سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: قطع حمایت در بخش اختصاص ارز دولتی به سموم کشاورزی، موجب شده که قیمت سموم کشاورزی جهش ناگهانی داشته باشد و کشاورزان با مشکلاتی مواجه شوند.

به گزارش رفسنجان فردا؛ روزهای منتهی به فصل برداشت پسته برای مردم این شهرستان اعم از کشاورز و غیرکشاورز روزهایی پر از هیجان است، چراکه اقتصاد این شهرستان به پسته وابسته است و هر سال که پسته باشد اکثرا به نان و نوایی می‌رسند و هر سال هم محصول نباشد همه مردم شهرستان از آن متأثر هستند.

امسال اما سال پسته است و اگر خدا بخواهد محصول خوبی روی درختان رخ‌نمایی می‌کند، قرار است بخشی از بدهی کشاورزان که این سال‌ها به بانک‌ها و مغازه‌داران و...روی هم انباشته شده، پرداخت شود و کارگران زیادی در مدت یک ماه و بلکه بیشتر درآمد داشته باشند.

پسته زنجیره اقتصادی بزرگی ایجاد می‌کند که از کاشت تا برداشت و فروش در داخل و صادرات از تولید لوازم برداشت پسته تا بسته‌بندی، تولید کیسه‌های حمل پسته و حتی نخی که درب کیسه‌ها را با آن می‌دوزند و آن سوزن بلند و ضخیمی که برای دوخت کیسه‌ها به‌کار گرفته می‌شود، همه و همه زنجیره اقتصادی‌ است که مدت‌ها مردم را مشغول خود می‌کند تا کسب درآمد کنند.

این شهرستان چند سال پی در پی محصول آن‌چنانی نداشته است؛ نمونه‌اش سال گذشته که هیچ محصولی نبود و هیچ کارگری به نوایی نرسید و حتی کشاورزان به همه عالم و آدم بدهکار شدند، پوک‌بودن محصول دو سال قبل هم به کشاورزان خسارت زد که امیدواریم این دانه‌های خندان که روی درختان می‌بینیم بدون هیچ گزندی به ثمر برسند و دل همه را شاد کنند.

خطر گرمازدگی در کمین محصول/ کمیت بالای محصول در سال زراعی جاری

عباس حاج‌عبداللهی سرپرست جهاد کشاورزی رفسنجان اظهار داشت: باغات پسته رفسنجان علی‌رغم اینکه در سال 97 فاقد محصول و در سال 98 نیز بسیار کم محصول بودند،  در سال جاری دارای محصول مناسبی هستند. هر چند که میزان محصول موجود از پیش‌بینی های انجام شده کمتر است.

سرپرست جهاد کشاورزی رفسنجان ادامه داد: در سال جاری درصد بالایی از محصول پسته شهرستان رفسنجان در اثر نوسانات جوی و بارندگی‌ها و تگرک از بین رفت، احتمال گرمازدگی محصول در سال جاری بسیار زیاد است و در روزهای آینده نیز حتی ممکن است در اثر نزدیک شدن درجه حرارت به 40 درجه بعضی باغات دچار گرمازدگی شوند. آفت پسیل به مانند سال‌های پیش در اکثر باغات شروع به فعالیت کرده است و در بعضی نقاط  شهرستان نیز آفت سن رویت شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال  محصول سال جاری  به نسبت سال‌های قبل از کمیت مناسبی برخوردار است. با توجه به بازدیدهای انجام شده و گزارشات واصله پیش‌بینی می‌شود در سال 1400 نیز باغات پسته رفسنجان میزان محصول قابل توجهی داشته باشند.

حاج‌عبداللهی اضافه کرد: رشد رویشی درختان با توجه به میزان محصول مناسب و قابل قبول است. با توجه به بارندگی‌های انجام شده در فصل بهار شادابی درختان موجب شده رشد رویشی و سطح برگ به میزان قابل قبول و بیش از سال‌های گذشته باشد.

وی در خصوص نیازهای فعلی باغات پسته توضیح داد: در ماه‌های خرداد و تیر به کودهای ازته و پتاسه احتیاج دارند. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده میزان کود یارانه‌ای ازته حمل شده به شهرستان به میزان مناسبی بوده و در حال توزیع است، اما تعدادی از کشاورزان با توجه به بافت خاک نیازمند استفاده از کودهای پتاسه قابل حل سریع هستند که متاسفانه با توجه به مشکلات پیش آمده در تامین ارز این نوع کودها که غیر یارانه‌ای‌اند، کمیاب و گران هستند.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در پاسخ به سوالی در خصوص بازار سموم اظهار کرد: قطع  حمایت در بخش اختصاص ارز دولتی به سموم موجب شده که به ناگهان قیمت سموم کشاورزی جهش ناگهانی را داشته باشند. در این راستا متاسفانه  بعضی کارخانه‌ها که اقدام به واردات سم با مواد اولیه ارزان کرده‌اند، روی به عرضه قطره چکانی سموم به بازار کرده و در بسیاری از موارد نیز حاضر به عرضه کالای خود به فروشندگان سموم نیستند.

وی خاطرنشان کرد: موضوعات ذکرشده در خصوص سموم موجب پدیدآمدن عرضه زیرزمینی و غیر رسمی سموم با قیمت‌های نجومی شده است که در همین زمینه جهاد کشاورزی  برای گذر از شرایط فوق اقدام به ترویج روش‌های بومی و ارزان قیمت مبارزه با آفات، به‌خصوص پسیل کرده تا بتوان از شرایط  فعلی عبور کرد؛ همچنین برخورد با فروشندگان خاطی که اقدام به احتکار سموم می‌کنند نیز در دستور کار ادارا ت ذی‌ربط قرار دارد.

اما گرمازدگی، آفات و جیب خالی کشاورزانی که هیچ‌گونه سرمایه‌ای برای اداره باغ خود تا زمان برداشت ندارند، از جمله چالش‌های در پیش روی کشاورزان است و هزینه‌های سمپاشی، مبارزه با علف‌های هرز، کوددهی، آبیاری و هزینه‌های برداشت از جمله مواردی هستند که کشاورزان، آن هم بعد از پشت سر گذاشتن دو سال بحرانی در تامین آن دچار مشکل هستند./فارس

  • نویسنده : رفسنجان فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا