یزدفردا :با قطعی شدن خداحافظی حمید ظهرابی از سمت معاونت طبیعی، جایگزینی کیومرث کلانتری به جای وی قوت گرفته است، این تحولات نشان از رویکرد و برنامه‌های جدید عیسی کلانتری و همفکرانش در حوزه محیط طبیعی دارد.

معاونت محیط طبیعی سازمان‌محیط زیست پرچالش‌ترین و پرحاشیه‌ترین معاونت این سازمان محسوب می‌شود.

در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷ بود که عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست پس از چندین ماه حمید ظهرابی را که سرپرستی معاونت محیط طبیعی را بر عهده داشت به سمت معاونت طبیعی محیط طبیعی و تنوع زیستی این سازمان برگزید.

کلانتری در نخستین نشست خبری مشترک خود با معاون محیط طبیعی‌اش نیز بر این نکته اذعان داشت که متخصص ترین فرد را برای محیط طبیعی به کار گرفته است‌.

ظهرابی ۵۲ ساله با سابقه ۲۱ سال خدمت در سازمان محیط زیست با مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه اهواز سابقه قابل قبولی در حوزه محیط طبیعی داشت وی همچنین سوابقی همچون مدیرکلی ادارات محیط زیست استان اصفهان، سمنان، فارس را در کارنامه خود داشت.

انتصاب ظهرابی در سمت معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست را شاید بتوان محیط زیستی‌ترین و تخصصی‌ترین انتخاب عیسی کلانتری تا به امروز در میان معاونانش برشمرد.

رئیس سازمان محیط زیست که در نخستین نشست خبری رسانه‌اش و هم  در آخرین گفتگوی تلویزیونی‌اش در برنامه «دست خط» به نداشتن علم در حوزه محیط طبیعی اعتراف کرده و گفته بود: اطلاعاتی در زمینه محیط طبیعی ندارم و شاید این ضعف شناخت از فضای محیط طبیعی باعث شد که در جریان تغییرات و تحولات گسترده و جا‌به‌جایی‌های بی‌شماری که این روزها در سر دارد، نشان داد که نمی تواند یک فرد متخصص محیط زیستی را که با آرمان‌های محیط زیستی در این سازمان فعال است تحمل کند.

حال که رئیس سازمان محیط زیست به طور قطع عذر مدیر متخصص خود حمید ظهرابی را خوانده و او را به استان بومی‌اش یعنی استان فارس برای مدیرکلی فرستاده است، این سوال در ذهن جامعه محیط زیستی کشور پیش آمده است که چطور وی میان دو گزینه سعید محمودی و کیومرث کلانتری که گفته می‌شود کاندید جایگزینی ظهرابی شده بودند، دست به انتخاب کلانتری که در سال‌های خدمتش کمترین علاقه  را  به حوزه محیط طبیعی نشان داده است.

وی به عنوان مدیرکلی مسلط بر موضوعات محیط زیست انسانی شهره است، برخورد با واحدهای آلاینده و منابع ایجاد بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام خمینی (ره)  از مهمترین و جنجالی‌ترین اقدامات وی در حوزه محیط انسانی بود و با توجه به رابطه حسنه‌ای که با رئیس سازمان محیط زیست داشت، توانست بودجه درخوری هم برای این طرح جذب کند. اما مدیرکل محیط زیست استان تهران، بیشترین اشتباهات مدیریتی‌اش  را در حوزه محیط طبیعی برجای گذاشت که  صدور پروانه شکار برای بیش از دوهزار پرنده در یک بازه زمانی سه ماهه در سطح استان تهران‌، تعلل در پیگیری قضایی پرونده قاچاق نادرترین گونه حیات وحش ایران از پر بحث‌ترین اتفاقات دوره مدیریتی‌اش محسوب می‌شود.

در حالیکه سعید محمودی مدیرکل پیشین سیستان و بلوچستان و اراک که در حال حاضر سکاندار محیط زیست استان فارس است و قرار است جایگزین کیومرث کلانتری در استان تهران شود، پله‌های موفقیت در  حوزه محیط زیست را از درجه محیط‌بانی آغاز کرد و در دوران معصومه ابتکار به سمت مدیرکلی استان سیستان رسید، وی  بیشترین تمرکزش را بر روی آموزش محیط‌بانان و برخورد با تخلفات زیستگاه‌ها داشته است و از لحاظ علمی با مدرک دکترای تغییر اقلیم سابقه درخشانی دارد می‌توانست گزینه مطلوب‌تری به عنوان معاون محیط طبیعی باشد.

تهیه طرح جامع مدیریت تالاب‌های بین المللی هامون، تهیه طرح مکانیزم وقوع گرد و غبار درسیستان و‌ کنترل آن، تلاش موفق آمیز برای ثبت جهانی تالاب هامون به عنوان ذخیره گاه زیستکره در فهرست یونسکو، اصرار و تاکید بر آموزش محیط‌بانان و برخورد قاطع با متخلفین شکار و صید یگان حفاظت از اقداماتی به شمار می‌رود که موجب شد کارنامه محمودی در سیستان و بلوچستان موفق ارزیابی شده و او به عنوان مدیرکل محیط زیست استان مرکزی منصوب شود. در یک کلام وی علاقه‌مندتربه محیط طبیعی، جسورتر و جوان‌تر از کیومرث کلانتری است.

در دوران معاونت حمید ظهرابی در حوزه محیط طبیعی سازمان محیط زیست با وجود انتقادات بسیار زیادی که در اجرای برخی قوانین و ضوابط همچون ضوابط مربوط به شکار، روش های حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض و یا حفاطت از مناطق تحت حفاظت از سوی کارشناسان و فعالان محیط زیست وجود داشت اما حضور متخصصان تا حدودی برای فعالان این حوزه دلگرم کننده بود، حال سوال اینجاست که چرا سازمان محیط زیست از میان گزینه متخصص سعید محمودی در حوزه محیط طبیعی  به گزینه کیومرث کلانتری که از جمله متخصصان حوزه انسانی و آموزش است ، رسیده است؟ آیا رئیس سازمان محیط زیست‌ می‌خواهد فضای معاونت محیط زیست طبیعی را از متخصصان پاک کند و اقدامات جدید و خاص برای این حوزه در سر می‌پروراند؟

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا