رئیس اداره منابع آب بافق و بهاباد با اشاره به این که چالش اصلی در شهرستان بافق و بهاباد، همچنان اضافه برداشت از چاه ها است، گفت: انضباط آبی؛ تنها راهکار حفظ منابع آبی بافق و بهاباد است.

«سیدعلی اوهب» در گفت وگوی اختصاصی با روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به فعالیت حدود 215 حلقه چاه فعال در شهرستان بافق، گفت: تقریبا 60% چاهها مربوط به بخش کشاورزی و 40% باقیمانده مر بوط به دیگر مصارف است.

وی سهم برداشت چاه های کشاورزی از آب های زیرزمینی حدود 85 % و سایر چاه ها را 15% عنوان کرد و افزود: دغدغه اصلی در این شهرستان، اضافه برداشتی است که از چاه های دارای پروانه کشاورزی صورت می گیرد.

رئیس اداره منابع آب بافق و بهاباد خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در محدوده بافق اضافه برداشت از چاه ها بوِیژه چاه های کشاورزی است بطوریکه تاکنون باعث کسری تجمعی مخزن به میزان حدود 255 میلیون مترمکعب گردیده است و همچنان با توجه به افت سالانه حدود 10 سانتیمتر، به کسری تجمعی مخزن اضافه می شود.

وی انضباط آبی را مهمترین راهکار حفظ منابع آب عنوان کرد و ادامه داد: برای مقابله با اضافه برداشت از چاه ها، اقداماتی همچون خاموشی زمستانه و تقلیل منصوبات صورت گرفته و حتی برای تعدادی از چاه ها خسارت وارده به آبخوان به دلیل اضافه برداشتشان محاسبه و جهت اخذ خسارت در مراجعه قضایی در حال پیگیری است، اما با توجه به اینکه اضافه برداشت ها به طور متوسط برای چاه های کشاورزی حدود 4 لیتر در ثانیه است، به نظر می رسد راهکار اصلی نصب کنتور هوشمند و تحویل حجمی آب به کشاورزان است.

وی با بیان این که خوشبختانه در سال 98، نصب کنتور هوشمند در بافق سرعت خوبی پیدا کرد، گفت: تا کنون 75 درصد چاه های کشاورزی بافق مجهز به کنتور هوشمند شدند که امیدواریم در سال جاری تمامی چاهها به کنتور مجهز گردند.

اوهب در ادامه تعداد چاه های فعال شهرستان بهاباد را 90 حلقه عنوان کرد و افزود: از این تعداد چاه، 58% آن در بخش کشاورزی و 32% نیز در سایر بخش ها فعال است که سهم برداشت بخش کشاورزی از آب های زیرزمینی  75% و سایر چاه ها 25% می باشد.

وی اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی را چالش جدی شهرستان بهاباد دانست و بیان کرد: کسری مخزن در این محدوده حدود 265 میلیون مترمکعب است و سالانه افتی حدود 50 سانتیمتر را متحمل می شود و در صورتیکه همین روند ادامه پیدا کند علاوه بر افزایش شوری احتمال فروچاله و نشست در اثر تخلیه بافت ها وجود دارد.

وی ادامه داد: راهکار نهایی حل این مشکل تحویل حجمی به مالکین است که مقدمه انجام آن، تکمیل نصب کنتورهای هوشمند روی تمام چاه ها می باشد که در حال حاضر حدود 85% چاه های کشاورزی به کنتور مجهز شده اند و برنامه ریزی جهت نصب کنتور برای همه چاه ها صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: برای این محدوده نیز اقدامات حفاظتی و تهیه گزارش اخذ خسارت نیز در دستور کار قرار گرفته و تعدادی نیز در مراجع قضایی در حال پیگیری می باشد.

وی به انجام اقدامات در زمینه فرهنگ سازی نصب کنتورهای هوشمند اشاره کرد و گفت: از سال 95 تا کنون جلساتی به صورت دوره ای با کشاورزان در شهرستان بافق و بهاباد برگزار شده که شروع خاموشی چاه های کشاورزی و ادامه آن، حاصل همین جلسات و هماهنگی ها با مدیریت جهاد کشاورزی است.

وی اضافه کرد: اگرچه فرهنگ سازی اجرای خاموشی در کاهش برداشت ها موثر است اما لازم است فرهنگ سازی از خاموشی به اجرای طرح تحویل حجمی تغییر یابد تا با اجرای برنامه خاموشی از سوی کشاورزان، مدیریت مصرف آب مناسب تر صورت گیرد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نحوه شناسایی چاه های غیرمجاز گفت: معمولا کارشناسان گروه گشت و بازرسی براساس تجربه ای که در سال های گذشته از منطقه پیدا کردند موفق به شناسایی چاه های غیرمجاز می شوند.

وی در پایان بیان کرد: از جمله عواملی که احتمال وجود یک چاه غیرمجاز را افزایش می دهد، عدم تطابق نیاز آبی با میزان آب مجاز جهت مصرف در محدوده مورد بررسی است و در صورتی که عدم تطابق مشاهده شود جستجو برای شناسایی چاه غیرمجاز آغاز می شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا