مسئول موزه تخصصی زیلوی میبد در استان یزد از راه‌یابی پلاک صلح ساخته شده‌ی خود به عنوان اثر منتخب دومین نمایشگاه ملی «پلاک صلح» ایکوم و نمایش آن در موزه جنگ تهران خبر داد.

یزد فردا: «طاهره کشتکار» در مورد پلاک صلح ساخته شده از جنس برگ خرما، اظهار کرد: انگیزه استفاده از مواد اولیه الیاف نخل برای ساخت پلاک سربازان دلایل متعددی داشت، دلایلی که شاید بیشتر به جان‌نثاری‌های سربازان در جنوب کشورمان که مردمانش انس گرفته با این درخت مقدس هستند، مربوط می‌شود.

وی افزود: البته نخل‌هایی که همانند این سربازان در آتش جنگ سوختند و خاکستر شدند نیز خود دلیل دیگری برای استفاده از الیاف نخل برای ساخت این پلاک بود.

وی در این مورد تصریح کرد: این پلاک از برگ‌های سبز خرما و با برش زدن ساخته شد ولی به مرور رنگ سبز و روشن آن به رنگ لباس سربازهای دوران جنگ درآمده است.

این هنرمند میبدی با بیان این که نخل یکی از درختان مقدس در اساطیر ایران و دربردارنده نمادهایی مانند زندگی، استقامت و برکت است، گفت: نخل تشابهات زیادی به انسان دارد و انسان‌وارگی درخت نخل در باورهای مردم جنوب کاملاً مشهود است به طوری که همچون فرزند گرامی داشته می‎شود، برایش عروسی و پس از اولین زایش و ثمردهی نیز جشن برگزار می‌کنند.

کشتکار ادامه داد: نخل به محبت و ترس پاسخ می‌دهد، عاشق می‌‎شود، دیوانه می‌شود و اگر سرش را ببرند، می‌میرد و چه نامی جز «سرباز» به این صفات نزدیک‌تر است؟

وی از ویژگی‌های مشابه نخل با انسان و پیشینه این ویژگی‌ها در اسناد تاریخی و لغت نامه دهخدا نیز یاد کرد و گفت: پلاک صلحی که با الیاف نخل ساخته شد، در نمایشگاه ملی «پلاک صلح» ایکوم(کمیته موزه‌های ایران) با حضور تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان از سراسر کشور، برگزیده و در بین ۲۳ اثر منتخب این نمایشگاه برای نمایش در موزه جنگ تهران انتخاب شد.

وی با اشاره به گرامیداشت روز جهانی صلح و آغاز هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: مولانا برای صلح چه زیبا سروده است که «تو نگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید/ تو یکی نِه ای هزاری، تو چراغِ خود برافروز» و ما باید به سهم خود برای تحقق صلح گامی برداریم.

مسئول موزه تخصصی زیلوی میبد در کشورمان نگاه خود را به صلح با تشریح جمله‌ای از «برتراند راسل» فیلسوف و نویسنده بریتانیایی با این مضمون که «هرگز کار ما تمام نخواهد بود تا آن که جنگ را از میان برداریم. برای تامین این منظور، باید آدمی را ترغیب کنیم که مسائل بین المللی را با روشی نو بنگرد، نه بعنوان زورآزمایی، که در آن پیروزی از آن جناحی است که در کشتار عامه نهایت چیره دستی را دارد! بلکه آن را حکمیتی بداند که بر اساس اصول و موازین قانونی پذیرفته شده‌ای عمل می‌کند. تغییر دادن عادات ذهنی که طی قرن‌ها ملکه آدمی شده است کار آسانی نیست، اما چاره‌ای نداریم جز این‌که به تغییر این عادت ذهنی همت گماریم.»، خاتمه داد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا