در نشستی با حضور نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، فرماندار شهرستان تفت، اعضای شورای اسلامی شهرستان تفت مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تفت بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان تفت، "سید جلیل میر محمدی" نماینده مردم تفت و میبد در نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان با اشاره به ارزش بالای بناهای تاریخی کشور اظهار داشت: بناهای تاریخی هویت ملی است و در مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم نگاه جدی به مقوله میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وجود دارد و باید اداره کل میراث فرهنگی از ظرفیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در راستای حفظ بناهای باارزش تاریخی و رونق مقوله گردشگری و حمایت از صنایع‌دستی استفاده بهینه نماید.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی خواستار نگاه ویژه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به شهرستان تفت شد و اظهار داشت: امید است با نگاه ویژه‌ای شهرستان تفت در حوزه گردشگری دیده و از حضور جمعیت شناور در ایام هفته و در طول سال در راستای برنامه‌ریزی برای رونق گردشگری در این شهرستان به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

دکتر میر محمدی با استقبال از تغییر کاربری‌ها در بناهای تاریخی بیان داشت: با تغییر کاربری بناهای تاریخی و استفاده مؤثر از آن، بافت آن بنا زنده و نگه‌داری و مراقبت از آن آسان‌تر خواهد بود.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی از پیگیری خود برای افزایش اعتبارات حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خبر داد.

سید جلیل میر محمدی با اشاره به طرح موضوع یکی از اعضای شورای اسلامی شهرستان پیرامون راه‌اندازی معدن مس دره زرشک و علی‌آباد تصریح نمود: من سوگند یادکرده‌ام که در طول دوران نمایندگی خود وکیل مردم باشم و پیرامون این موضوع نیز در مدت کوتاه دوران نمایندگی خود حدود پنجاه ساعت کار کارشناسی انجام داده و جلسات متعددی در این رابطه برگزار نموده و تصمیم داریم در شرایطی غیراحساسی و با یک کار کارشناسی شده و دانشگاهی پیرامون این موضوع تصمیم نهایی را اتخاذ نماییم.

"سید مصطفی فاطمی" مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز در این نشست اظهار داشت: امیدواریم باروحیه و عملکرد دکتر میر محمدی در طول دوران نمایندگی شاهد رشد و جهش در فعالیت‌های استان به‌ویژه در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به نقش گردشگری در رونق اقتصاد اشاره و عنوان نمود: درآمدها در حوزه گردشگری می‌تواند محرک اقتصادی استان در سایر صنعت‌ها نیز باشد و بارونق مقوله گردشگری تحرکات مثبتی در حفظ بناها و آثار تاریخی و رونق مشاغل مربوط به صنایع‌دستی را شاهد خواهیم بود.

فاطمی با اشاره به مشکلات اخیر در حوزه گردشگری بیان داشت: از آبان سال گذشته تاکنون کشور با رویدادها و مشکلات متعددی روبرو شده و حوزه گردشگری از این مشکلات به‌ویژه شیوع ویروس کرونا لطمات جبران‌ناپذیری دیده و با بدترین شرایط گردشگری استان در چند دهه اخیر روبرو هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به تحولات حوزه گردشگری در شهرستان تفت در چند سال اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تحرکات مناسبی در حوزه گردشگری در شهرستان تفت رخ داد و شاهد بازگشایی بوم گردی‌ها و برگزاری جشنواره‌های مختلف و متنوع در نقاط مختلف شهرستان بودیم.

وی تصریح نمود: شهرستان تفت ازلحاظ میراث فرهنگی یکی از شهرستان‌های غنی استان است اما اطلاعات باستان‌شناسی کمی از این شهرستان در دسترس است و در این زمینه نیز باید اقداماتی صورت گیرد.

فاطمی تصریح نمود: باوجود حدود دو هزار اثر و بنای تاریخی در استان یزد و با کمبود اعتبار و نیروی انسانی کم مشکلات زیادی در راستای حفظ و نگه‌داری از این بناهای ارزشمند در استان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ادامه داد: جهت برنامه‌ریزی برای مرمت آثار تاریخی موجود در استان شاخص‌های دوازده‌گانه‌ای تعریف‌ و جاذبه‌ها و آثار تاریخی سطح‌بندی و بر این اساس مرمت آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

 وی با اشاره به ثبت ملی قلعه توران پشت در چند روز گذشته از شروع مرمت برج قلعه رشکوئیه بخش گاریزات که در ماه گذشته براثر بارندگی تخریب‌شده بود از چند روز آینده خبر داد.

فاطمی از اختصاص اعتبار مناسب برای تسریع درروند اجرایی پروژه چهارباغ به‌عنوان یکی از پروژه‌های برتر کشوری در حوزه گردشگری، سامان‌دهی تفرجگاه دره گاهان و راه‌اندازی بوم گردی‌ها و مجتمع‌های گردشگری از دیگر اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در شهرستان تفت نام برد.

"علیرضا نوکار" فرماندار شهرستان تفت در این نشست با اشاره به تخریب بناهای تاریخی ارزشمند در بارندگی‌های چند ماه اخیر این شهرستان اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته لیست خسارت وارده به بناهای آسیب‌دیده از بارندگی‌ها در چند روز آینده احصا و به‌منظور تخصیص اعتبار برای مرمت آن‌ها به اداره کل مدیریت بحران استان ارسال خواهد شد.

فرماندار شهرستان تفت خواستار همکاری دستگاه‌های استانی برای خدمات‌دهی مناسب به گردشگران در ایام پایانی هفته در این شهرستان شد و بیان داشت: در ایام تعطیل هفته گذشته شاهد تردد حدود هشتاد هزار خودرو در نقاط شهری و روستایی شهرستان بودیم و با توجه به اختصاص بودجه شهرستان بر اساس جمعیت ثابت، خدمات‌دهی مناسب به جمعیت شناور با توجه به امکانات محدود شهرستان امکان‌پذیر نیست.

نوکار در ادامه افزود: برای بهبود کیفیت خدمات‌دهی به مردم در ایام تعطیل سال نیاز است دستگاه‌های استانی با ارسال تجهیزات و دستگاه‌های موردنیاز مدیران شهرستان تفت را یاری نمایند.

فرماندار تفت از معرفی ده پروژه اولویت‌دار شهرستان به استان برای تخصیص اعتبار مناسب خبر داد و بیان نمود: دو پروژه گردشگری چهارباغ و سامان‌دهی تفرجگاه دره گاهان دو پروژه از پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان است که با تخصیص اعتبار مناسب باعث رونق و توسعه گردشگری در این شهرستان خواهد شد.

نوکار به برگزاری جشنواره‌های مختلف در نقاط شهری و روستایی شهرستان در راستای معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان اشاره و بیان داشت: در سال گذشته جشنواره‌های محلی روستایی و جشنواره انار نیز با شکل و شمایلی جدید به‌منظور رونق گردشگری در این شهرستان برگزار شد و در سال جاری نیز با رفع مشکلات مربوط به شیوع ویروس کرونا برگزاری این جشنواره‌ها ادامه خواهد یافت.

"محمدحسین بهارستان" رئیس شورای اسلامی شهرستان تفت نیز در این نشست با اشاره به محوریت گردشگری در سند توسعه شهرستان خواستار برنامه‌ریزی لازم برای تحقق این موضوع شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان تفت خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد و پراکندگی روستاها در شهرستان و وجود بناهای تاریخی متعدد اعتبارات موجود جوابگوی مرمت این آثار نیست و ضروری است در این رابطه بازنگری لازم صورت گیرد.

استفاده از نهادهای مردمی در راستای رونق گردشگری، درخواست مرمت آثار آسیب‌دیده از بارندگی اخیر در شهرستان، استفاده از پتانسیل جمعیت شناور در شهرستان برای رونق گردشگری، تهیه طرح جامع گردشگری شهرستان از دیگر موارد مطرح‌شده توسط رئیس شورای اسلامی شهرستان تفت در این نشست بود.

دیگر اعضای شورای اسلامی شهرستان تفت نیز در این نشست مواردی چون استفاده از بخش خصوصی برای مرمت آثار تاریخی و اعطای معافیت‌های مالیاتی در این راستا، تهیه طرح برای اماکن تاریخی، همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای اصلاح طرح تفصیلی شهر نیر، جلوگیری از شروع به کار معدن مس دره زرشک و علی‌آباد و اصلاح قانون دهیاری‌ها برای امکان مرمت بناهای تاریخی مطرح و پیگیری مسئولان برای تحقق آن خواستار شدند.

  • نویسنده : حسین زارع
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا