http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165873.jpeg
معاون فرهنگی قوه قضائیه می گوید احتمالا حکم شعبه اصفهان دیوان رد می شود
فرارو- پس از چند روز بحث و جدل در فضای رسانه‌ای در پی حکم یک شعبه دیوان عدالت مبنی بر الزام پلیس درباره صدور گواهینامه موتور برای یک زن، امروزمعاون فرهنگی قوه قضائیه در این باره واکنش نشان داد و گفت: «موتور سواری هیچ اشکال شرعی ندارد، اما از منظر عفاف و حجاب، سوار شدن بر موتور ممکن است باعث شود تا حجاب خانم‌ها کمتر رعایت شود.»

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی افزود: "در فرهنگ اسلام، سوار زین شدن برای بانوان مکروه است، اما حرام نیست. از طرف دیگر به زنان دستور داده شده کاملا با عفاف و حجاب در صحنه اجتماع ظاهر شوند."

او درباره صدور گواهینامه رانندگی موتور برای زنان گفت: «در ماده بیستم قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی ذکر شده قوانینی که برای خودرو‌های سواری وجود دارد در خصوص موتورسواران نیز صدق می‌کند، اما این ماده، تبصره‌ای دارد که راهنمایی و رانندگی موظف است تنها برای مردان گواهینامه رانندگی موتور را صادر کند لذا بر اساس این قانون صدور گواهینامه برای غیر مردان جایز نیست.»


او درباره حکمی که برای زن اصفهانی توسط یک شعبه دیوان صادر شده است گفت: «به احتمال قوی این حکم در تجدیدنظر رد خواهد شد. همچنان که مشابه این رای هم قبلا در دیوان صادر شده و به طور قطعی هم رد شده است. راهنمایی و رانندگی هم بر اساس این قانون نمی‌تواند گواهینامه صادر کند. اما اگر بعد‌ها قانون تغییر کرد یا اصلاح شد، ایرادی ندارد. دولت وظیفه دارد تا شرایط سهل برای بانوان را ایجاد کند.»

او از انتشار این حکم در رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت که این اقدام موجب "التهاب در افکار عمومی" می‌شود.

اوایل هفته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دیوان عدالت اداری حکم داده است "پلیس باید برای زنان گواهینامه موتور صادر کند. " خبری که از همان ابتدا ابهام زیادی داشت و با گذشت زمان ابعادش روشنتر شد.

اول اینکه این حکم یکی از شعبه‌های دیوان بوده و حکم غیر قطعی و قابل اعتراض است. دوم اینکه پلیس به این حکم اعتراض کرده است.

معاونت اجتماعی پلیس راهور درخصوص رای شعبه ۳۱ دیوان عدالت اداری اطلاعیه‌ای صادر کرد و از درخواست تجدیدنظر درباره این حکم خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «به استناد تبصره ماده۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹، صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است: "رای بدوی شعبه۳۱ دیوان عدالت اداری صرفا برای شاکیه محترم صادر شده و طبق ماده۶۰ قانون دیوان عدالت اداری قابل تسری به عموم نیست و به عبارتی دیگر رای صادره جنبه فردی دارد." این اطلاعیه می‌افزاید: "با توجه به وجود رای متناقض در این مورد از شعبه دیگر در دیوان عدالت اداری، نسبت به رای صادره تجدیدنظرخواهی شده تا مطابق با موازین و قوانین بررسی‌های لازم قانونی معمول گردد."
 
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165874.jpeg
سه دختر موتور سوار اصفهانی که شکایت به نام یکی از آنها ثبت شده است ویدئویی منتشر کرده اند
 
در همین حال سه دختر موتور سوار اصفهانی که خواستار دریافت گواهینامه شده اند و شکایت به نام یکی از آن‌ها ثبت شده با انتشار ویدئویی از روند پرونده خود گفته و امیدوارند که در تجدید نظر حکم رد نشود و پلیس ملزم به صدور گواهینامه برای زنان شود.

این دختران می‌گویند چند سال است که به دنبال گرفتن گواهینامه موتورسیکلت‌اند. آن‌ها معتقدند استفاده از وسیله نقلیه‌ای مثل موتورسیکلت به طور قانونی باید برای همه مردم جامعه امکان پذیر باشد.

در همین رابطه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از نیروی انتظامی دعوت کرد در جلسه‌ای با نمایندگان زن مجلس موضوع صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان و خلأ‌های قانونی آن را مورد بررسی قرار دهد.

از سوی دیگر محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «موتورسواری زنان مثل دوچرخه‌سواری منع شرعی و قانونی ندارد»، گفت: "ما وظیفه داریم قید‌و‌بندی را که نه شرعی و نه قانونی است از مسائل فرهنگی و اجتماعی برداریم. " زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز از پلیس خواست تا شرایط صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان را فراهم کند.

بحث صدور گواهینامه برای زنان در فضای مجازی نیز پس از این ماجرا به بحثی داغ تبدیل شد. کاربری نوشت: «حالا درسته قانون عمومی منتشر نشده، اما می‌فرمایند که یکی چراغ روشن ز هزار مرده بهتر».
 
برخی کاربران از پلیس انتقاد کرده اند که چرا به این حکم اعتراض کرده است.

برخی کاربران نیز به خاصیت‌های اقتصادی این طرح برای زنان پرداخته اند. کاربری البته به طنز نوشته است: «از فردا شاهد پیک موتوری‌های خانم خواهیم بود». یا فردی دیگری معتقد است: «موتورسواری زنان به معنی حمایت از زنان سرپرست خانواره تا با سرمایه کم بتونن زندگیشون رو بچرخونن.»

کاربری رای شعبه اصفهان دیوان عدالت را امیدوارانه می‌داند و گفته است: «در میان این همه خبر ناامیدکننده برای جامعه زنان، این خبر امیدوارکننده را باید غنیمت شمرد. نباید با زنان با تهدید و تحدید برخورد کرد.»
 
اما عده‌ای نیز با رویکرد‌های مختلف آن را نقد کرده اند. فردی معتقد است: «از نظر فمنیست‌ها حقوق زن یعنی اینکه او بتواند پیک‌موتوری شود و در سرما و گرما با موتور در خیابان‌ها به دنبال روزی برود». کاربری دیگر هم با اشاره به اینکه این موضوع هم در مخالفت با این حکم نوشت: «من به گواهینامه برای خانوما خوش‌بین نیستم، تو شهری که زنانش برای دوچرخه‌سواری با مشکل روبه‌روان و به رسمیت شناخته نمیشن و حتی تو کمپین‌های مسئولان هم جا نمیگیرن، توقع موتورسواری نمیشه داشت!»

موتور سواری زنان هر چند وقت یکبار حواشی در جامعه ایجاد می‌کند. بیشتر این حواشی به نحوه برخورد پلیس موتوسواران زن باز می‌گردد.
 
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_165872.jpeg
ویدئو برخور پلیس با بهناز شفیعی
یکی از برخورد‌های جنجالی پلیس با موتورسواران زن اتفاقا با قهرمان موتورسواری زنان بود. به تازگی ویدئویی از مواجهه بهناز شفیعی قهرمان موتورکراس با یک پلیس بحث برانگیز شد. در این ویدئو پلیس به او می گوید که حق موتورسواری ندارد، اما شفیعی می‌گوید موتورش پلاک و بیمه دارد و او همه قوانین را رعایت کرده است.

او همچنین گواهینامه بین‌المللی‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید هرچند این گواهی را از آمریکا دریافت کرده، اما پرچم ایران هم به‌عنوان کشوری که این گواهی را قبول دارد در آن ثبت شده، اما پاسخ پلیس به او این است که گواهینامه‌اش، گواهینامه‌ای نیست که بتواند با آن در شهر سوار موتور شود و این گواهینامه برای استفاده در پیست است. پلیس حاضر در این فیلم می‌گوید: «در ایران خانم‌ها نمی‌توانند با موتور در شهر تردد کنند و هیچ خانمی گواهینامه ندارد.»

بهناز شفیعی درباره این ویدوئو می گوید: "این فیلم در حقیقت بخشی از مستند «رالی ایرانی» است که درباره سختی‌های زندگی و کار موتورسواران زن ساخته می‌شود و قرار است در هفت روز به‌طور مستند از زندگی من فیلمبرداری شود."

او افزود: «به این ترتیب آن اتفاق که می‌بینید واقعی است و دوستان مستندساز از فاصله دور مشغول فیلمبرداری هستند. پلیس هم واقعی است و هرچه می‌بینید و می‌شنوید اتفاقی است که افتاده است.»

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا