در جهان امروز که همه چیز تحت تأثیر دنیای دیجیتال قرار گرفته است، اقتصاد نیز مانند بقیه ابعاد زندگی بشر متأثر از اینترنت و شبکه‌های مجازی است، بنابراین توجه به اقتصاد دیجیتال و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای آن بیش از پیش اهمیت دارد.

یزدفردا: تغییر سریع رویکرد فعالیت‌های اقتصادی از قالب سنتی به دیجیتالی باعث شده تا کشورهایی که در شرایط موجود زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال را سریع‌تر فراهم کنند، از اقتصاد بالنده‌تری برخوردار شوند ، آمارها مبین آن است که روندی که در این زمینه در چند سال اخیر در ایران شکل گرفته، نشان می‌دهد هسته اقتصاد دیجیتال کشور به بلوغ رسیده و در سال‌های پیش رو رشد بالایی را در این عرصه در پیش خواهد داشت.

بر اساس آمار موجود سهم اقتصاد دیجیتال در ایران روند رو به رشدی را می‌پیماید و هم اکنون از حوزه اقتصاد کشور حدود  ۶.۵ درصد را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که در سال ۱۳۹۶ این سهم ۴.۱ درصد بوده، البته این رقم نسبت به بسیاری از کشورهای جهان و همچنین متوسط ۱۵.۵ درصدی سهم جهانی این حوزه از اقتصادی، پایین است، اما همان‌طور که وزیر ارتباطات گفته، فرآیند پیشرفت در حوزه اقتصاد دیجیتال دومینویی و سرعت آن بالاست .

وقتی از اقتصاد دیجیتال سخن می‌گوئیم منظورمان استفاده از انواع ابزارهای نوین ارتباطی برای پیشبرد اقتصاد کشور است به بیان دیگر اقتصاد دیجیتال دربرگیرنده مجموعه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی است که از بسترهایی همچون اینترنت و موبایل قابلیت عملیاتی شدن دارد، خرید آنلاین، حواله پول، پیام مجازی برای شریک تجاری و غیره همه را می‌توان ذیل اقتصاد دیجیتال تعریف کرد.

با توجه به ساختارهای سنتی حاکم بر تولید و تجارت کشور و پایین بودن توان رقابتی اقتصاد که با پایین بودن نرخ رشد بهره‌وری، رشد اقتصادی نازل و نرخ بیکاری بالا به‌ویژه در دانش‌آموختگان دانشگاه ها؛ توسعه اقتصاد دیجیتالی برای حل بخشی از مشکلات کشور امری ضروری است و شیوع ویروس کرونا اهمیت این موضوع را بیش از پیش نمایان کرده است.

در سال‌های اخیر توجه به اقتصاد دیجیتال یکی از برنامه‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده به طوری که پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، با هدف توسعه شبکه اقتصاد دیجیتال (تاد) از پروژه‌های توسعه محصول شرکت‌های فناور تحت حمایت مراکز عضو شبکه، به صورت مشارکت در تأمین اعتبار حمایت می‌کند.

پارک علم و فناوری یزد نیز به عنوان یکی از نهادهای مهم علمی و فناوری استان، توجه به اقتصاد دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده و با پیگیری‌های صورت گرفته توانسته به شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال کشور بپیوندد.

با پیوستن پارک علم و فناوری یزد به شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال، فرصت استفاده از گرنت رشد برای شرکت‌های فناور مستقر نیز فراهم شده و پس از اطلاع رسانی و مشاوره‌های مدیران پردیس، متقاضیان استفاده از این گرنت درخواست‌های خود را ارسال کردند.

این مجموعه ۳۰۹ شرکت فناور و ۱۰ نهاد فناوری وابسته دارد که از این تعداد ۹۹ شرکت یعنی حدود ۳۲ درصد آن در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند.

پارک علم و فناوری یزد در سال‌های اخیر توجه ویژه ای به ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته که علاوه بر افزایش تعداد شرکت‌های پذیرش شده در این حوزه می‌توان ارائه خدمات شبکه یکپارچه در مجموعه‌های پارک، ارائه خدمات سرور (فیزیکی، مجازی)، ارائه مشاوره‌های تخصصی به شرکت‌ها، ارائه خدمات لینک وایرلس، تأمین زیرساخت‌های لازم برای اجرای پایلوت پروژه‌های شرکت‌های حوزه آی تی (مستقر در پارک)، تأمین زیرساخت فیبر نوری، ارائه خدمات پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری، ایجاد کارگاه تولید انیمیشن، ایجاد مرکز توسعه فناوری‌های دیجیتال، سرویس FTTH و اینترنت با پهنای باند 155MBPS و 30MBPS پشتیبان را از مهمترین این خدمات برشمرد.

پارک علم و فناوری یزد همچنین برنامه‌هایی نیز در حوزه فناوری اقتصاد دیجیتال در اولویت کار خود قرار داده که اولویت پذیرش و حمایت در حوزه فناوری‌های نوظهور نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده‌های بزرگ و پردازش ابری، زنجیره‌های بلوکی، فناوری‌های هوشمندسازی و نسل چهارم صنعتی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، تمرکز بر پرورش نیروی انسانی در حوزه‌های اولویت دار با برگزاری دوره‌های آموزشی و اجرای برنامه‌های توانمندسازی کمک به رشد و بزرگ شدن استارت‌آپ‌های فعال در حوزه‌های اولویت‌دار، گسترش توانمندی‌های دیجیتال برای تیم مدیریت و شرکت‌های مستقر در پارک، استفاده از فناوری‌های دیجیتال به منظور برقراری ارتباطات داخلی و خارجی در پارک و تمرکز برروی توانمندی‌ها و نیازهای استان در استقرار industry4 از جمله آنهاست.

پارک علم و فناوری یزد دومین پارک تاسیس شده در کشور است که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را در استان یزد آغاز کرده و به عنوان یکی از پارک های پیشرو توانسته گام های بلندی را در عرصه توسعه فناوری بردارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا