رئیس اتحادیه صنف لوازم آرایشی و بهداشتی استان یزد با بیان این که ۶۰ درصد لوازم آرایشی‌بهداشتی مصرفی در یزد تولید داخل است، افزایش قیمت لوازم آرایشی در بازار را ناشی از اندک شدن کالاهای قاچاق ارزان قیمت ذکر کرد.

یزد فردا: «سید محمدعلی عبقری» ضمن اشاره به افزایش ۵۰ تا ۳۰۰ درصدی افزایش قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی در بازار، عمده دلیل این افزایش قیمت‌ در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی را کاهش عرضه برندهای خارجی و عمدتاً قاچاق در این حوزه بیان کرد.

به گفته وی، خوشبختانه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از لوازم آرایشی و بهداشتی مصرفی در استان، تولید داخل است ولی ضرورت دارد که واحدهای تولیدی اهتمام بیشتری به ارتقای کیفیت محصولات خود در حین متعارف نگه داشتن قیمت‌ها داشته باشند تا تولیدات داخلی جای خود را به تولیدات خارجی در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی بدهند.

عبقری با بیان این که اندک لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در بازار یزد به دلیل نفوذ و ورود توزیع‌کنندگان شهرستانی به بازار یزد و سوءاستفاده از صداقت و نجابت بازاریان یزد است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر با تلاش‌های معاونت غذا و داروی یزد و همکاری اتحادیه لوازم آرایشی و بهداشتی، از راهیابی کالاهای قاچاق در این حوزه به بازار تا حدود زیادی جلوگیری شده به طوری که شاید تنها قریب پنج درصد از لوازم بهداشتی بازار را شامل شود که عمدتاً نیز کالاهای فاقد مشابه داخلی یا آن دسته مواردی هستند که در سال‌های گذشته بین مردم محبوبیت پیدا کرده و قیمت و بازار مناسبی دارند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه یزد به لحاظ ممانعت از ورود لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به بازار از مناطق سرآمد کشور است ولی در برخی شهرها به دلیل وجود فراوان، قیمت ارزان و شکل ظاهری جذاب کالاهای قاچاق، سلیقه مردم را به سمت خود سوق داده است.

این مسئول تاکید کرد: تنها راهکار برای جلوگیری از عرضه کالای قاچاق در بازار بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی و متناسب کردن قیمت‌ها و عرضه مداوم این کالاها در سطح بازار است.

وی عنوان کرد: متاسفانه لوازم آرایشی تولید داخل بعضاً از کیفیت مناسبی خوبی برخوردار نیستند و تولیدکنندگان در همان دوران ابتدایی تولید به کیفیت و رقابت‌پذیری کالای خود توجه دارند و با گذشت زمان کیفیت محصولاتشان را کاهش می‌دهند و غالباً نیز کمبود مواد اولیه مطلوب را بهانه‌ی بی‌کیفیتی محصولات خود می‌کنند ولی در حین حال نیز مرتباً قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند و همین باعث بی‌رغبتی مصرف‌کنندگان به این تولیدات می‌شود.

عبقری با بیان این که خوشبختانه کمبودی در طمینه تامین لوازم آرایشی و بهداشتی در یزد وجود ندارد، افزود: نظارت بر بازار آرایشی و بهداشتی و کالاهای سلامت‌محور با همکاری ویژه معاونت غذا و دارو و اتحادیه‌ به خوبی در حال انجام است و معمولاً هر ۱۰ روز یکبار یا حداکثر دو هفته یک بار این نظارت‌ها توسط بازارسان اتحادیه و معاونت غذا و دارو، اتاق اصناف و بخش‌های دیگر دنبال می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر  ۴۰۰ واحد عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی در شهر یزد فعالیت دارند که حدود ۳۰۰ واحد دارای پروانه کسب هستند و تحت نظارت اتحادیه فعالیت می‌کنند و ۱۰۰ واحد دیگر به صورت غیرمجاز و در تداخل با دیگر مشاغل مبادرت به عرضه این کالاها می‌کنند که مقابله یا اصلاح این واحدها در دستور کار قرار دارد.

رئیس اتحادیه صنف لوازم آرایشی و بهداشتی استان در پایان متذکر شد: امسال از سوی اتحادیه مبارزه با قاچاق و ممانعت از تداخل رسته‌های مربوط به آرایشی و بهداشتی مورد تاکید است که با همکاری مراجع ذی‌صلاح در حال انجام است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا