داده است.

۲- بی تردید همانند هر شغل و صنف دیگر اعم از دولتی وخصوصی، قضایی و غیر‌قضایی و یا روحانی و غیر‌‌روحانی، در حرفه وکالت نیز طبعاً افرادی وجود دارند که بر‌خلاف رسالت صنفی و اخلاق حرفه‌ای خود رفتار می‌نمایند، اما آنچه مورد اعتراض نهاد وکالت نسبت به تهیه‌کنندگان این برنامه‌هاست، اغراق در شخصیت‌سازی منفی از وکلاست. از آنجا که رسالت اصلی این سازمان آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی است، واقعاً در کدام برنامه تلویزیونی به معرفی کانون وکلا و خدمات آن پرداخته شده و یا در کدام برنامه، فرهنگ مراجعه عمومی به وکیل که فقدان آن منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و تضییع حقوق عمومی می‌باشد، ترویج گردیده است؟

۳- صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران حسب ماده ۹ اساسنامه خود به عنوان یک دانشگاه عمومی، وظیفه نشر فرهنگ اسلامی و رشد فضائل اخلاقی را در چهارچوب برنامه‌های ارشادی، آموزشی و خبری به عهده دارد. ازجمله فضایل اخلاقی، امر به معروف و نهی از منکر و پرهیز از سیاه‌نمایی و بیان واقعیات و آگاهی‌بخشی عمومی است. آیا حداقل در حوزه وکالت جز برجسته کردن مصادیق منکر وکالت، تا‌کنون معروفی از نهاد وکالت مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا همه واقعیت نهاد وکالت همین شخصیت‌های منفور است؟ پس کجاست این‌ همه خدمات وکلا اعم از دفاع از مردم و تلاش برای صلح و سازش حتی با بذل حق‌الوکاله و خدمات معاضدتی و تسخیری و مانند آن؟ آیا بهتر نیست رسانه ملی به‌جای بزرگ‌نمایی منکرات قلیلی از وکلا به برجسته‌سازی معروفات کثیری از آن‌ها هم بپردازد تا هم اعتماد عمومی و فرهنگ مراجعه به وکیل که ضامن حفظ حقوق آحاد جامعه است به جای ایجادِ پندارِ غلطِ دوری از وکیل، تأمین و ترویج شود و هم در اندک وکلایی که وسوسه تخلف وجود دارد راه را برگذار اندیشه به فعل ببندد؟

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا