مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در در آستانه فرارسیدن هفته دولت به تشریح اقدامات انجام‌شده صنعت برق استان در دولت تدبیر و امید پرداخت.

محمدحسن صباغزادگان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد، اقدامات انجام‌شده در دولت تدبیر و امید را اقدامات زیربنایی و اساسی در صنعت برق استان دانست و افزود: خوشبختانه استان یزد یکی از پایدارترین شبکه‌های برق کشور را دارد و با مصرف بیش از 75 درصد مصرف انرژی الکتریکی در بخش صنعت یکی از استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود.

وی بر لزوم پایداری هرچه بیشتر در شبکه برق با توجه به صنعتی بودن استان تاکید کرد و گفت: اقدامات خوبی نیز در راستای انرژی‌های تجدیدپذیر انجام‌شده و هم‌اکنون بیشترین نیروگاه خورشیدی کشور در استان یزد در حال بهره‌برداری است.

مهندس صباغزادگان با اشاره به این‌که در بخش انرژی خورشیدی 21 قرارداد با ظرفیت 350 مگاوات منعقدشده است، تصریح کرد: از این تعداد 7 نیروگاه با ظرفیت 58,5 مگاوات به بهره‌برداری رسیده و امیدواریم تا پایان امسال 3 نیروگاه دیگر وارد مدار شوند و ظرفیت به 100 مگاوات برسد.

وی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های برق استان این است که در برخی از مناطق از ساعت 10 صبح تا 4 عصر که پیک مصرف برق استان است، مناطقی مانند چاهک مصرف برق خود را فقط با استفاده نیروگاه خورشیدی آن محل، تامین می‌کنند و از شبکه سراسری برق نمی‌گیرند.

این مقام مسئول در صنعت برق استان همچنین با بیان این‌که حدود 8 درصد پیک‌بار روز استان توسط تولید پراکنده و خورشیدی در استان یزد تامین می‌شود، افزود: هم‌اکنون ظرفیت 22 نیروگاه مقیاس کوچک و خورشیدی به 197 مگاوات می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به هماهنگی بسیار خوب با صنایع در اعمال مدیریت مصرف و اجرای طرح‌های ذخیره عملیاتی؛ گفت: خوشبختانه با توجه به همراهی و همکاری بخش صنعت استان، تابستان جاری بدون هیچ مشکلی برق استان تامین و با برنامه‌ریزی انجام‌شده امیدواریم تا پایان پیک مصرف سال جاری هیچ‌گونه قطعی برق نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد تعامل و انسجام مسئولان استان در راستای اجرای پروژه‌ها را خوب توصیف و بیان کرد: مرکز سرمایه‌گذاری استان برای جذب سرمایه‌گذاران خصوصی ایجادشده و عملکرد بسیار خوبی به‌ویژه در بحث احداث نیروگاه‌های خورشیدی داشته است.

وی از بیش از 26 پروژه اصلی و بزرگ در حال اجرا با اعتبار 281 میلیارد و 300 میلیون تومان در استان خبر داد و تصریح کرد: 11 پروژه در هفته دولت امسال در شهرستان­های اشکذر، میبد، یزد، خاتم، تفت، ابرکوه،‌اردکان و مهریز به بهره‌برداری خواهد رسید که شاخص‌ترین این پروژه‌ها پست 230 به 132 کیلوولت ابرکوه با بالای 95 درصد پیشرفت فیزیکی است.

صباغزادگان با بیان این‌که از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون 19 پروژه با اعتبار 153 میلیارد تومان افتتاح‌شده است، گفت: شاخص‌ترین این پروژه‌ها پست 400 به 63 کیلوولت سامعی در شهرستان یزد با اعتبار 57 میلیارد تومان بود که در هفته دولت سال 97 توسط وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

وی سپس با اشاره به صنعتی بودن و رونق تولید در استان، رشد مصرف صنایع را بسیار سریع عنوان و تاکید کرد: رشد مصرف مشترکان بزرگ بالای 7 مگاوات در سال 97 نسبت به سال پیش از آن، 25 درصد بوده است و علاوه بر آن در سه‌ماهه سال 97 نسبت به سال جاری، 18 درصد رشد داشته‌ایم.

این مقام مسئول در صنعت برق استان در ادامه با اشاره به این‌که صنعت برق در سال رونق تولید توانسته انرژی موردنیاز بخش تولید را تامین کند، هشدار داد: این میزان رشد صنعت نیاز به برنامه‌ریزی و توجه بیشتر برای توسعه نیروگاه‌ها در سال‌های آینده دارد.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی موجود صنعت برق؛ گفت: البته با عملکرد سریع دولت با اعمال و ابلاغ بخشنامه‌های تعدیل و نحوه برخورد با افزایش قیمت و با انتشار اوراق بهادار مثل اسناد خزانه و اوراق مشارکت، توانستیم پروژه‌های را بدون وقفه به‌پیش ببریم.

صباغزادگان از همکاری بسیار خوب پیمانکاران با صنعت برق قدردانی کرد و افزود: عملکرد خوب پیمانکاران به‌عنوان بازوان اجرایی صنعت برق باعث شد تا قبل از پیک‌بار 98، پروژه‌های پیش‌بینی شده را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد بابیان این‌که بالای 99 درصد مردم استان در حوزه شهری و روستایی از نعمت برق برخوردارند، اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید 335 میلیارد تومان بخش خصوصی در بخش نیروگاه‌های خورشیدی و 153میلیارد تومان بخش دولتی برای ایجاد زیرساخت‌های برق سرمایه‌گذاری کرد که در مجموع 488 میلیارد و 300 میلیون تومان در استان یزد برای پروژه‌های دولتی و خصوصی هزینه شده است.

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا