دكتر محمد آريامنش مدير گروه زمين شناسي دانشگاه يزد در گفتگوئی اظهار داشت :استفاده حرارتی از انرژی زمین‌گرمایی به معنای بهره‌برداری از انرژی حرارتی درون زمین است. در عصر حاضر، بهره‌برداری از منابع  انرژی زمین‌گرمایی بعنوان یک منبع عمده تولید انرژی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
وی  افزایش ظرفیت تولید اقتصادی در مقیاس صدها مگاوات در تولید برق و همچنین استفاده مستقیم در طی سه دهه گذشته نشان دهندة پیشرفتهای چشمگیری در این زمینه است وافزود:. انرژي زمين گرمايي به دليل قابليت استفاده مداوم از آن مزيت هاي بيشتري نسبت به ساير انرژي هاي تجديد پذير دارد.
وی در ادامه افزود : به دليل کاهش ذخاير سوخت هاي فسيلي و نيز گسترش انتشار آلاينده هاي زيست محيطي ناشي از بهره گيري از سوخت هاي فسيلي، انرژي هاي تجديد پذير را در کانون توجه دولت ها قرار داده است بطوري كه  حداقل 80 کشور به طور بالقوه علاقمند به توسعه انرژی زمین‌گرمایی هستند که در حال حاضر از بین آنها، حدود 50 کشور از این انرژی استفاده می‎کنند.
دکتر آریامنش در ادامه افزود :استفاده‌از انرژی زمین‌گرمایی را میتوان در چند گروه طبقه بندی کرد  که در هر گروه کاربردهای مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی و اکولوژیکی هر منطقه  مواردی خاصی قابل استفاده می باشد:  تامین گرمایش ساختمان‎،  کاربردهای کشاورزی ،کاربردهای صنعتی، استحمام و آبدرمانی و  پمپ حرارتی كه  استفاده حرارتی از انرژی زمین‌گرمایی در مقایسه با تولید برق از ابعاد گسترده تری در سطح جهان برخوردار می‌باشد.
دکتر آریا منش در ادامه این گفتگو افزود :اين نوع انرژي با توجه به ظرفيت سنجي‌هاي صورت گرفته در ايران يكي از مناسب‌ترين انرژيهاي تجديدپذير قابل جايگزيني براي سوختهاي فسيلي در كشور است. مطالعات و بررسي هاي انجام شده نشان مي دهند كه وجود منابع قابل توجهي از اين نوع انرژي در برخي مناطق استان يزد مي تواند نقش مهمي را در توليد انرژي مورد نياز منطقه داشته باشد .
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا