مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: فرونشست زمین منجر به تخریب آبخوان های استان می گردد و عدم توجه به آن، کارکرد آبخوان ها را از بین می برد.

یزدفردا  : مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: فرونشست زمین منجر به تخریب آبخوان های استان می گردد و عدم توجه به آن، کارکرد آبخوان ها را از بین می برد.

«محمدمهدی جوادیان زاده» در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان یزد، که با حضور استاندار و دگیر اعضا برگزار شد، با بیان این که برنامه ریزی در خصوص اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی مهمترین اقدام شرکت آب منطقه ای یزد در فصول سرد سال است، گفت: اجرای این طرح نتایج خوبی را درپی داشته به گونه ای که حجم آب صرفه جویی شده در سال 95 ناشی از خاموشی چاه ها 44 میلیون مترمکعب، در سال 96 بالغ بر 75 میلیون مترمکعب و در سال 97 نیز 84 میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به این که در سال جاری طرح تحویل حجمی آب چاه های کشاورزی برای 10 دشت استان در دستور کار شرکت آب منطقه ای یزد قرار دارد، گفت: برای سایر دشت ها نیز اجرای طرح خاموشی 60 روزه در نظر گرفته شده، که لازم است برای دشت های با شوری بالا و نیازمند به آبشویی، طرح خاموشی به صورت 45 روزه اجرا شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد ادامه داد: همچنین شرکت آب منطقه ای برای ترغیب چاه های فاقد کنتور در دشت هایی که طرح تحویل حجمی آب دارند برنامه خاموشی 75 روزه را اجرا خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پدیده فرونشست و فروچاله در استان اشاره کرد و گفت: فرونشست زمین موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه کشور و استان یزد را درگیر خود کرده است.

جوادیان زاده با بیان این که فرونشست زمین منجر به تخریب آبخوان های استان می گردد و عدم توجه به آن، کارکرد آبخوان ها را از بین می برد، تصریح کرد: در چنین شرایطی آبخوان ها توانایی ذخیره آب حاصل از بارندگی ها را ندارند و بارش ها بیشتر به شکل سیل جاری می شود.

وی با اشاره به این که فرونشست زمین در دشت یزد- اردکان بیشترین نرخ را دارد، یادآور شد: نرخ این پدیده در منطقه رستاق به میزان 7 سانتی متر در سال، احمدآباد به میزان 4 سانتی متر در سال و در منطقه حسین آباد ریسمانی نیز 2 سانتی متر در سال است.

این مسئول در پایان اظهار کرد: لازم به ذکر است که در دشت ابرکوه، فروچاله هایی به عمق 200 متر ایجاد شده که بسیار نگران کننده است و عمده دلیل آن برداشت بی رویه از دشت ها است.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا