بیش از 65 ساعت از قطعی اینترنت ایران می‌گذرد که این قطعی برای ایران زیان 1 میلیارد دلاری را به همراه داشته است.

بیش از 65 ساعت از قطعی اینترنت ایران می‌گذرد که این قطعی برای ایران زیان 1 میلیارد دلاری را به همراه داشته است.

نت بلاکس که به عنوان یک شرکت خدمات اینترنتی آمریکایی شناخته می‌شود در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد بیش از 65 ساعت از قطعی اینترنت ایران که از روز شنبه 25 آبان 98 شروع شده است می‌گذرد. طبق اعلام این سایت قطع کردن اینترنت برای دولت ایران طی این بازه زمانی بیش از 1 میلیارد دلار هزینه به همراه داشته که با تداوم این قطعی اینترنت میزان زیان‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

آخرین جزئیات قطعی اینترنت ایران

 http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/internet-2-620x537.jpg

به گزارش سایت نت بلاکس در حال حاضر کاربران ایرانی به مدت بیش از 65 ساعت است که به اینترنت بین‌الملل دسترسی ندارند و فقط برخی از سایت‌های ایرانی که از سرورهای داخل ایران استفاده می‌کنند به کاربران خدمات می‌دهند. بر اساس این گزارش فقط 4 درصد از ایرانی‌ها به اینترنت بین‌الملل متصل هستند که این میزان طی روزهای گذشته به دلیل قطع گسترده پروکسی‌ها درحال کاهش است.

زیان نجومی ایران از قطع اینترنت

 http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/internet-1-620x496.jpg

طبق اعلام این شرکت آمریکایی دولت ایران با قطع کردن اینترنت طی این بازه زمانی متحمل زیانی برابر با 1 میلیارد دلار شده است که این زیان با توجه به تداوم قطعی همچنان در حال افزایش است. گفتنی است این شرکت خدمات اینترنتی آمریکایی در خصوص نحوه محاسبه این زیان جزئیاتی را منتشر نکرده است، از این رو سایت گجت نیوز به دلیل عدم آگاهی از معیار سنجش چنین هزینه‌هایی قادر به تایید یا تکذیب آنها نخواهد بود.

 اختلال اینترنت کشور چه زمانی برطرف خواهد شد؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت قطع اینترنت به ضرر مردم و نظام است و ما پیگیر اتصال اینترنت هستیم که در همین رابطه شورای امنیت کشور نیز به‌زودی مجوزی را برای برقراری اینترنت صادر خواهد کرد

همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت در ارتباط با زمان اتصال مجدد اینترنت اظهار کرد چنانچه اطمینان حاصل شود که سوءاستفاده‌ای صورت نمی‌گیرد، اینترنت استان‌های مختلف به تدریج وصل می‌شود.

رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی به رویداد 24 گفته در حال حاضر 50 هزار  کسب و کار آنلاین وجود دارد که این در قیاس با ده سال پیش به معنای 50 برابر شدن این کسب و کارها است.

گزارش تجارت الکترونیکی سال ۹۷ وزارت صنعت و معدن نشان می‌دهد تعداد کسب و کار‌های الکترونیکی که به صورت وبسایت به ارائه کالا و خدمت می‌پردازند، حدودا ۲۷۰ هزار واحد بوده و تاکنون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ۸۱ درصد از فعالیت‌های مجازی را با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی شناسایی و ساماندهی کرده که عددی بالغ بر ۵۵ هزار نماد الکترونیکی را شامل می‌شود.

موسسه نت بلاک تخمین زده میزان خسارت ناشی از هر روز قطعی اینترنت در ایران مبلغ سرسام‌آور ۳۶۹,۵۷۰,۷۶۳ معادل ۳۶۹ میلیون دلار آمریکا باشد. سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ایران با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت بر بازار بورس در روزهای گذشته اظهار کرده است: بازار سرمایه نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد کاهش را تجربه کرد. مشکلات قطع اینترنت منجر به کاهش شاخص شده، چون این حس را ایجاد می‌کند که ریسکی در بازار وجود دارد، اما آنچه مشخص است این است که با قطعی اینترنت، کسب و کار‌های مجازی قربانی اول خواهند بود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا