جمالی زاده گفت: بازدید تیم بازرسی ویژه کووید 19 بطور سرزده از مکان های مختلف و برخورد قانونی با دستگاه و صنف متخلف در دستور کار قرار گرفته و دانشگاه علوم پزشکی بر مطب‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها نظارت جدی دارد.

به گزارش رفسنجان فردا، احمد جمالی زاده در جمع خبرنگاران آخرین آمار و موارد مثبت کرونا تا صبح امروز در حوزه علوم پزشکی رفسنجان را 912 مورد اعلام کرد که 828 مورد مربوط به رفسنجان و 84 مورد مربوط به شهرستان انار است.
وی در ادامه افزود:  49 درصد مبتلایان خانم و 51 درصد آقا هستند و همچنین 43 نفر از کادر بهداشت و درمان و سایر پرسنل در این مدت به کرونا مبتلا شدند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان میانگین سنی مبتلایان به کرونا را 42 سال اعلام کرد و گفت: از میان تست‌های مثبت 683 نفر ایرانی و 229 نفر اتباع افغانی بودند.
وی بیان کرد: تا صبح امروز موارد بستری 26 مورد بود که 5 نفر با حال وخیم در آی سی یو هستند و تا کنون 22 نفر با میانگین سنی 71 سال بر اثر کرونا فوت کرده‌اند.
جمالی زاده تجمعات و دورهمی های خانوادگی را از عوامل مهم انتشار ویروس کرونا دانست و گفت: عمده موارد مثبت کرونا بعلت شرکت در مراسم‌ها و یا انتقال در محل کار صورت گرفته، که نشان می‌دهد ارتباط و مهمانی‌های خانوادگی از عوامل مهمی است که باید جدی گرفته شود تا زنجیره انتقال این ویروس کاهش یابد.
وی استفاده از ماسک را بسیار جدی و الزامی دانست و گفت: نگرانی ما بیشتر مربوط به بچه هاست که ناقل بیماری و بدون علائم هستند و با رفت و آمد در دروهمی های خانوادگی باعث ابتلای سالمندان و افراد پرخطر می شوند.
جمالی‌زاده یادآور شد: نمونه‌گیری از افراد علامت‌دار و پرخطر ، زنان باردار و سالمندان که در معرض بیماری کرونا هستند، هر روز صبح در مراکز کریم‌آباد محقق شهر رفسنجان، بهرمان و کشکوئیه بصورت سرپایی و موارد بستری نیز در بیمارستان علی بن ابیطالب (ع) انجام می‌شود.
وی با اشاره به لزوم "آموزش و اطلاع رسانی" در کنترل ویروس کرونا، خاطر نشان کرد: براساس مصوبات ملی، استانی و شهرستانی ستاد کرونا، تشدید نظارت بر مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی و تشکیل تیم بازرسی ویژه کووید 19 با حضور نمایندگانی از بهداشت، دادگستری، بسیج، سپاه و نیروی انتظامی، بطور سرزده از مکان های مختلف و برخورد قانونی با دستگاه و صنف متخلف در دستور کار قرار گرفته و دانشگاه علوم پزشکی بر مطب‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها نظارت جدی دارد.

دکتر جمالی زاده برگزاری مراسم ترحیم و پذیرایی در مساجد و آرامستان را غیرمجاز و ممنوع اعلام کرد و گفت: قهوه خانه های سطح شهر از مکان های پر خطر هستند و فعالیت آنها غیرمجاز است و براساس بازدیدهایی که توسط تیم بازرسی ویژه انجام می شود نسبت به تعطیلی و برخورد با آنها اقدام می گردد.
وی با تاکید به راه اندازی و فعال شدن مجدد کارگاه های تولید ماسک در شهرستان، افزود: با توجه به نیاز مردم به ماسک، کارگاه هایی توسط بسیج و گروه های مردمی راه اندازی می شود و همچنین کمیته مقابله با کرونا در روستاها با حضور بهورز، بهیار و فرمانده پایگاه بسیج و روحانی روستا جهت اطلاع رسانی به مردم و کنترل بیماری تشکیل می گردد.
وی استفاده از ماسک توسط کارکنان ادارات و دستگاه‌های دولتی را الزامی دانست و افزود: کلیه اصناف و فروشندگان باید از ماسک استفاده کنند و از ارائه خدمات به افراد منوط به استفاده از ماسک است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص فعالیت تالارهای پذیرایی اظهار کرد: سیاست دولت بر تعطیلی محل کسب و کار نیست و با توجه به شرایط اقتصادی تالارها بازگشایی شدند و هم اکنون فعالیت آنها با ۵۰ درصد ظرفیت و حداکثر ۵۰۰ نفر با رعایت پروتکل بهداشتی و نظارت ماموران بهداشت صورت میگیرد و تا زمانی که درمان قطعی برای این بیماری ارائه نشود مردم باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و شرایط خود را با بیماری کرونا وفق دهند.
وی تصریح کرد: بیش از چهار هزار بازدید از کلیه کارگاه های کوچک و بزرگ در شهرستان در مدت شیوع کرونا انجام شده است و از ابتدای اسفند سال گذشته تا کنون ۱۳ هزار و ۶۰۰ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع و طبخ مواد غذایی و چهار هزار و ۶۵۰ مورد بازدید از اماکن عمومی مانند مساجد، پمپ بنزین‌ها و… انجام شده است و 211 مورد از صنوف مختلف به دلیل تخلفات تعطیل و ۱۳۸ مورد از امکان عمومی پلمب شد.
وی شرایط شهرستان  رفسنجان را نسبت به برخی نقاط استان بهتر دانست و گفت: ۵۰ تا ۶۰  درصد مردم رفسنجان پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بهترین راه پیشگیری از بیماری کروناست.

  • نویسنده : رفسنجان فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا