استاندار یزد در مراسم جشن روز خبرنگار با تأکید بر اینکه نباید اختلافات صنفی درون رسانه های استان وجود داشته باشد، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان خواست تا فضا را برای حضور همه رسانه ها به ویژه در تعاملات اجتماعی فراهم کنند.

 به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، شنبه شب ۱۹ مرداد ماه ۹۸، "محمدعلی طالبی" در مراسم جشن روز خبرنگار که در سالن شهید عباسپور برق منطقه ای یزد برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و همه شهدای عرصه خبر و رسانه، گفت: خبرنگاران در عرصه اطلاع رسانی استان با کمترین چشمداشت و امکانات، خدمات شایان توجهی را به جامعه و مردم ارائه می‌دهند.
"‌محمدعلی طالبی" ‌ادامه داد: اگر بخواهیم نگاه حداقلی به رسانه و خبرنگاران استان داشته باشیم صرفاً وظیفه اطلاع رسانی به ذهن ما می‌آید اما باور ما به یک نگاه حداکثری است و آن نگاهی است که جایگاه خبرنگار و رسانه‌ها را فراتر از آن چیزی می‌داند که امروز وجود دارد.
وی افزود: در نگاه حداکثری رسانه ها نقش بی بدیلی در روند توسعه استان هم در حوزه توسعه فرهنگی و هم سایر محورهای توسعه ازجمله توسعه اقتصادی دارند و بازوی بسیار خوبی برای برنامه‌های اولویت‌دار استان در حوزه‌های مختلف هستند.
عالی ترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: بارها از حکمرانی خوب صحبت کردیم که رسانه‌ها در این حوزه نقشی بی‌نظیر دارند و اعتقاد دارم که هیچ ساختاری به اندازه رسانه نمی‌تواند مروج شفافیت و حاکمیت قانون در جامعه باشد.
"طالبی" ادامه داد: در شرایط عادی فرار از مسئولیت و پاسخگویی می‌تواند وجود داشته باشد ولی با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران قوی مطمئناً همه دستگاه‌ها خود را در معرض پاسخگویی و مسئولیت پذیری می‌دانند.


ضرورت تقویت جایگاه رسانه های استان


ا‌ستاندار یزد با تاکید براینکه اعتقاد دارم جایگاه رسانه‌های استان باید تقویت شود، ‌گفت: لازم است با یک نگاه آسیب شناسانه وضعیت رسانه‌های امروز را مورد ارزیابی قرار دهیم و بپذیریم که بیش از هر چیز رسانه‌ها نیازمند خودانتقادی هستند، به این معنا که آسیب شناسی لازم را از فعالیت خود داشته باشند و شأن و جایگاه رسانه ‌ایجاب می‌کند که خبرنگاران پاسدار این شأن و جایگاهی باشند که بسیار نیز مقدس است.


نیازمند تحلیل در فعالیت رسانه ها هستیم


"طالبی" با اشاره به اینکه "نیازمندیم که توان و مهارت خبرنگاران استان را در عرصه‌های مختلف افزایش دهیم"، ‌بیان کرد: دایره فعالیت رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف نیازمند خبرنگارانی است که حداقل تخصص و مهارت را در این بخش‌ها داشته باشند و به صرف سوال پرسیدن و پاسخ گرفتن در جلسات بسنده نکنند بلکه با مطالعه، ‌آگاهی و هدفمندی به سراغ مسئولانی بروند که باید پاسخگوی بسیاری از مطالب و موضوعات باشند.
عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به اینکه در فعالیت‌های رسانه‌ها نیازمند تحلیل هستیم و جای خالی آن را احساس می کنیم، ‌افزود: بسیاری از گزارش‌های تحلیلی می‌تواند مورد استفاده مسئولان و مردم قرار گیرد که کمتر شاهد این مسئله هستیم و یزد با ‌اعتبار، برندها و جایگاهی که دارد مانند برند پایتخت کتاب ایران، نیازمند این است که رسانه‌های استان جایگاهی به مراتب بهتر از امروز داشته باشند‌ و خبرنگاران به عنوان الگوهای جامعه مروجان عملی این برند های فرهنگی و افتخارات باشند.
وی با تاکید بر اینکه اختلافات صنفی نباید درون رسانه‌های استان وجود داشته باشد و این برای مسئولان بسیار آزاردهنده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از این اختلافات ریشه دار نیست و به یک سری مسائل جزئی بر می گردد که بعضاً فضای مجازی نیز موجب دامن زدن به این اختلافات شده است اما می‌توان در یک فضای مفاهمه نشست و این اختلافات را حل کرد و در این راستا از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان می خواهم فضا را برای حضور همه رسانه ها به ویژه در تعاملات اجتماعی جامعه فراهم کنند زیرا در شرایط امروز به حضور همه رسانه ها نیازمندیم.


نشست های خبری نشست هایی تخصصی و هوشمندانه باشد


استاندار یزد با تاکید براینکه نشست‌های خبری در استان باید هوشمندانه و تخصصی باشد، گفت: نشست‌های خبری باید به نشست‌های هوشمندانه تبدیل شود تا بتواند یکسری مسائل ‌و دردهای جامعه را برطرف سازد و به نشستی برای تبادل نظر آگاهانه، اندیشه محور  و هم اندیشی مبتنی بر فر‌آیند گفت و گو در رابطه با مسائل مختلف جامعه بد‌ل ‌گردد و در این رابطه تربیت خبرنگاران تخصصی در حوزه های مختلف بسیار ضروری و مناسب است.
"طالبی" در پایان سخنان خود با تشکر از زحمات همه کسانیکه در برگزاری این مراسم تلاش کردند، گفت: در روزهای اخیر حاشیه‌هایی در رابطه با کمک استانداری یزد به خانه مطبوعات در فضای مجازی مطرح و به سطح جامعه کشیده شد و واقعا برای من جای تاسف است که این مسائل چرا باید به یک مسئله حاشیه‌ای تبدیل و به سطح جامعه کشیده شود و سوال این است که مگر اشکال کمک یک استاندار به خانه مطبوعات که در همه سالهای گذشته نیز اتفاق می افتاده چه بوده و انتظار داشتم به جای مطرح کردن این حاشیه ها از کم بودن کمک ها صحبت شود و اینکه ایده ها و طرح هایی برای تقویت رسانه ها و خانه مطبوعات استان ارائه گردد نه اینکه این موضوعات با کم لطفی به مسائلی که واقعاً در شأن فضای رسانه‌ای و فضای فرهنگی و اجتماعی استان نیست،‌ تنزل داده شود.
در این مراسم از جلد اول کتاب تاریخ مطبوعات یزد مروری بر یک قرن فعالیت مطبوعات استان رونمایی شد و از "ملک مسعود ملک" مولف این کتاب با اهدای لوح تقدیر، تجلیل گردید.
گفتنی است مراسم جشن روز خبرنگار از سوی خانه مطبوعات استان یزد و با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا