مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به پایان فصل برداشت گندم از سه هزار هکتار اراضی کشت این گیاه راهبردی گفت: امسال کشاورزان ۱۴ هزار تن گندم در این شهرستان برداشت کردند.

یزد فرد: مهدی غیب الهی افزود: این میزان تولید با احتساب چهار هزار و ۷۰۰کیلوگرم تا پنج تن در هر هکتار برداشت شده است و  با توجه به اینکه کشاورزان در سال زراعی ۹۹-۹۸ از بذر اصلاح شده سیستان که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارد، استفاده کردند تولید گندم در برخی مزارع به پنج تن در هر هکتار نیز رسید.

غیب الهی بیان کرد: درحالی که پیش از این متوسط تولید گندم چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در واحد سطح بوده است.

 این مسوول ادامه داد: با توجه به آموزش های ترویجی، رعایت موارد علمی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، آب و کود دهی به موقع، مبارزه با علف های هرز و استفاده از دانش فنی روز و شرایط مطلوب آب و هوایی سال زراعی جاری از دیگر عوامل افزایش تولید گندم است.

وی بابیان اینکه کار برداشت گندم از اوایل خردادماه در این شهرستان آغاز و تا اوایل شهریور ماه ادامه داشت ، تاکید کرد: کشاورزان محصول گندم را با ۲۰ دستگاه کمباین و دروگر برداشت کردند.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه ادامه داد: ۱۲ گروه نظارت به صورت مستمر بر نحوه برداشت و میزان ریزش گندم از کمباین ها نظارت داشتند.

وی با اشاره به اینکه دولت امسال خرید تضمینی گندم را از قرار کیلویی ۲۵ هزار ریال تعیین کرد ، یادآور شدد: تاکنون هزار و ۹۰۰ تن گندم  توسط سه مرکز خرید تعاونی روستایی این شهرستان خریداری شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲ برابر افزایش دارد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافته است و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا