یزدفردا - دهقانی نیا با اشاره به اینکه سامانه تی تک این امکان را در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار داد تا با داده کاوی متوجه تخلفات شوند، گفت: این سامانه به سامانه جامع تجارت متصل است و تبادل اطلاعات می‌کند.

به گزارش یزدفردا به نقل ز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، برنامه شب گذشته (سه شنبه 22 مرداد) گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به موضوع واردات دارو زیر پوشش سامانه «تی تک» اختصاص داشت. تی تک سامانه‌ای است که دارو‌ها و تجهیزات پزشکی وارداتی و تولید داخل در آن ثبت می‌شود و اقداماتی نظیر کنترل پروانه‌های تاسیس، بهره‌برداری، مسئول فنی، ساخت کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی در داخل کشور را کنترل و اصالت کالا‌ها را نیز مشخص می‌کند.
در این برنامه خبری سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه سامانه تی تک این امکان را در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار داد تا با داده کاوی متوجه تخلفات شوند به تشریح برخی از کارکردهای این سامانه پرداخت و گفت: این سامانه به سامانه جامع تجارت متصل است و تبادل اطلاعات می‌کند.
«حمیدرضا دهقانی نیا» با اشاره به اینکه سامانه تی تک به صورت کامل، حدود یکسال و نیم تا 2 سال پیش تحویل سازمان شد، گفت: در این سازمان میزبانی می‌شود و توسط مدیریت فناوری سازمان در حال فعالیت است.
وی با بیان اینکه کنترل این سامانه در بخش خصوصی نیست، افزود: به صرف داشتن قرارداد توسعه و پشتیبانی، نباید تلقی کرد کل سیستم سامانه در اختیار بخش خصوصی است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه استعلام 5 هزار و 100 میلیارد تومان داروی معتبر خاص در 20 ماه گذشته توسط همین سامانه انجام شده است، گفت: 8 و نیم میلیارد تومان داروی تاریخ گذشته توسط مردم از این سامانه استعلام شده است.
وی در توضیح بیشتر در این زمینه گفت: در بیمه‌ها درباره یک داروی خاص، 270 میلیارد تومان واردات داشتیم در حالی که بیمه‌ها به صورت سرپایی نه بستری، 350 میلیارد تومان بابت همین یک قلم دارو پرداختند و با استعلام از این سامانه متوجه رسید‌های جعلی شدند.
دهقانی نیا با اشاره به اینکه مردم می‌توانند اقلام دارو‌های وارداتی را پیش از مصرف از طریق سامانه  تی تک اصالت سنجی کنند، گفت: کد 16 رقمی موجود بر روی جعبه دارو را به شماره 20008822 پیامک کنند. بلافاصله سامانه تی تک به آنها پاسخ می‌دهد و مردم می‌توانند محتوای پاسخ را با اطلاعات برچسب روی دارو مقایسه و مغایرت‌ها را گزارش کنند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین درباره آخرین وضع کشفیات قاچاق در خصوص فرآورده‌های دارویی و مکمل‌ها گفت: در 12 ماه 96، ورودی 2 هزار و 83 میلیارد ریال و خروجی 1272 میلیون ریال و در 12 ماه 97، ورودی 1369 میلیارد ریال و خروجی 1578 میلیون ریال بوده است.

 

بی توجهی به ۳ گام اساسی در جلوگیری از قاچاق کالاهای سلامت‌محور

بی توجهی به ۳ گام اساسی در جلوگیری از قاچاق کالاهای سلامت‌محور

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به عدم بهره برداری کامل از تی تک با گذشت ۶ سال، گفت: در طی این سال‌ها بسیاری از گام‌های در نظر گرفته شده برای این سامانه هنوز عملیاتی نشده است.

 

 

، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر نقش سامانه‌های شفافیت‌زا برای رصد و نظارت بر فرآیند تامین و توزیع کالا، اظهار داشت: «سامانه تی‌تک» به عنوان یکی از سامانه‌های مورد نیاز برای مبارزه با قاچاق کالا در گروه کالایی محصولات سلامت‌محور پیش بینی شده که متصدی اصلی آن سازمان غذا و دارو بوده و مورد تایید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

 

وی افزود: در مراحل طراحی و تحلیل فرآیند سامانه تی‌تک میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان غذا و دارو توافق نظر وجود دارد اما درباره نحوه عملکرد و شیوه استقرار این سامانه برخلاف توافقات صورت گرفته، عمل شده است تا جایی که در برخی موارد حرکت رو به جلویی دیده نمی‌شود و حتی این سامانه از لحاظ کارکردی عقبگرد نیز داشته است.

 

مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به گذشت حدود 6 سال از فعالیت سامانه TTAC در حوزه گروه کالایی محصولات سلامت‌محور اظهارداشت: در طی این سال‌ها بسیاری از گام‌های در نظر گرفته شده برای این سامانه هنوز عملیاتی نشده است.

 

وی با برشمردن اقدامات انجام نشده برای تکمیل سامانه تی‌تک، گفت: «عدم اطلاع‌رسانی به مردم برای نحوه استعلام از این سامانه»، «عدم شناسنامه‌دار شدن محصولات سلامت‌محور تولید داخل» و «عدم هماهنگی‌ لازم برای فعالیت این سامانه در مناطق‌آزاد» از جمله این موارد است.

 

دهقانی‌نیا با انتقاد از تغییرات مکرر مدیریتی در سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: طی شش سال گذشته نرخ تغییرات مدیریتی در سطوح میانی و ارشد سازمان غذا و دارو به اندازه‌ای بوده که هماهنگی‌ها و پیگیری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از این سازمان را با مشکلاتی مواجه کرده و در برخی موارد در عمل پیگیری امور را برای بهره‌برداری کامل از این سامانه غیرممکن کرده است.

 

مدیر کل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد و مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نرخ بالای تغییرات مدیریتی موجب شده که بارها تمامی فرآیندهای هماهنگی‌ و توجیهی که برای پیشبرد کارها برای مدیر قبلی صورت گرفته بود، مجددا انجام گیرد که علاوه بر اینکه زمان را از دست دادیم، بهره‌برداری کامل از سامانه تی‌تک را نیز به تعویق انداخته است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا