جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان تفت به ریاست امام‌جمعه و با حضور نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار تفت و سایر اعضای این شورا و با دستور کار تبیین و ارائه برنامه‌های فرهنگی در دوران کرونا و انتخاب نماینده ائمه جماعات، شخصیت‌های فرهنگی و هنری و نماینده ارباب جراید برای عضویت در این شورا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت، "سید جلیل میر محمدی" نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان تفت با اشاره به دستور کار این جلسه که ارائه برنامه‌های مدیران دستگاه‌های عضو این شورا پیرامون برنامه‌های حوزه فرهنگ در دوران کرونا و پسا کرونا بود خاطرنشان کرد: با مطالعات و تحقیقاتی که بعد از ترخیص مبتلایان به این ویروس صورت گرفته مشاهده‌شده نیمی از افراد مبتلابه این ویروس بعد دچار آسیب‌های روحی و روانی شده‌اند.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی خواستار تشکیل ستاد مقابله با عوارض روحی و روانی ناشی از کرونا در حاشیه ستاد پیشگیری و مقابله از شیوع ویروس کرونا در شهرستان تفت شد و اظهار داشت: با تشکیل این ستاد باید بسته‌های آموزشی برای جلوگیری از بروز مسائل روحی و روانی در بین مبتلایان یا مردم عادی تهیه و همچنین تدوین و تبیین شیوه زندگی حین کرونا توسط اعضای این ستاد آماده و این مطالب آموزشی به‌صورت رایگان و با شیوه‌های متفاوت در اختیار مردم قرار گیرد.

دکتر میر محمدی با اشاره به انتشار مطالب خلاف واقع در رسانه‌های شهرستان پیرامون موضوعات مربوط به ویروس کرونا خاطرنشان کرد: بعضاً مشاهده‌شده در بعضی از رسانه‌های شهرستان مطالبی خلاف واقع با همراهی بعضی از مسئولان در مورد موضوع کرونا انتشار پیداکرده و بعدازآن نیز از آن مطالب نادرست تحلیل‌های مختلفی را ارائه داده که خود این مسائل برای مردم مشکلات روحی و روانی به وجود خواهد آورد و نیاز است دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص تدابیری را اتخاذ نمایند.

"مجید جوادیان زاده" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان نیز در این نشست به وظایف اعضای این شورا اشاره وبیان داشت: محور جلسات شورای فرهنگ عمومی باید بر دو محور گفتگوی فرهنگی و تبیین سیاست‌های کلان در حوزه فرهنگ پایه‌گذاری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به آسیب‌های کرونا در حوزه فرهنگ اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌هایی که از شیوع ویروس کرونا به‌شدت آسیب‌دیده است حوزه فرهنگ و هنر بوده است و اقتصاد فرهنگی که یک اقتصاد خرد است براثر شیوع ویروس کرونا دچار آسیب شده است.

جوادیان زاده خواستار توجه ویژه مجلس شورای اسلامی به تخصیص بودجه مناسب در حوزه فرهنگ شد و تصریح نمود: منابع مالی در حوزه فرهنگ بسیار محدود و بودجه تخصیصی در این حوزه بسیار ناچیز است که امیدواریم با پیگیری نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی این موضوع موردبازنگری قرار گیرد.

این مقام مسئول از راه‌اندازی سامانه خود اظهاری برای ثبت‌نام افراد فرهنگی در زمینه اعلام خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا در حوزه فرهنگ و هنر در تارنمای این اداره کل خبر داد.

"حجت‌الاسلام سید محمد سرمه چشم" امام‌جمعه تفت و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان تفت نیز در این جلسه خواستار ترویج فرهنگ اشتغال خانگی در دوران کرونایی شد و اظهار داشت: باید در این دوران کرونایی و درزمانی که خانواده‌ها بخش زیادی از وقت خود را در منزل سپری می‌کنند به اشتغال خانگی روی آورده و با تولیدات خانگی خود در بهبود شرایط اقتصادی خانواده و هم‌چنین تحقق شعار سال گام‌هایی کوچک اما بسیار مهم را بردارند.

امام‌جمعه تفت در این جلسه به اهمیت مقوله معنویت در دوران کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: فرهنگ اسلامی یک فرهنگ غنی و پرباری است و با توکل و توسل به خداوند متعال می‌توان از تمام سختی‌ها گذشت و در دین مبین اسلام تمامی این موارد دیده‌شده است.

در این جلسه با پیشنهاد امام‌جمعه تفت و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان تفت "حجت‌الاسلام میر جعفری" به‌عنوان نماینده ائمه جماعات شهرستان به مدت دو سال به عضویت شورای فرهنگ عمومی شهرستان تفت درآمد.

در ادامه این جلسه نیز با انتخاب اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان آقایان "محمد رسول شجاعی" و "سید حسین آسایش" و خانم "عفت شستی" به‌عنوان شخصیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان و "محمدرضا فلاح" صاحب‌امتیاز نشریه برخط گلنار یزد به مدت دو سال به عضویت این شورا درآمدند.

لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه "قاسم دستجردی" روان‌پزشک و متخصص اعصاب و روان و رئیس مرکز جامع روان‌پزشکی استان به بررسی آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی دوران کرونا پرداخت و پیشنهاد‌هایی برای رفع آن ارائه داد و در ادامه اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان به گزارشی از برنامه‌های پیشنهادی در حوزه فرهنگی دستگاه‌های تحت مدیریت خود در دوران کرونا پرداختند.

  • نویسنده : حسین زارع
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا