استاندار یزد در نشست هم‌اندیشی با اهالی رسانه استان خاطرنشان کرد: در بزرگداشت هفته دولت ۷۲۰ طرح و پروژه با اعتبار‌ی بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در استان با اشتغال‌زایی دو هزار و ١٠٠ نفر به بهره‌برداری می رسد و عملیات اجرایی ۱۲ طرح جدید با اعتبار ۲۶۲ میلیارد تومان آغاز می شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز شنبه دوم شهریور ماه ٩٨ و همزمان با آغاز بزرگداشت هفته دولت، نشست هم اندیشی استاندار یزد با اهالی رسانه استان با حضور "محمدعلی طالبی" استاندار یزد، معاونان استاندار، مدیرکل حوزه استاندار، مدیرکل روابط عمومی استانداری و مشاور ‌جوان استاندار در سالن کوثر استانداری برگزار شد.
استاندار یزد در این نشست ضمن گراميداشت ياد شهيدان رجايي و باهنر و شهدای دولت از افتتاح ٧٢٠ طرح و پروژه در استان با اعتبار دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: علاوه بر بهره‌بردار‌ی از این طرح ها، در هفته دولت عمليات اجرايی ١٢ طرح جديد با اعتبار ۲۶۲ میلیارد تومان آغاز می شود.
"‌محمدعلی طالبی" میزان اشتغال‌زايی پيش‌بينی شده برای طرح‌های مورد بهره‌برداری استان در اين ايام را دو هزار و ١٠٠ نفر عنوان كرد و ادامه داد: برا‌ی تغيير سياست‌های ایجاد اشتغال در گذشته، حمايت‌های استان را از واحدهايی كه عمدتاً نياز شغلی افراد غيربومی، اتباع خارجی و نيروی كار ساده‌ را تامين می كردند به سمت واحدهايی كه بتوانند بستر اشتغال‌زايی نيروهای بومی استان به ويژه فارغ‌التحصيلان دانشگاهی را فراهم كنند، تغییر داده ایم.
عالی ترین مقام اجرایی استان افزود: درحال تغيير جهت‌گيريها‌ی گذشته در حوزه اشتغال استان هستيم ولی نبايد انتظار داشت سياست‌گذاری های اشتباه در سال های گذشته تنها در چند ماه دچار تغيير و تحول شود.
"طالبی" خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شرایطی هستیم که وضعيت نسبت به چند ماه قبل بهتر شده اما کاملا به نقایص و ضعف‌های موجود نيز واقف هستیم، امروز امیدوارانه‌تر و با تلاش بسیار بیشتری در حال فعالیت برای رفع مشکلات مردم هستیم و امیدواریم بهره برداری از پروژه ها در هفته دولت موجب تقویت ارتباط و تعامل هرچه بیشتر مردم و دولت، افزایش اعتماد عمومی و حمایت متقابل میان مردم و دولت شود.


آمادگی استان برای میزبانی شایسته از اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی


‌استاندار یزد از برگزاری هفدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی به ميزبانی استان يزد همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: اين اجلاس از روز سه‌شنبه ‌هفته جاری با ورود مهمانان به استان آغاز می‌شود و افتتاحيه نيز صبح روز چهارشنبه ششم شهریور ماه در شهرستان میبد برگزار می شود.
وی ادامه داد: برنامه‌های کارگروه ‌اجلاس در عصر چهارشنبه و ادامه آن در صبح روز پنج‌شنبه انجام می‌شود و برنامه اصلی اجلاس نيز در قالب مراسم اختتامیه در میدان تاریخی امیرچخماق يزد با حضور مقامات کشوری و نزدیک به ۷۰۰ نفر مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان افزود: اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی به رغم برگزاری در چنين سطح بزرگی که در استان کم نظیر است، یک ریال کمک دولتی دريافت نكرده و تمام هزینه‌های آن توسط مردم، هیئت‌های مذهبی و خیرین تامین شده است.


 تخصیص ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به استان یزد


"طالبی" در ادامه اين نشست گفت: در بحث تامين آب پايدار برای استان شاهد اتفاقات بسیار خوبی در ماه‌های گذشته بوديم كه از آن جمله می توان به تخصیص ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب دريای عمان برای طرح انتقال به استان كه مراحل مطالعاتی آن آغاز شده است، اشاره كرد.
استاندار یزد ادامه داد: در صورت نتيجه‌گير‌ی مناسب در موضوع انتخاب سرمایه‌گذاری برای طرح نيز شاهد آغاز عمليات اجرايی آن تا پايان امسال خواهيم بود تا اقدامات لازم برای انتقال آب به یزد را انجام دهيم.
وی افزود: ارزيابی های اوليه از مدل‌های تامين منابع طرح انتقال آب از دريای عمان به استان يزد ترسيم شده و آب انتقالی نيز عمدتاً با نگاه اقتصادی برای مصرف جهت توسعه و رونق توليد در استان مورد توجه است.
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به اينكه تامين آب شرب مورد نياز استان از طريق خط دوم انتقال از سرچشمه‌های زاگرس دنبال می شود، خاطرنشان کرد: اختلافات موجود در ارتباط با منشاء خط دوم انتقال آب شرب یزد به صورت کامل رفع شده، با وزارت نیرو در اين باره به توافق رسیده‌ایم و انشاالله این موضوع را هم با جدیت دنبال خواهیم کرد.


تلاش برای كاهش نرخ بيكاری استان به زير ١٠ درصد تا پایان سال ۹۹

 

"طالبی" در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات گسترده‌ای که در رابطه با حمایت از رونق تولید در استان یزد انجام شده اشاره کرد و گفت: در حوزه صنعت‌ و در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، به صورت موردی مشکلات صنایع بررسی و موفقیت‌های خوبی در جهت رفع اين موانع حاصل شده است.
استاندار یزد از به سرانجام رسيدن برخی پروژه های نیمه تمام و بلاتکلیف سال‌های گذشته در استان خبر و ادامه داد: به دنبال بررسی های كارشناسانه دقیق نزدیک به ٢٠٠ طرح نيمه تمام در استان در قالب ليستی تهيه و در موضوعات مختلف دسته‌بندی شده تا تكميل آنها با جديت دنبال شود.
وی افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها، در برخی از شهرستان‌ها توان كاهش آمار بيكار‌ی تا نزدیک به صفر را داريم.
عالی ترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: ‌یزد پس از استان‌های تهران و البرز در رده بالاترین استان‌های مهاجرپذیر کشور قرار دارد و این مسئله باعث ایجاد چالش‌هایی در مسیر برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال شده و مسائلی مانند بیکاری را در یزد افزایش داده است.
"طالبی" گفت: بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده نرخ بیکاری استان یزد در سال جاری نسبت به سال گذشته ٢ و ٨ دهم درصد کاهش یافته و به ١٢ و ٨ دهم درصد رسیده است که با برنامه‌هایی که در دست اجراست، پیش بینی می شود تا پایان سال ٩٩ نرخ بیکاری استان تک رقمی شود و به زیر ۱۰ درصد برسد.
استاندار یزد ادامه داد: باوجود شرایط سخت اقتصادی برای دولت و مردم، تمام تلاش مسئولان استان بر این بوده تا از تمامی ظرفیت‌های موجود برای ارتقاء شاخص‌های استان استفاده شود و در این مسیر، توسعه متوازن استان با اولویت توجه بیشتر به اجرای طرح‌ها و تخصیص اعتبارات به مناطق کمتر توسعه یافته استان، از محوری ترین برنامه ها بوده است.


برخورداری از فضای مناسب سیاسی و اجتماعی همراه با آرامش در استان


عالی ترین مقام اجرایی استان بیان کرد: در راستای تقویت همبستگی و انسجام اجتماعی و سیاسی در استان جلسات مختلفی را با نیروهای موثر استان داشتیم و درحال حاضر از فضای مناسب سیاسی و اجتماعی همراه با آرامش برخوردار هستیم که در این رابطه از همه فعالین سیاسی استان تشکر می کنم، همین فضا به اتخاذ سیاست های بهتر در جهت منافع مردم و همگامی و همراهی همه نیروهای تاثیرگذار استان کمک می کند و امیدواریم ‌براساس سیاست برنامه محوری که در پیش گرفته ایم و پرهیز از ورود به حاشیه ها بتوانیم برای توسعه استان گام‌های موثری برداریم و از حضور همه گروه ها و نیروهای تاثیرگذار استان استفاده کنیم.


اختلافات و مشکلات درونی خانواده رسانه‌ استان در محیطی دوستانه قابل حل است


"طالبی" در ادامه این نشست و پس از شنیدن سوالات، نظرات و پيشنهادات‌ اهالی رسانه استان، گفت: واقعا مبنای مشكلات و اختلافات موجود در خانواده رسانه‌ و مطبوعات استان بزرگ و غيرقابل حل نيست و می‌توان آن را در داخل اين صنف و در محیطی دوستانه رفع کرد.
استاندار یزد با اشاره به ارزيابی و دسته ‌بندی رسانه‌های استان از سوی خانه مطبوعات ‌یزد، ‌ادامه داد: كسانیكه در اين رابطه اعتراض دارند، می توانند پيشنهادات بهتری را در اين باره ارائه كنند تا پس از بررسی اعمال شود.
وی بر برگزاری نشست‌های هم‌انديشی تخصصی با رسانه‌های استان در موضوعاتی مانند آب، اشتغال، مشكلات صنايع و واحدهای توليدی و مسائل اجتماعی تاكيد كرد و افزود: اهتمام ويژه‌ا‌ی به نقش ‌و جایگاه رسانه‌ها در پيشبرد اهداف توسعه‌ای استان داريم و پیوست رسانه‌ای برای پروژه‌های مهم استان را دنبال خواهیم کرد.
عالی ترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: در ارزيابی مديران دستگاه‌های اجرایی استان ۵۰ امتیاز را به شاخص‌های مرتبط با پاسخگويی، مشارکت پذیری، ارتباط مديران با رسانه‌ها و مسئولیت پذیری اختصاص داده‌ايم ‌که البته نظر به اينكه امتيازات استانی در مقایسه با امتياز شاخص‌های عمومی و تخصصی در ارزيابی مديران کم است، خواستار اصلاح شاخص‌های ارزيابی و انجام آن مبتنی بر واقعيت‌ها و نظرات مردم و رسانه ها هستيم.
طالبی" گفت: در راستای برنامه حكمرانی خوب که پاسخگویی و مسئولیت پذیری از شاخص های آن است، ‌برنامه‌‌ای تدوين شده كه بخشی از آن در حوزه رسانه اتفاق خواهد افتاد و با اجرای آن شاهد پاسخگويی مديران به طور محسوس خواهيم بود.


جلوتر از ديگر استان‌ها در وصول عوارض فروش معادن هستیم


استاندار یزد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران استان در رابطه با موضوع سهم ٢٨٧ ميليارد تومانی استان از محل يک درصد عوارض فروش معادن، تصريح كرد: از آنجايی كه اين درآمد در قالب درآمدهای استانی ديده شده و وصول نشده است، جايگاه استان در بخش درآمدهای دولت مناسب نیست اما اين بدان معنا نيست كه يزد در وصول یک درصد عوارض فروش معادن جايگاه آخر را داشته باشد بلكه استان يزد در بين چند استانی كه از ۱۵۰۰ ميليارد تومان اين قانون در بودجه سال ٩٨ سهم دارند، به لحاظ پيگيری وصول اين درآمدها چند قدم جلوتر است.
وی موانع موجود برای وصول اين درآمدها را مسائلی فرا استانی ذکر كرد و ادامه داد: مشكلاتی مانند عدم تعيين آيين‌نامه برای اجرای اين قانون، مشخص نشدن متولی وصول اين درآمدها، متولی انتقال حساب‌ها و برخی مسائل ديگر از جمله اين موانع به شمار می آيد.
عالی ترین مقام اجرایی استان افزود: حفظ محیط زیست را باید در اولویت برنامه‌های توسعه ‌ای استان قرار دهیم و از برنامه هایی که در راستای رشد و ارتقای شاخص های زیست محیطی است، خصوصاً در نقاط کمتر برخوردار استان حمایت کنیم.
طالبی در پایان سخنان خود در رابطه با موضوع ايجاد مهمانشهر برای ساماندهی اتباع خارجی مركز استان، ‌گفت: به رغم ارائه طرحی از سوی شهرداری، دو نكته‌ در این رابطه حائز اهميت است؛ يكی اينكه ايجاد مهمانشهر درحال حاضر جزو سياست‌های نظام نيست و ديگر اينكه انتظار داريم طرحی ازسوی شهرداری ارائه شود كه با همكاری های بين بخشی بتوانيم مقداری از مشكلات اين حوزه را برطرف كنيم.
گفتنی است در این نشست تعدادی از صاحب امتیازان ‌و مدیران مسئول مطبوعات، سرپرستان روزنامه های سراسری، مدیران خبرگزاری ها و سایت های خبری و خبرنگاران استان پرسش ها و پیشنهادات خود را درخصوص مسائل استان در حوزه های مختلف ارائه کردند و استاندار یزد و معاونان استاندار پاسخگوی سوالات آنها در این نشست هم اندیشی بودند.
 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا