معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با بهره برداری از محور یزد – میبد - چوپانان – دامغان، مسیر جنوب تا شمال کشور ۳۰۰ کیلومتر کوتاه می‌شود.

یزدفردا: خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی دربازدید از محور کمربند شرقی میبد گفت: یکی از محور‌های بسیار مهمی که به عنوان میانبر عمل می‌کند محوریزد – میبد - چوپانان - دامغان است که عملا حدود ۳۰۰ کیلومتر مسیر فعلی ما را به سمت شمال کشور کوتاه می‌کند. 

او با بیان اینکه عملیات اجرایی چهاربانده کردن این محور درحال انجام است، افزود: بخشی از این طرح در استان یزد به طول ۱۰۵ کیلومتر و در قالب سه قطعه عملیات اجرایی در حال انجام است و بخش‌هایی هم در استان سمنان از شمال و دو قطعه عملیات هم دراستان مازندران درحال اجراست.

خادمی گفت: با بهره برداری از این محور مهم، کریدور میانبر به سمت شمال کشور را شاهد خواهیم بود که نسبت به حالت فعلی مسیر بندرعباس به یزد تا شمال کشور را حدود ۳۰۰ کیلومتر کوتاه می‌کند و نقش بسیار مهمی در روانی ترافیک و عبور نکردن از گلوگاه‌های جمعیتی که فعلا در مسیر داریم خواهیم داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تقاضایی که در میبد داشتیم اجرای کنارگذر شرقی شهر میبد به طول ۲۴ کیلومتر در ادامه این طرح است که مطالعات این کنارگذر به پایان رسیده است و قبل از پایان سال مناقصه این بخش انجام و دراوایل سال آینده عملیات باند دوم کنارگذر شرقی شهرستان میبد انجام خواهد شد.

خادمی برآورد اولیه اجرای این ۲۴ کیلومتر را ۱۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود:،اما برای اجرای آن حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و زمان بندی برای آن چهار تا پنج سال است تا بتوانیم این ۲۴ کیلومتر را به صورت چهارخط به مردم میبد و منطقه تحویل دهیم.

او با بیان اینکه طرح‌های خوبی به سمت خراسان جنوبی، سمنان و مرکز کشور داریم که محور چوپانان و طبس، ۲ تا از این محورهاست افزود: دو قطعه درطبس و ۲ قطعه دراستان خراسان جنوبی درحال کار است تا بتوانیم چهارخطه کردن محور یزد به طبس و اتصال بین دو استان یزد و خراسان جنوبی را در آینده داشته باشیم.

خادمی بهره برداری از محور ریلی یزد – اقلید را یکی از محور‌های ریلی مهم دراوایل سال آینده، مهمترین اولویت وزارت راه و شهرسازی خواند و گفت: مسیر ریلی یزد به اقلید بخشی از کریدور شمال شرق و جنوب غرب است است که اتصال ریلی بین دو استان یزد و فارس عمل خواهد کرد که امیدواریم بتوانیم با تکمیل این مسیر ۲۷۰ کیلومتری ریلی که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد دراوایل سال آینده به بهره برداری برسانیم.

رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس هم با بیان اینکه استان یزد درمسیر ترانزیت کالا از جنوب کشور به سمت مرکز، شمال و شمال شرقی کشور قرار دارد گفت: در تلاش هستیم با حداقل زمان کالا و مسافر را ازاستان‌های جنوبی به شمال کشور انتقال دهیم.

او تصریح کرد: تزیق منابع مالی بیشتر بر تسریع دراجرای این طرح‌ها موثر است.

رضایی با بیان اینکه ما درکشور حدود ۱۷ هزار نفر فوتی درجاده‌ها داریم که عدد بالایی است افزود: طبیعی است که با احداث بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها می‌توانیم تصادفات جاده‌ای را کاهش دهیم و این جز برنامه‌های کمیسیون عمران مجلس است.

 رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: برای سال آینده هم دربودجه ۱۴۰۰ سعی کردیم در کنار منابع مالی دولتی ازمنابع بخش خصوصی هم استفاده کنیم و حرکت پرشتابتری دراجرای طرح‌های عمرانی مخصوصا درحوزه راه‌های اصلی کشور باشیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا