نهاد کتابخانه‌های عمومی در گزارشی به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، از امانت 23 میلیون نسخه کتاب کودک در سال 98 خبر داد. براساس این گزارش، کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» مهدی آذریزدی، جزو پرمخاطب‌ترین کتاب‌های کودک است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، براساس گزارش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که به مناسبت ۱۸ تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و سالروز درگذشت مهدی آذریزدی، نویسنده و بازنویس خوب کشورمان منتشر شده است، بیش از ۸۲ درصد میزان امانت کتاب در کتابخانه‌های کل کشور، ویژه کتب کودک و نوجوان است؛ به طوری که امانت کتاب‌ها در بخش‌های کودک و نوجوان کتابخانه‌ها در دوره زمانی یکساله ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۳ میلیون نسخه کتاب بوده است.

 

این گزارش می‌افزاید: تقریبا همه ۲۵۴۸ باب کتابخانه نهادی فعال، دارای بخش کودک هستند و از این میزان، بیش از ۷۸ درصد کتابخانه‌ها(تعداد ۱۹۹۱ باب کتابخانه) دارای بخش‌های کودک مستقل هستند و در ۲۲ درصد باقیمانده کتابخانه‌ها (۵۵۴ باب) بخش‌های کودک به صورت کنار مجموعه فعال است. 

۸ باب از کتابخانه‌های نهاد نیز صرفاً ویژه کودکان بوده و تمام خدمات و فعالیت‌های آنها برای کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی و ارائه می‌شود. این کتابخانه‌ها در استان‌های خراسان رضوی، فارس، گلستان، گیلان، لرستان و همدان واقع شده‌اند.

 

خدمات بخش کودک

در بخش کودک کتابخانه‌ها امکان بازی، سرگرمی، مطالعه در محل و امانت کتاب فراهم شده است. همچنین فعالیت‌های فرهنگی از جمله برگزاری کلاس های آموزشی ویژه کودکان و والدین، جلسات جمع خوانی، شعرخوانی، نویسندگی، قصه‌گویی، نقاشی، کاردستی و ... در کتابخانه‌های عمومی برنامه‌ریزی‌شده و به شکل مستمر در حال اجرا است.

 

بیش از ۶۰ درصد اعضای کتابخانه‌های زیر پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی، کودک و نوجوان‌اند

در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. خردسالان و کودکان در سه رده سنی الف، ب و ج (پیش‌دبستانی تا پنجم ابتدایی) مخاطبان و کاربران بخش کودک و رده‌های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال کاربران بخش نوجوان کتابخانه‌ها هستند.

 

سهم کتاب کودک از امانت کتابخانه‌ها ۸۲ درصد است

بیش از ۸۲ درصد میزان امانت کتاب در کتابخانه‌های کل کشور ویژه کتب کودک و نوجوان است؛ به طوری که امانت کتاب‌ها در بخش‌های کودک و نوجوان کتابخانه‌ها در دوره زمانی یکساله ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۳ میلیون نسخه کتاب بوده است.

براساس این گزارش، از جمله کتاب‌های پرمخاطب در حوزه کودک و نوجوان که بیشترین میزان امانت را در کتابخانه‌های عمومی به خود اختصاص داده‌اند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

* «تعطیلات زورکی» ، نویسنده و تصویرگر جف کینی، انتشارات پیدایش و امیرکبیر

* «قصه‌های من و بابام» قصه‌ و نقاشی از اریش ازر، انتشارات فاطمی

* «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» ، نویسنده مهدی آذریزدی، انتشارات امیرکبیر، کتاب‌های شکوفه

* «۱۰ قصه از امام رضا علیه‌السلام برای بچه‌ها» ، به روایت مژگان شیخی، انتشارات قدیانی، کتابهای بنفشه

* «با چوپی بیاموزیم قصه‌های چوپی» ، نویسنده و تصویرگر تیری کورتن، انتشارات مهاجر

* «ماجراهای پی‌پر فسقلی» ، بر اساس کتابی از [انتشارات] لرنز، انتشارات ذکر، کتاب های قاصدک

*‌ «گربه چکمه‌پوش و هفت داستان دیگر» ، نویسنده ژاکوب، ویلهلم گریم، شارل پرو، انتشارات محراب قلم

* «علی کوچیکه» ، شعر: فریبرز لرستانی، انتشارات خانه ادبیات

* «ماجراهای الاغک، عروسک من» ، سراینده شکوه قاسم‌نیا، انتشارات غنچه

* «قصه‌های فی‌فی و باغ گل کوچولوها» ، نویسنده کیت چمپن، انتشارات ذکر، کتاب‌های قاصدک

* «ق‌ص‌ه‌ه‌ای‌ ش‌اه‌ن‌ام‌ه» به روایت آتوسا صالحی، انتشارات ‌‫ افق‌

* «آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان» ، شرح و ترجمه فرزانه زنبقی، انتشارات لک‌لک

* ‌ «بگو ما هم بخندیم» ، نویسنده شهرام شفیعی، انتشارات پیدایش

* «دستورات رودریک» ، نویسنده جف کینی، انتشارات پیدایش

* «موی دماغ» ، نویسنده جف کینی، انتشارات پیدایش

آمار گویای آن است که در میان سه کتاب نخست، اثر مهدی آذریزدی همچنان می‌درخشد و در واقع هنوز هم مخاطب خود را دارد.

مرحوم مهدی آذریزدی، نویسنده کشورمان، ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران دار فانی را وداع گفت و در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد، اما همچنان کتاب‌های او پرمخاطب هستند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا