یزدفردا: آیفون ۱۱ توسط اپل معرفی شده است و از همین الان می‌توان انتظار داشت قیمت آن در بازار ایران بین ۱۱ تا ۲۰ میلیون تومان باشد. با این حال آن‌هایی که پول‌هایشان را جمع کرده‌اند تا هرطور شده برای خودشان یک آیفون جدید بخرند الان دل توی دلشان نیست. مدام پرس‌وجو می‌کنند و می‌خواهند بدانند آیا خرید آیفون‌های موجود در بازار عاقلانه است یا تا زمان ورود مدل‌های جدید آیفون ۱۱ در مهرماه امسال دندان روی جگر بگذارند.
 
در این نوشته مشخصات سه گوشی آیفون ۱۱ را بررسی کرده‌ایم و توانایی‌هایشان را با آیفون‌های XR، XS و آیفون XS مکس مقایسه می‌کنیم. اگر چه این مقایسه نتایجی دارد، اما در نهایت تصمیم با خودتان است. هر چی شما بگویید!

آیفون ۱۱؛ جانشین آیفون XR
آیفون ارزانقیمت اسم دیگر آیفون ۱۱ است، اما خودتان لابد بهتر می‌دانید داریم درباره موبایلی با قیمت حداقل ۷۰۰ دلار حرف می‌زنیم. این رقم با نرخ امروز دلار می‌شود حدود هشت میلیون تومان که باید سه، چهار میلیون هم بابت هزینه‌های مالیات و عوارض گمرکی و سود فروشنده رویش کشید. به این ترتیب بعید است بتوان آیفون ۱۱ را حداقل در روز‌های اول عرضه کمتر از ۱۲ میلیون تومان خرید. درحالی که همین الان آیفون XR در بازار کشور حدود ۱۱ میلیون است.
 
اندازه صفحه‌نمایش آیفون ۱۱ بر اساس اطلاعات خود اپل ۶.۱ اینچ است. این صفحه دقتی معادل ۱۷۹۲ در ۸۲۸ نقطه دارد و تراکم پیکسلی آن به 326ppi می‌رسد. نمی‌خواهم ناامیدتان کنم، اما چون گفته‌اند آیفون ۱۱ جانشین آیفون XR خواهد شد، بهتر است بدانید XR در بخش صفحه‌نمایش خود دقیقا همین مشخصات را دارد.
 
اپل لعنتی حتی به ابعاد بدنه هم دست نزده و آیفون ۱۱ دقیقا مثل آیفون XR با ارتفاع ۱۵۰.۹ میلیمتر، پهنای ۷۵.۷ میلیمیر و ضخامت ۸.۳ میلیمتر عرضه خواهد شد. وزن هر دو گوشی ۱۹۴ گرم است. مهمترین تغییر، اما در بخش دوربین رخ داده؛ جایی که دوربین تک سنسور ۱۲مگاپیکسلی آیفون XR جای خود را به دوربینی دوگانه با دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی داده است. دوربین سلفی آیفون ۱۱ برای خلق تجربه بهتر ارتقا پیدا کرده و به‌جای حسگر هفت مگاپیکسلی در آیفون XR می‌توانید عکس‌های سلفی خودتان را با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی بگیرید.
 
بهبود بعدی آیفون ۱۱ در بخش باتری اتفاق افتاد است؛ پیش از این آیفون XR به یک باتری با ظرفیت ۲۹۴۲ میلی‌آمپر ساعت مجهز بود، اما اپل زحمت کشیده و آیفون ۱۱ را با باتری ۳۱۱۰ میلی‌آمپر ساعت روانه بازار کرده است. این باتری به قابلیت شارژ سریع ۱۸ واتی مجهز است که در عرض ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ می‌شود. البته همچنان می‌توانید مثل آیفون XR در آیفون ۱۱ از شارژر‌های بدون سیم استفاده کنید.

نتیجه: آیفون ۱۱ از نظر سخت‌افزار دقیقا مشابه آیفون XR است و از نظر کارآیی هیچ تغییر مهمی در آن رخ نداده. پس می‌توانیم بی‌خیال انتظار کشیدن برای آیفون ۱۱ شویم و با توجه به کاهش قیمت آیفون XR تا مرز ۱۱ میلیون تومان همین حالا یکی از آن‌ها را برای خودمان بخریم؟ نه! چون دوربین آیفون XR دوبین قدیمی و از مد افتاده‌ای است، در حالی که اگر کمی صبر داشته باشید، می‌توان با دوربین دوگانه آیفون ۱۱ عکس‌های به‌وضوح خیلی بهتری گرفت. ضمن اینکه حافظه‌موقت آیفون ۱۱ نسبت به آیفون XR یک گیگابایت ارتقا پیدا کرده است. همچنین آیفون ۱۱ را علاوه بر رنگ‌های همیشگی مشکی، زرد، قرمز ارغوانی و سفید، به رنگ سبز سفارش داد.

آیفون ۱۱ پرو؛ جانشین آیفون XS
ارزان‌ترین مدل آیفون XS با حافظه ۶۴ گیگابایت را می‌توان همین الان با قیمت در حدود ۱۳ میلیون تومان خریداری کرد. ارتفاع این گوشی ۱۴۳.۶ میلیمتر است. پهنای آن به ۷۰.۹ میلمتر می‌رسد و ضخامتی معادل ۷.۷ میلیمتر دارد. در حالی که وزن آن ۱۷۷ گرم است. آیفون XS از حافظه‌موقت چهار گیگابایتی بهره می‌برد و اندازه صفحه‌نمایش آن ۵.۸ اینچ است. دقت تصویر در این صفحه‌نمایش معادل ۲۴۳۶ در ۱۱۵۲ نقطه در نظر گرفته شده و تراکم پیکسلی آن به 458ppi می‌رسد.
حالا بیایید نگاهی به مشخصات ظاهری آیفون ۱۱ پرو بیندازیم، چون قرار است جانشین آیفون XS باشد. ارتفاع گوشی تازه اپل همان ۱۴۳.۶ میلیمتر باقی مانده، اما در پهنا شاهد افزایشی کمتر از یک میلیمتر هستیم. یک دهم میلمتر هم به ضخامت آیفون ۱۱ پرو اضافه شده است، ولی در کمال تعجب وزن گوشی حدود ۱۱ گرم بالا رفته. صفحه‌نمایش آیفون ۱۱ پرو در مقایسه به آیفون XS تغییر نکرده و همچنان شاهد وجود گواهینامه ایمنی IP68 هستیم. یعنی می‌توانید آیفون ۱۱ پرو را مانند آیفون XS به مدت ۳۰ دقیقه در عمق دو متری آب نگهدارید.
 
به گزارش فرارو، از دیگر چیز‌هایی که تغییر نکرده‌اند حافظه‌موقت چهار گیگابایتی است. در عوض اپل خودش را تکان داده و به‌جای دوربین‌های دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی در آیفون XS به سراغ معماری عجیب (و حتی از نظر بعضی‌ها مسخره) دروبین‌های سه‌گانه رفته است. در این قسمت می‌توانید عکس‌ها را با سه حسگر ۱۲ مگاپیکسلی ثبت کنید که کیفیت آن‌ها نسبت به عکس‌های گرفته شده با آیفون XS کمی بهتر خواهد بود. در بخش عکاسی سلفی هم یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی جانشین حسگر هفت مگاپیکسلی شده است. همچنین در آیفون ۱۱ پرو شاهد افزایش ظرفیت باتری از ۲۶۵۸ میلی آمپر ساعت به ۳۱۹۰ میلی‌آمپر ساعت هستیم.
 
قیمت آیفون ۱۱ پرو از هزار دلار آغاز می‌شود. تبدیل این رقم به پول ایران ما را به رقم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رساند که با درنظر گرفتن مالیات و عوارض گمرکی و سود فروشنده قطعا تا ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

نتیجه: آیفون ۱۱ پرو در لحظه ورود قیمت زیادی خواهد داشت. بالاخره نوبرانه است و باید هزینه‌اش را پرداخت کنید. ما پیش‌بینی می‌کنیم با صبر کردن و دندان روی جگر گذاشتن، قیمت آن تا ۱۵ میلیون تومان کاهش پیدا کند. همین الان می‌توان آیفون XS را با پولی در حدود ۱۳ میلیون تومان خرید و از طرف دیگر عکس‌هایی که با آیفون XS می‌گیرید هنوز عکس‌های خوب و باکیفیتی به حساب می‌آیند. پس می‌توان اسیر شعار‌های تبلیغاتی اپل درباره دوربین سه‌گانه نشد.
آیفون ۱۱ پرو مکس؛ جانشین آیفون XS مکس
آیفون ۱۱ پرو مکس گران‌ترین گوشی جدید اپل است. این گوشی نسبت به نسل قبلی خود ضخامت بیشتری دارد. آیفون XS مکس 7.7 میلیمتر ضخامت داشت، اما ضخامت آیفون ۱۱ پرو مکس به ۸.۱ میلمتر رسیده است. همچنین شاهد افزایش وزن گوشی از ۲۰۸ گرم به ۲۲۶ گرم هستیم که هر طور محاسبه کنید با یک موبایل سنگین روبرو هستیم. مسئله وقتی حالت پیچیده‌ای به خود می‌گیرد که بدانیم اندازه صفحه‌نمایش گوشی همان ۶.۵ اینچ قبلی باقی مانده و اپل حتی نتوانسته دقت تصویر را از ۲۶۸۸ در ۱۲۴۲ نقطه و تراکم پیکسلی 458ppi افزایش دهد.
 
همه این دردسر‌ها را می‌توان گردن معماری سه‌گانه دوربین انداخت. جایی که اپل وعده داده سه حسگر ۱۲ مگاپیکسلی در کنار هم عکس‌های بهتری را ثبت کنند. از معدود ارتقا‌های شکل گرفته باید به رشد ظرفیت باتری اشاره کرد. آیفون XS مکس باتری 3174 میلی‌آمپر ساعتی دارد، اما ظرفیت باتری در آیفون ۱۱ پرو مکس به ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی رسیده است. عدد زیادی نیست، اما خود اپل اصرار دارد که با این کار شارژ آیفون جدید یک ساعت بیشتر دوام می‌آورد. چیزی که در همان جلسه هم باعث خنده و تمسخر جمعیت حاضر در سالن شد.
 
به گزارش فرارو، حالا بیایید درباره قیمت هزار و ۱۰۰ دلاری آیفون ۱۱ پرو مکس حرف بزنیم. این پول در تبدیل به نرخ فعلی دلار حدود ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود و با احتساب مالیات و عوارض به حدود ۱۷،۱۸ میلیون تومان خواهد رسید. وقتی سود فروشنده را هم رویش بکشیم، قیمت آیفون ۱۱ پرو مکس از ۲۰ میلیون تومان فراتر می‌رود. فکر می‌کنید قیمت آیفون XS مکس الان در بازار چقدر باشد؟ نسخه ۵۱۲ گیگابایتی را ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند. قیمت نسخه ۲۵۶ گیگابایتی حدود ۱۶ میلیون تومان برآورد می‌شود و نسخه ۶۴ گیگابایتی را هم باید ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بخرید.

نتیجه: آیفون XS مکس واقعا گوشی خوبی است. خودتان قیمتش را مقایسه کنید تا متوجه شوید.









  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا