یزدفردا: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خبر داد که سفیر جمهوری اسلامی ایران برای توضیح در خصوص دلایل بازداشت یک خبرنگار روس در تهران، به وزارت خارجه روسیه دعوت شده است.

ماریا زاخارووا روز جمعه در فیس بوک خود نوشت: همینک به رسانه‌ها اعلام کردم که در رابطه با دستگیری یولیا یوزیک تبعه روسیه در تهران مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو برای دادن توضیح در مورد شرایط واقعه و تامین حقوق شهروند روس دستگیر شده به وزارت خارجه روسیه فراخوانده شد.

آنطور که خبرگزاری ایرنا گزارش داده است، وی در پست دیگری با اشاره به اینکه رسانه های روسیه اعلام کرده اند که من پرونده بازداشت این خبرنگار روس را در اختیار گرفته ام، اظهار داشت: پرونده یولیا تحت کنترل سفارت روسیه در تهران و دیپلمات‌های روسی قرار گرفت.

گفتنی است، ساعاتی پیش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه به نقل از سخنگوی سفارت روسیه در تهران از بازداشت یک خبرنگار روس در ایران خبر داد و اعلام کرد که آندره گاننکو سخنگوی سفارت روسیه در تهران خبر بازداشت یولیا یوزیک را تایید کرده است.

در این گزارش گفته شد: خبرنگار روس در تهران کار می‌کرده و روز سوم ماه اکتبر پس از فرود در فرودگاه گذرنامه‌اش را گرفتند و وعده دادند که زمانی که ایران را ترک کند به وی بازپس خواهند داد.

رسانه روسی با بیان اینکه خبرنگار روس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بازداشت شده، گفت: یولیا یوزیک در ایران به همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی اسراییل متهم شده است. به این اتهام وی ممکن است به ۱۰ سال زندان محکوم شود. محاکمه وی روز ۵ اکتبر (فردا شنبه) برگزار خواهد شد.

در گزارش به نقل از یک خبرنگار روس به نام بوریس وویتسخوفسکی که خبر بازداشت یولیا را اعلام کرد، گفته شد به یولیا اجازه دادند فقط یک دقیقه با مسکو تماس بگیرد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سفیر کشورمان در مسکو را برای پاره‌ای توضیحات احضار کرده است

دختر یوزیک هم از طریق حساب کاربری مادرش در فیس بوک بازداشت این خبرنگار را تایید کرد.

یولیا یوزیک ۳۶ ساله از شهر دونتسک در استان روستف در جنوب روسیه است. از سال ۱۹۹۹ در روزنامه روسی کامسامولسکایا پراودا در شهر راستف کار کرده و از سال ۲۰۰۱ در مرکز مسکوی این روزنامه و نشریه روسی روسکی نیوزویک فعالیت داشته است.

یوزیک در سال ۲۰۰۳ کتابی منتشر کرد که در ۹ کشور انتشار یافته است.

او از آن زمان به کار روزنامه‌نگاری و تحقیقات و کار ادبی پرداخت و کتاب «بسلانسکایا اسلووار» (لغت نامه بسلان) را درباره گروگانگیری در مدرسه بسلان منتشر کرد. یوزیک در سال ۲۰۱۶ از حزب غربگرای پورناس هم برای انتخابات دومای روسیه نامزد شده بو










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا