علی اصغر حسینیان

یزدفرداعلی اصغر حسینیان:«لَن تنالوا البرّ حتى تنفقوا ممّا تحبّون» (آیه ۹۲ آل عمران)
هرگز به نیکى دست نمى‏ یابید، مگر آنکه از آنچه دوست دارید، (در راه خدا) انفاق کنید.


روزی که مخیریق یهودی بدون آن که مسلمان شود اموال خود را به پیامبر اسلام هبه کرد و پیامبر اکرم (ص) بعد از کشته شدن مخیریق اموال او و حیطان سبعه را در قالب صدقة جاریه در خدمت نیازمندان قرار داد‌، هستة اولیه «وقف اسلامی» گذاشته شد و پیامبر اکرم(ص) در تاریخ اسلام به عنوان اولین واقف به شمار آمد.
حضرت علی(ع) نیز وقف‌نامة ای دارند که حاوی نکات بسیار مهمی‌است :
من جمله اینکه این اموال نباید به کسی بخشیده شود و یا به ارث برده شود و یا فروخته شود و همه این امور در موقوفات ممنوع است و پایه گذار شیوه وقفنامه نویسی است. حضرت مولا در این وقفنامه فرزندش امام حسن مجتبی(ع) را متولی موقوفات خود قرار داده اند.

بی تردید از جمله جلوه ‌های زیبا و تاثیرگذار انفاق بخشش و کرامت انسانی ,سنت حسنه «وقف» است.
این اقدام پسندیده باعث می شود انسان با کرامت, در برابر دیگران احساس مسئوليت کرده و دارایی‌ ارزشمندش را تنها برای آسایش خود نخواهد و لذا
این دارایی. حال هرچه که باشد از دانش، علم، خدمت، پول، ملک و محصولات فرقی نمی‌کند.مهم این است که واقف از صمیم قلب صادق خود ارزشمندترین دارایی خود را که طبعا حاصل تمام عمر اوست برای بهره ‌مندی دیگران وقف و بدین وسیله  دیگران را نه تنها در آن سهیم می کند بلکه تمام آن را در طبق اخلاص نهاده از مسیر وقف به بیت المال مسلمین تقدیم مینماید.
واقف به خوبی میداند که با وقف کزدن مال خود در حقیقت تمام اختیارات مالش را از خود سلب مینماید و تمام اختیارات مال خود را تمام و کمال به عموم مردم منتقل مینماید و خود او نیز فقط به همان اندازه در خصوص مال وقف شده اختیار دارد که عموم مردم دارند!( ناگفته نماند که واقف برابر با قوانین شرع میتواند با تعیین متولی بر اجرای صحیح نیات خود از وقف نظارت داشته باشد)

امام علی (ع)، در ارتباط با وقف میفرمایند:

صدقه و وقف دو ذخیره ‏اند، آنها را براى روز خودشان (قیامت) وانهید.

در گوشه و کنار کشور و حتی جهان وقف ‌هایی را شاهدیم که به نوبه خود تأثیر زیادی در توسعه علم یا آبادی یک منطقه داشته اند.
ظرفیت وسیع و قابلیت ذاتی این سنت پسندیده برای  کمک به گسترش دانش، توسعه فرهنگ و دین و کمک به مردم نیازمند  موضوعی است که همواره میبایست مورد توجه جدی مسئولین امر قرار گیرد.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز 27 صفر به عنوان روز وقف نام گذاری شده است و لذا بررسی مسائل و موضوعات مرتبط با این سنت ارزشمند پیامبر عظیم الشان اسلام بخصوص در استان یزد و به ویژه بررسی و نقد عملکرد مسئولان نهاد قانونی وقف یعنی اداره کل اوقاف استان بیش از هر زمان دیگر, در دهه ای که به این نام مبارک مزین شده شایسته و بایسته است.

در سال جاری متاسفانه حرفهای زیادی در خصوص وقفیات مختلف بر سر زبان هاست.
آقای دکتر میرمحمدی در ارتباط با برخی وقفیات شهرستان میبد حرفهای صریح و بی پرده ای عنوان کردند که اگر صحت آنها اثبات شود بسیار زیانبار و برای اهل اندیشه و مسئولین استان. اگر نگوییم خفت‌بار لااقل بسیار زیانبار است.
نگارنده نیز در مقاله ای که در سایت خبری وزین یزدفردا منتشر شده به موقوفات میرزا محمد کاظمینی اشاره کرده است.
هر یک از این موارد در صورت اثبات باعث شرمساری است .
طبق قوانین وقف , واقف برای موقوفات خود نیات خیر مندانه و خردمندانه ای دارد و متولی وقف و همچنین مسئولین اوقاف موظف هستند در قبال وقف مسئولیت کامل احساس کنند و تمام هم و غم خود را بر اجرای صحیح نیات واقف مبذول دارند .
نگارنده این سطور مثل بسیاری از مردم پای درد دل های واقفان و یا وارثان واقفان بار ها و بار ها نشسته است و همواره گله.ها و ناراحتی آنان را از عدم اجرای نیات واقف شنیده‌ایم.
اکنون سوال این است: چه کسی مسئول است؟ چه کسی باید پاسخگو باشد ؟چرا هر قدر رسانه ها و مردم در خصوص موارد وقف سوال می پرسند هیچ کسی در مقام پاسخ بر نمی آید ؟چرا سکوت میکنند ؟

آیا این سکوت دلیل بر رضایت آنان و قبول خطاهای شان است ؟! یا اینکه پاسخی ندارند که بدهند ؟چرا کسی جواب آقای دکتر میرمحمدی را نمی‌دهد ؟

همین چندی پیش وقتی خبرنگار یزد فردا از مدیر کل اوقاف در خصوص ادعای آقای کاظمینی سوال کرد ایشان قوین هرگونه مفقود شدن اشیا موزه موقوفه امامزاده جعفر را تکذیب کردند! اما سوال این است: میوه و ثمره تکذیب چیست؟
آیا مدیر کل اوقاف نباید برای رفع این اتهام قدمی بردارد؟!
اقای کاظمینی می‌گوید این تعداد کتاب این تعداد سند تاریخی این تعداد کبریت ملل این تعداد قطعات موزه در حال حاضر در موزه نیست !!
یزدفردا به مدیر کل اوقاف اعلام کرده است که آماده است به منظور رفع شبهه به وجود آمده مابین ادعای آقای کاظمینی و تکذیب مدیرکل اوقاف دست به کار شود و با حضور اصحاب رسانه و مسئولین مربوطه موارد مورد ادعا را در موزه شمارش و مقابله کنند.
اما مدیرکل اوقاف هیچ پاسخی نمی دهد !!
چرا مقام مافوق مدیر کل که استاندار. است کلامی بر زبان نمی‌آورد ؟!چرا دستوری نمی دهد ؟
سازمان بازرسی چرا  قدمی برنمی‌دارد ؟
چرا دستگاههای نظارتی مسئولیت خود را در قبال اموال بیت المال. که حجمی انبوه و ارزشی مافوق تصور دارند ایفا نمی کنند؟
این سکوت عجیب چه معنایی دارد؟ آیا منتظرند که مدعی ادعای خود را پس بگیرد ؟ آیا منتظرند که موضوع شامل مرور زمان شود و به فراموشی سپرده شود؟
باید به صراحت عرض کنیم که در این مورد به خصوص نه پس گرفتن ادعا قرار است اتفاق بیفتد و. نه مشمول مرور زمان خواهد شد.
رسانه ها چشم بینا, گوش شنوا و زبان گویای مردم هستند و نظام مقدس اسلامی حسب فرامین گوهر بار رهبر کبیر خود و مقام معظم رهبری پاسخگو می باشد. رسانه ها. این موضوعات را فراموش نمی‌کنند. به صراحت از مسئولین مربوطه می خواهیم کاری کنند که مردم شبهه ای در صداقت آنان و پاسخگویی آنان در قبال ابهامات نداشته باشند.
وقف , یادگار ارزشمند و بی بدیل پیامبر عظیم الشان اسلام رسول خدا حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله و علیه و آله و سلم است. سنتی که در پویایی اسلام ناب محمدی تاثیر بزرگی داشته است و قرار است این تاثیر تا ابد باقی بماند.
مردم مومن و باهوش دارالعباده اجازه نخواهند داد با عملکرد ناصواب چند نفر اندک این ارزش بی بدیل اسلامی ذره ای خدشه دار شود.
چقدر شایسته است که مسئولین محترم ساز و کاری بیندیشند و به مردم اعلام کنند که اگر مشکلاتی در خصوص موارد وقف مشاهده کردند بتوانند صدای خود را نه به مسئولین اوقاف که ممکن است خودشان عامل مشکلات باشند بلکه به مسئولین بالاتر اعلام کنند.
امیدواریم پاسخ این نوشته نیز مثل پیشتر سکوت نباشد !!
واسلام

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا