یزدفردا :رسانه‎های عراق روز ۲۲ آگوست بصورت گسترده گزارش‌هایی را پوشش دادند که اولین بار در روزنامه ال پای مادرید و هفته نامه اکسپرس پاریس منتشر شده و گفته بودند که ساختمان سفارت آمریکا در تهران در حال بازسازی است.

 اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در عراق در گزارشی محرمانه به تاریخ دوم شهریور ۱۳۶۷ درباره نگرانی بغداد از عادی سازی روابط تهران - واشنگتن سخن گفته است.

به گزارش یزدفردا؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: شیطان بزرگ دیگر شیطان نیست
طبقه بندی: محرمانه
چهارشنبه ۱۳:۱۲ دقیقه بیست و چهارم آگوست ۱۹۸۸
از: سفارت آمریکا در بغداد
به: وزیر امورخارجه، سفارتخانه‎های منطقه، سفارت آمریکا در اسپانیا

۱. محرمانه، کل متن

۲. خلاصه: عراق همچنان درباره تلاش برخی کشور‌ها برای «محروم کردن عراق از پیروزی» و بازیابی نفوذ از دسته رفته شان در ایران، هشدار می‌دهد که نشان دهنده ترس عراق از نزدیکی دوباره آمریکا و ایران است، این هشدار‌ها پاسخی است به گزارش رسانه‌های خارجی درباره اینکه سفارت آمریکا در ایران در حال بازسازی است و اینکه «هیچکس در تهران دیگر شعار مرگ بر شیطان بزرگ نمی‎دهد».

۳. رسانه‎های عراق روز ۲۲ آگوست بصورت گسترده گزارش‌هایی را پوشش دادند که اولین بار در روزنامه ال پای مادرید و هفته نامه اکسپرس پاریس منتشر شده و گفته بودند که ساختمان سفارت آمریکا در تهران در حال بازسازی است. اکسپرس می‌گوید ایران به دنبال تطهیر «شیطان بزرگ» است، البته روزنامه ال پای بصورت واضح‌تر گزارش داده است که ایران با سرعت به سمت احیای روابط با آمریکا می‌رود. خبرنگار ال پای در تهران گزارش داده است که آماده سازی‌هایی در ساختمان سفارت آمریکا در حال انجام است تا فعالیت‌های عادی از سر گرفته شود.

۴. همچنین روز ۲۲ آگوست سرمقاله‎های هر دو روزنامه حزب بعث و دولت عراق (ثوره و جمهوریه) به قدرت‌هایی که نامی از آن‌ها برده نشده درباره «مانور برای محروم کردن عراق از پیروزی» هشدار داده اند. این قدرت‌ها متهم به تلاش برای تاثیرگذاری بر مذاکرات پیش رو برای کسب مجدد نفوذ خود در ایران هستند. سرمقاله مشابهی در روزنامه ثوره در روز ۲۱ آگوست مدعی شد که «در پایتخت‌های این کشور‌ها دیگر هیچکس تروریسم دولتی ایران یا اخاذی‎های آن‌ها از طریق گروگان گیری را محکوم نمی‌کند. هم زمان، هیچکس هم در تهران دیگر شیطان بزرگ را به خاطر نیاورده و علیه او شعار نمی‌دهد».

۵. نکته: هراس عراق از نزدیکی ایران و امریکا بصورت چشمگیرتری در مطالب رسانه‌های عراق در هفته گذشته انعکاس داشته است. فرض ما این است که صدام نگرانی خود را به وزیر اطلاعات، جاسم، اعلام کرده است که همیشه برای سوبرخورد با آمریکا حاضر است. آنچه برای ما واضح نیست این است که آمریکا، حداقل از زمان مسئله طالبانی، چه کاری انجام داده است که این نگرانی‌ها را دامن زده باشد.
گلاسپی

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا