اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به مهمترین رسانه‌های دارای منع قانونی تبلیغات نامزدهای‌انتخابات مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: مطابق ماده ۵۹ قانون انتخابات مجلس، استفاده از بیت المال در مقاصد انتخاباتی مجاز نیست و رسانه‌های دولتی یا متعلق به نهادهای عمومی، از تبلیغ له یا علیه نامزدها منع شده اند.

متن اطلاعیه اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی به این شرح است:،

مطابق ماده ۵۹  قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، استفاده از بیت المال در مقاصد انتخاباتی مجاز نیست و رسانه‌های دولتی یا متعلق به نهادهای عمومی، از تبلیغ له یا علیه نامزدها منع شده اند. بر این اساس فهرست مهمترین مؤسسات مطبوعاتی، روزنامه ها و خبرگزاری های مشمول این ممنوعیت به شرح زیر اعلام می شود:

مؤسسات مطبوعاتی (تمام رسانه‌های مؤسسه):

اطلاعات،‌ ایران، کیهان،‌ همشهری

روزنامه‌ها:

اصفهان زیبا، امین جامعه، تهران تایمز، حمایت،‌ جام جم، شهرآرا، شهروند، فرهیختگان، قدس، هگمتانه

خبرگزاری‌ها:

آنا، ابنا، ایبنا، ایرنا، ایسنا،‌ ایکنا، ایمنا، برنا، پانا، تقریب، تسنیم، حوزه، خانه ملّت، دفاع مقدس، رسا، رضوی، دانشجو، شبستان، علم و فرهنگ، فارس، قدس، مهر، میزان

همچنین تمام رسانه‌های متعلق به قوای سه گانه و شهرداری ها در کل کشور و رسانه های متعلق به جهاد دانشگاهی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و واحدهای دانشگاهی دانشگاه های دولتی و آزاد در کنار هفته نامه‌ها،‌ ماهنامه‌ها و پایگاه‌های خبری مشابه نیز مشمول این قاعده هستند. آخرین وضعیت رسانه‌ها (و از جمله نام صاحب امتیاز آنان) همواره با مراجعه به سامانه جامع رسانه های کشور (e-rasaneh.ir) قابل دسترسی است.

 خوشبختانه جامعه رسانه‌ای کشور و بویژه رسانه‌های یاد شده به قانون پایبندند و این اداره کل نیز به وظایف خود عمل  می کند امّا برای بهره گیری از نظارت عمومی در جهت شفافیت و اجرای قاطعانه و بدون تبعیض قانون و به منظور اطمینان بخشی به جامعه و نامزدهای انتخاباتی، سامانه پیامکی ۵۰۰۰۲۰۲۰۵ در نظر گرفته شده است تا گزارشهای مردمی از تخلفات احتمالی، دریافت و پس از بررسی، به مبادی قانونی و مراجع قضایی اعلام شود.

ماده ۵۹ قانون انتخابات

 ماده ۵۹ قانون انتخابات: انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات،‌ شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها و سازمانهای وابسته به آنها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب جرم شناخته می شود.

تبصره ۱- مؤسسات و نهادهایی که دارایی آنها از اموال عمومی است،‌ همانند بنیاد مستضعفان مشمول این ماده می باشند.

تبصره ۲- نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان‌ها،‌ وزارتخانه ها، ادارات، نهادها و مؤسسات یاد شده در متن این ماده، حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی را ولو به صورت درج آگهی ندارند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا