هنگامی که شما از گیاهان مختلف نگه داری می کنید.ممکن است بنا به دلایلی شاهد زرد شدن یا سوختن برگ های گیاه خود باشید.در این مطلب می توانید تمام دلائلی که منجر به زرد شدن یا سوختن برگ گیاهان می شود را بخوانید.

آبیاری مناسب

یکی از دلایل زرد شدن برگ ها کمبود آب دهی یا آب دهی بیش از حد است.برای تشخیص این موضوع یک بند انگشت خود را در خاک گلدان فرو کنید اگر کاملا خشک بود به این معناست که فواصل آبیاری شکا زیاد است و باید آبیاری را زودتر انجام دهید. گذاشتن زیر گلدانی برای جمع شدن آب اضافه بسیار اهمیت دارد.اگر بند انگشت شما کاملا خیس شد احتمالا آبیاری شما بیش از اندازه بوده و بهتر است دقت بیشتری در آبیاری به کار ببرید.

آفت حشرات

 یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ درختان آفت و حشرات هستند.گیاه را بررسی کنید و ببینید حشره ای در گیاه وجود دارد یا خیر.همچنین اگر تار عنکبوت یا لکه های سفید بر روی برگ ها باشند,گیاه شما درگیر آفات شده است.ابتدا گیاه را بشوئید و قسمت های آسیب دیده را جدا کرده و گیاه را هرس کنید.سپس از حشره کش مخصوص استفاده کنید.یکی از بی خطرترین آفت کش ها روغن چریش است.اگر زردی گیاه به دلیل آفت باشد این زردی ها نا متقارن هستند و بر اساس الگو یا ترتیب خاصی زرد نمی شوند.

زردی یا کلروز

یکی از دلایل زرد شدن برگ گیاهان بیماری کلروز است که در این وضعیت برگ ها رنگدانه های سبز خود را از دست می دهند.یکی از علل این بیماری کمبود آهن است.در حال حاضر با محلول پاشی مناسب و به اندازه این بیماری قابل درمان است

 

 بیماری‌های ویروسی

عفونت‌های ویروسی نیز یکی از دلایل زرد شدن برگ ها و لکه دار شدن برگ است. تاکنون درمان قظعی برای این ویروس ها پیدا نشده است.این بیماری قابل انتقال به گیاهان دیگر نیز هست.

اشکال در ریشه گیاه

هنگام زرد شدن برگ ها بهتر است وضعیت ریشه نیز بررسی شود.ممکن است ریشه ها در گلدان به هم چسبیده باشند یا در هم گره خورده باشند که باید وضعیت آن ها اصلاح شود.گاهی ممکن است ریشه گیاه از سوراخ ته گلدان به بیرون رفته باشد که در این صورت باید گلدان تعویض شود.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/nakhl.jpg

  نبود مواد غذایی کافی در خاک

یکی از دلایل زرد شدن برگ درختان کمبود مواد غذایی موثر است.اگر برگ های قدیمی زرد شده اند و برگ های جدید سبز کم رنگ باشند, احتمالا گیاه با کمبود نیتروژن مواجه شده است.برای حل این مشکل باید کودی تهیه شود که حاوی نیتروژن باشد. اگر زردی گیاه از لبه ها شروع شود,ممکن است دلیل زردی کمبود پتاسیم باشد.زرد شدن برگ های جدید مربوط به کمبود کلسیم و آهن در خاک است که نیاز به کوددهی مناسب دارد.در صورت استفاده بیش از اندازه از کودها,گیاه دچار سوختگی می شود.

عدم دریافت نور خورشید

 کمبود نور کافی, یکی از دلایل زرد شدن برگ گیاهان است.بهتر است گیاه را به منطقه ای نورگیرتر منتقل کنید.همچنین اگر نور خورشید بیش از اندازه به گیاه برسد ممکن است باعث سوختگی برگ ها بشود.بنابراین مکانی را برای گیاه انتخاب کنید که چند ساعت نور کافی داشته باشد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/%D9%82%D9%87%D9%88%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%88%DA%A9-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D9%87%D8%A7.jpg

دمای کم محیط برای گل و گیاه

گیاهان آپارتمانی معمولا گیاهان گرمسیر هستند و در هوای سرد, برگ های  گیاهان زرد می شود.گیاهان را در زمستان در نواحی گرم تر منزل بگذارید.در محیط سرد گیاهان به آبیاری کمتری نیاز دارند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که گرمای زیاد باعث می شود گیاه رطوبت کافی نگیرد و برگ ها بسوزند.بنابراین در تابستان نیز بهتر است گیاه در محیطی مرطوب و خنک نگه داری کنید.

افزایش سن گیاه

گیاهان آپارتمانی مانند دیفن باخیا یا دراسنا, در زمان پیری و افزایش سن گیاه قسمتی از ساقه و برگ ها زرد می شوند.در چنین موقعیتی بهترین کار هرس کردن ساقه اصلی است.

  • نویسنده : هانیه جلالی
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا