حتما شما هم در گذشته با اصطلاح " به دنبال نخود سیاه رفتن" آشنا شده باشید که معمولا به معنای دک کردن فردی به کار می رود اما شاید جالب باشد بدانید که نخود سیاه واقعا وجود دارد!

 

حتما شما هم در گذشته با اصطلاح " به دنبال نخود سیاه رفتن" آشنا شده باشید که در زمانی استفاده می شود که شخصی را به دنبال یک کار بیهود بفرستند که مدت ها سرگرم آن کار شده و در آخر به نتیجه ای نرسد و معمولا به معنای دک کردن فردی به کار می رود اما شاید جالب باشد بدانید که نخود سیاه واقعا وجود دارد!

نخود سیاه که به زبان انگلیسی Black Chickpeas نامیده می شود از جمله حبوبات کمیاب است که سرشار از پروتئین است که طعمی خوش دارد و می توانید در سوپ یا آش از آن استفاده کنید.طبع نخود سیاه گرم و خشک است و در طب سنتی هم کاربرد زیادی دارد.

در این مطلب سعی می کنیم مهم ترین خواص نخود سیاه را برای شما بیان کنیم.


تقویت سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی

نخود سیاه یک منبع غنی از فولات، آهن، روی، پروتئین، منگنز و کلسیم بوده است که سیستم ایمنی بدن را بسیار بالا می برد و با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث می شود در درمان سرماخوردگی هم بسیار پرکاربرد باشد.

 

درمان سردرد 

نخود سیاه علاوه بر خواص خوردنی که دارد می تواند به عنوان یک ضماد هم قابل استفاده باشد که برای درمان سردرد بسیار مفید است.به این صورت که این نخود را کوبیده و سعی کنید بر روی سر خود بگذارید و خواهید دید که سر درد شما را کاهش خواهد داد.

 


پیشگیری از پوکی استخوان

نخودسیاه سرشار از کلسیم و منگنز است که جلوی ضعف در استخوان را میگیرد و می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان مفید باشد و دردهای عضلانی و استخوانی را مقدار زیادی کاهش دهد.

 

کاهش وزن به وسیله نخود سیاه

نخود سیاه حاوی مقادیر زیادی فیبر است که باعث می شود فرد ازودتر احساس سیری کرده و به مرور اشتهایش کاهش پیدا کند و به همین می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

درمان سنگ کلیه با نخود سیاه


نخود سیاه یکی از حبوباتی است که باعث خرد کردن سنگ کلیه می شود و حتی در درمان سنگ مثانه هم کاربرد دارد بنابراین بیمارانی که دچار مشکل سنگ کلیه هستند می توانند نخود سیاه را در برنامه غذایی خود بگنجانند.


پیشگیری از بیماری قلبی

نخود سیاه سرشار از فولات و منیزیم است که باعث می شود از باریک شدن عروق جلوگیری کرده و همچنین از لخته شدن خون جلوگیری می کند.همچنین نخود سیاه دارای آنتی اکسیدان , آنتوسیانین ها، سیانیدین و همچنین فیتون است که به سلامت قلب و رگ های خونی کمک می کند و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

درمان قند خون و دیابت با نخود سیاه

نخود سیاه حاوی مقدار زیادی فیبر محلول و نامحلول است که باعث می شود قند خون را در سطح مناسبی نگه دارد و ترشح قند خون را کنترل می کند که باعث می شود احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.


درمان کم خونی

نخود سیاه نسبت به نخود معمولی از مقدار آهن بیشتری برخوردار است که باعث می شود از کم خونی جلوگیری کند و سطح انرژی بدن را بالا نگه می دارد و حتی احساس خستگی را هم کاهش می دهد.


پیشگیری از سرطان سینه


نخود سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث می شود  رادیکال های آزاد بدن را کاهش دهد و به همین دلیل می تواند از بروز سرطان جلوگیری کند و گرگرفتگی در خانم ها را کاهش می دهد.


 

نخود سیاه برای درمان جوش صورت


نخود سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین های مفید از جمله ویتامین سی است که باعث می شود در درمان جوش موثر باشد پس نخود سیاه را چند ساعتی خیش کرده و با آن پمادی درست کنید و بر روی صورت بگذارید.


درمان ریزش مو با نخود سیاه

نخود سیاه داری ویتامین آ و روی است که از ریزش مو جلوگیری کرده و همچنین می تواند از پوسته شدن پوست سر و یا شوره سر جلوگیری کند و موهای شما را تقویت کند.


جلوگیری از چروک بر روی صورت

همان طور که گفته شد نخود سیاه دارای مقدار زیادی ویتامین سی و آ است و همچینین حاوی آنتی اکسیدان های مفید است که باعث می شود از چروک شدن پوست جلو گیری کند و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.



  • نویسنده : هانیه جلالی
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا