یزدفردا: منابع وال‌ستریت ژورنال گفته‌اند پس از تبدیل پرچم و مقصد نفتکش گریس-۱، ایران و بریتانیا به حل و فصل ماجرای این نفتکش نزدیک شده‌اند. نفتکش گریس-۱، حامل پرچم کشور پاناما بود، اما در ماه مه، پاناما پرچمش را از این نفتکش گرفت. اکنون این نفتکش با پرچم ایران فعالیت خواهد کرد.

نفتکش‌های ایران و بریتانیا همچنان در بازداشت هستند و به رغم انتشار شایعاتی درباره احتمال آزادی نفتکش ایرانی، این نفتکش آزاد نشد. با این حال، برخی منابع غربی می‌گویند لندن و تهران به حل کردن چالش نفتکش‌ها نزدیک شده‌اند.


 روز سه شنبه اخبار ضدونقیضی درباره احتمال آزادی قریب الوقوع نفتکش توقیف شده ایران در تنگه جبل الطارق منتشر شد. برخی گزارش‌ها در رسانه‌های ایرانی به نقل از برخی منابع حتی از آزادی نفتکش گریس-۱ تا آخر شب چهارشنبه خبر دادند. اما در نهایت خبری از آزادی نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق منتشر نشد.


جلیل اسلامی، معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران، با بیان اینکه بریتانیا به آزادسازی نفتکش توقیف‌شده ایران «علاقمند» است، گفت: «اسنادی بین دو کشور مبادله شده که در رفع توقیف این کشتی کمک می‌کند.»


همزمان، خبرگزاری صداوسیما، به نقل از منابع آگاه، روز سه شنبه اعلام کرد در پی پیگیری‌های حقوقی و دیپلماتیک ایران، نفتکش گریس-۱ که حامل نفت ایران بود، تا ۴۸ ساعت آینده آزاد خواهد شد. اما یک منبع در دولت جبل الطارق، گزارش‌ها درباره آزادی نفتکش ایرانی در روز سه شنبه را تکذیب کرد.


گفتنی است که اندکی بیش از یک ماه پیش، نیرو‌های ویژه دریایی بریتانیا، از طریق هلی‌کوپتر بر عرشه نفتکش گریس-۱ در تنگه جبل الطارق فرود آمدند و آن را به اتهام انتقال نفت به سوریه توقیف کردند. مدتی بعد، ایران نیز به شکلی مشابه، نفتکش انگلیسی استینا ایمپرو را در حین عبور از تنگه هرمز توقیف کرد. هر دو نفتکش هنوز در توقیف هستند. اما به نظر می‌رسد مسئله نفتکش‌ها به زودی حل و فصل خواهد شد.


روزنامه وال‌ستریت ژورنال، به نقل از منابع آگاه، اعلام کرد که ایران و بریتانیا در حال نزدیک شدن به تفاهماتی برای آزادسازی نفتکش ایرانی در جبل الطارق هستند. امری که ممکن است به آزادسازی نفتکش انگلیسی در ایران کمک کند. منابع وال‌ستریت ژورنال گفته‌اند پس از تبدیل پرچم و مقصد نفتکش گریس-۱، ایران و بریتانیا به حل و فصل ماجرای این نفتکش نزدیک شده‌اند. نفتکش گریس-۱، حامل پرچم کشور پاناما بود، اما در ماه مه، پاناما پرچمش را از این نفتکش گرفت. اکنون این نفتکش با پرچم ایران فعالیت خواهد کرد.


در همین رابطه، جلیل اسلامی گفت: «امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک حل و فصل شود و این کشتی بتواند با پرچم جمهوری اسلامی ایران به تردد خود ادامه دهد.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا