مدیرکل کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد از افتتاح کتابخانه مرکزی یزد، کتابخانه پروین اعصتامی در شهر حمیدیا، سالن چندمنظوره نگین در کنار کتابخانه فرخی یزدی و راه‌اندازی کتابخانه سیار شهرستان بهاباد در ماه‌های پایانی سال پایتختی کتاب ایران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، دومین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد پیش از ظهر سه‌شنبه اول بهمن، به ریاست محمدعلی طالبی، استاندار یزد و با حضور اکرم فداکار، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری؛ رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد؛ عباسعلی دانافر، مدیرکل آموزش و پرورش استان ؛ فرمانداران شهرستان‌ها و جمعی از اعضای حقوقی و حقیقی انجمن در سالن حمیدیای استانداری یزد برگزار شد.

دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در ابتدای این جلسه گزارشی از روند برگزاری آیین ملی بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که  آبان‌ماه امسال به میزبانی یزد، پایتخت کتاب ایران برگزار شد، ارائه کرد.

وی همچنین از پیگیری‌های صورت گرفته برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی یزد قدردانی کرد و اظهار داشت: با حمایت‌های ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شخص دبیرکل محترم و همچنین همراهی و پیگیری مقامات ارشاد استان به خصوص معاونان عمرانی و سیاسی امنیتی استاندار یزد که در جلسات پیگیری پروژه حضور داشته‌اند، روند تکمیل کتابخانه به خوبی پیش می‌رود.

وی از طراحی فضای بخش‌های مختلف کتابخانه خبر داد و گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته و جلسات متعددی که با پیمانکاران و طراحان دکوراسیون داخلی کتابخانه داشته‌ایم، در تلاش هستیم فضای بخش‌های مختلف کتابخانه علاوه بر جذابیت و زیبایی، با بافت سنتی و بومی شهر یزد نیز بیشترین تطابق و هماهنگی را داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ابراز امیدواری کرد: کتابخانه مرکزی یزد پس از 25 سال از آغاز ساخت آن، در 17 اسفندماه، همزمان با سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی و با حضور مسئولان ارشد کشور و استان به بهره‌برداری برسد.

دوست فاطمی‌ها همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به سایر پروژه‌های آماده افتتاح کتابخانه‌های عمومی استان اشاره و تصریح کرد: در سالی که یزد به عنوان پایتخت کتاب کشور معرفی شده است، پروژه‌های کتابخانه‌ای دیگری نیز آماده بهرداری شده است که در ایام‌الله دهه فجر سال جاری و سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی افتتاح خواهند شد.

وی در این خصوص گفت: کتابخانه عمومی پروین اعتصامی که با سرمایه‌گذاری و همت مجموعه شورای شهر و شهرداری حمیدیا در منطقه نجف‌آباد احداث شده است، از پروژه‌هایی است که همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین از افتتاح سالن چندمنظوره نگین و کتابخانه سیار شهرستان بهاباد خبر داد و گفت: سالن نگین که به همت دو تن از خیران نیک‌اندیش یزدی در کنار کتابخانه فرخی یزدی واقع در گذر فرهنگ و هنر احداث شده است، در اسفندماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

وی افزود: کتابخانه سیار بهاباد نیز که با حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و صرف هزینه‌ای بالغ بر 5 میلیارد و 500 میلیون ریال در حال آماده‌سازی و تجهیز است، به پیشنهاد اعضای شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و موافقت انجمن کتابخانه‌های عمومی بهاباد به نام سردار سرافراز سپاه اسلام، سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» مزین شده و از پروژه‌هایی است که همزمان با سالروز تأسیس نهاد راه‌اندازی خواهد شد.

برقراری ارتباط کتابخانه مرکزی یزد با دیتابیس‌های ملی و بین‌المللی ارائه دهنده خدمات مجازی کتاب و بهره‌گیری از منابع سرشار اطلاعاتی این مراکز، تجهیز و طراحی فضاهای داخلی کتابخانه مرکزی براساس فرهنگ و طبیعت بومی یزد و توجه به عقبه‌های فرهنگی این شهر تاریخی در راه‌اندازی بخش‌های کتابخانه، طراحی و نصب المان‌های مرتبط با کتاب و مطالعه در فضاهای شهری و به خصوص در فضای ورودی کتابخانه مرکزی، تسریع در واگذاری اتوبوس مناسب از جانب شهرداری یزد به دفتر آستان قدس رضوی در یزد برای تجهیز و راه‌اندازی دومین کتابخانه سیار شهر یزد، همکاری و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی استان با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد برای فضاسازی مطلوب شهری در حوزه کتاب و کتابخوانی و راه‌اندازی مرکز مبادله کتاب در بوستان پرستار یزد با همکاری دانشگاه یزد در آینده‌ای نزدیک، از جمله مباحثی بود که در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد مطرح شد.

دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد همچنین با مصوباتی نیز همراه بود.

افتتاح میدان کتاب در یزد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شورای اسلامی شهر یزد، خریداری تجهیزات مورد نیاز کتابخانه مرکزی یزد در حوزه فناوری اطلاعات، توسط اداره‌کل کتابخانه‌ها و از محل اسناد خزانه ظرف مدت یک ماه آینده، اجرای برنامه کتابخانه‌گردی به مناسبت سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی در تاریخ 17 اسفندماه و با حضور مسئولان کشوری و استانی در کتابخانه مرکزی یزد، ارسال و پیگیری فراخوان اهدای کتاب به کتابخانه مرکزی یزد توسط تمامی دستگاه‌های اجرایی استان تا پایان ماه جاری توسط استانداری یزد، ساماندهی مخروبه‌ها و ایجاد پارکینگ پشت کتابخانه مرکزی یزد توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان و با همکاری شهرداری یزد و اختصاص یک دستگاه اتوبوس مناسب برای راه‌اندازی دومین کتابخانه سیار شهر یزد توسط شهرداری و پیگیری دفتر آستان قدس رضوی در استان برای جذب اعتبار تجهیز و راه‌اندازی این کتابخانه، از مصوبات این جلسه بود.

همچنین با تصویب اعضای جلسه، مقرر شد سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری یزد با همکاری شورای ترافیک استان و دانشگاه یزد، عصر روزهای جمعه «بوستان پرستار» را به محلی برای تبادل کتاب تبدیل کند.

در پایان نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد، لوح سپاس علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور به استاندار یزد و جمعی از مسئولان و دستگاه‌های حامی و فعال در برگزاری آیین ملی روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در یزد، اهدا شد.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا